جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ آفتاب صبح تازه زده بود، در زدند، خودم رفتم دم در و در را باز کردم، دیدم پیشکار آیت الله العظمی بروجردی(ره) است، تعارف کردم بیا داخل، گفت مأموریت آمدن داخل را ندارم ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، استاد حسین انصاریان در مهدیه اعظم این شهر، اظهار داشت: شقاوت و تیره بختی از آن کسی است که خدا و قیامت و حقیقت را انکار کرد و بر قاطر چموش معصیت سوار شد، قاطری که مهار ندارد و طبق فرموده امیرالمؤمنین(ع) سوار خود را تا به دوزخ تحویل ندهد، آرام نمی شود. 

قرآن در مباحث معنوی، ایمانی، اخلاقی و عبادی تفاوتی میان مرد و زن قائل نشده است

استاد حوزه به روایت دیگری از امام رضا(ع) دربارۀ ارزش مؤمن بدون فرق بین مرد و زن اشاره و تصریح کرد: قرآن مجید در مباحث معنوی، ایمانی، اخلاقی و عبادی بین مرد و زن تفاوتی قائل نشده است. مرد و زن مؤمن از یک نوع پاداش برخوردارند، نه بهشتِ مردان جدای از زنان است و نه بهشتِ زنان جدای از مردان. آیات شریفه¬ای که در سی جزء قرآن «جَنَّات تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار خالِدِينَ فِيها» را مطرح کرده، برای مردان و زنان با ایمان و دارندۀ عمل صالح مطرح کرده است. شما به سورۀ مبارکۀ احزاب مراجعه کنید، آیه ای که با این جمله شروع می شود: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنات» (احزاب، 35) تا پایان آیه که خداوند متعال یک ویژگی های بسیار مهمی را بیان می کند و می گوید مردان و زنان دارای این ویژگی ها هستند. «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ» مردان تسلیم خدا «وَ الْمُسْلِماتِ» زنان تسلیم خدا، «وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنات» مردان خدا باور و زنان خدا باور.

وی گفت: بحث در سورۀ آل عمران، توبه و سوره های دیگر قرآن، نشان می دهد که پروردگار در امور معنوی بین مرد و زن تفاوتی قائل نیست. خداوند هر ارزشی که در حوزۀ معنویت مرد دارد، بی کم و زیاد در حوزۀ معنویت زن هم دارد. اگر مردانی در این کرۀ زمین دارای مقام عصمت عقلی، قلبی و عملی شدند، طبق آیات قرآن زنانی هم به این مقام آراسته بودند.

نظام الهی هیچ زنی و دختری را به سوی فساد حرکت نمی دهد

این مبلغ عرصه بین الملل گفت: گاهی زن می خواهد شصت هفتاد سال بد اخلاقی، ظلم و فساد کند، بر مرکب چموش معصیت سوار شود و دین ربایی، دلربایی، شخصیت ربایی و خیانت به خانواده، کشور و اداره کند. مگر خودش دلش بخواهد و الا نظام الهی هیچ زنی و دختری را به اندازۀ یک میلیونیم میلی متر به طرف فساد حرکت نمی دهد. در طبیعت خلقت زن و خلقت دختر گنجینه ای از ارزش ها و حقایق قرار داده شده که با تربیت، با آراسته شدن به ادب، با ایمان به خدا و با باور داشتن قیامت ظهور می کند.

وی با بیان اینکه دختران و زنانی بودند که گوششان برای شنیدن باز بود، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در توضیح آیۀ «لهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيم» (یونس، 64) می فرماید: حداقل باز شدن گوش و چشم برای پاکان در خواب است، ولی وقتی مقام بالاتر برود در بیداری هم قابل شنیدن است، صداهای ملکوت و چهرۀ ملکوتیان هم در خواب و هم در بیداری قابل دیدن است. وجود مبارک رسول خدا(ص) به کل امت می فرماید: «لولا أنّ الشیاطین یحومون علی قلوب بنی آدم» اگر مردم قلبشان را طواف گاه شیاطین قرار نمی دادند، اگر دل را به اهل فساد، به گمراهان، به گمراه کنندگان، به تاریک دلان نمی بخشیدید، قلب شما «لسمعتم ما اسمع» صداهایی را که من می شنوم می شنید، «و لرأیتم ما أری» و چیزهایی را که من می دیدم می دید.

وی در ادامه به خواب حضرت یوسف(ع) و باز بودن گوش شنوای ایشان اشاره و تصریح کرد: یک بچۀ هشت نه ساله صبح از خواب بیدار می شود، بچه ای که پیچیدۀ به پاکی، به درستی، به سلامت نفس، به صداقت و به عمل صالح است؛ با آن سن کم به پدر می گوید، «إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِين» (یوسف، 4) پدر دیشب خواب دیدم یازده ستاره و ماه و خورشید کمال تواضع و خاکساری را به من نشان دادند. آنچه که یک موجود به تمام معنا پاک قبل از بلوغ در خواب می بیند، پدرِ آینده بین، پدری که دارای مقام عصمت است، پدری که به اذن الله چشمش باز است، به فرزندش می گوید: «كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ» مالکت و مربی ات یعنی پروردگار، در آینده تو را به مقام و عظمت انتخاب می کند. «وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ» اسراری از این عالم را به تو یاد می دهد و «يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْك» نعمت دنیا و آخرتش را بر تو کامل می کند. یعقوب(ع) از مشاهدات این بچه در خواب این آینده ها را برای بچه درک کرد «وَ كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْك» (یوسف، 6).

مساعدت آیت الله العظمی بروجردی(ره)

استاد انصاریان افزود: در این عالم هم کسانی بودند که در حد ظرفیت وجودشان پروردگار مهربان عالم گوش و چشمشان را باز کرد، اینها همه از آثار ایمان است و حداقل در خواب چشم و گوششان را باز کرد. من خیلی زیاد مرحوم آیت الله کاشانی(ره) را دیده بودم، چون محل ما به محل ایشان نزدیک بود. در جلسات تهران شرکت می کرد، در محل خودشان پامنار تهران که منزلش بود او را دیده بودم. ایشان مرد بزرگی بود، بیست و پنج سالش بوده که مجتهد جامع الشرایط شد. ایشان می فرمودند: وقتی که حکومت ظالم و فاسد قوام السلطنه من را تبعید به لبنان کرد، مدت ها در لبنان به سر می بردم تا زمانی که آزاد شدم و بنا شد برگردم ایران -آن زمان که تهران چهارصد هزار جمعیت داشته نزدیک بیست هزار نفر با نبود وسیله برای استقبال ایشان فرودگاه رفتند، فرودگاه هم به این صورت نبود خیلی معمولی بود-.

وی گفت: ایشان می فرمودند: آن جمعیت با آن عظمت من را آوردند منزل، یک مقدار کمی بزرگان دیدوبازدیدی کردند و رفتند. شب شد، من یک سال نبودم و خانوادۀ من از مغازه های پامنار جنس خریده بودند، نان و چای و قند، آنها هم به احترام من نسیه داده بودند، حساب کردم دیدم دوازده هزار و پانصد تومان برای یک سال خانواده ام نسیه گرفتن و من بدهکارم، اهل این هم نیستم به کسی بگویم و دستم را دراز کنم، نه سیادت من و نه شخصیت من اقتضا ندارد کرامت من باید حفظ شود. گفتم که کار را به خدا واگذار می کنم «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِباد» (غافر، 44) آفتاب صبح تازه زده بود، در زدند، خودم رفتم دم در و در را باز کردم، دیدم پیشکار آیت الله العظمی بروجردی(ره) است، تعارف کردم بیا داخل، گفت مأموریت آمدن داخل را ندارم، یک مأموریت آیت الله العظمی بروجردی به من داده که خبر هم ندارم چیست، یک بسته است دیشب به من داد و گفت طوری برو تهران که آفتاب زد برسی درِ خانۀ ایشان، بسته مربوط به ایشان است، بده و برگرد، نایست. بسته را به من داد و رفت. بچه ها خواب بودند، من آمدم داخل اتاق بسته را باز کردم، دوازده هزار و پانصد تومان داخل آن بسته بود.

عبادت بدون شوق و ذوق و بدون همت و معرفت نباشد

استاد انصاریان اظهار کرد: خداوند گوش حضرت مریم(ع) را که به احتمال قوی بیست سالش هم نشده بود باز کرد، صدای ملکوت می آید، «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ» خدا تو را انتخاب کرده به عنوان یک انسان به تمام معنا ارزشی «وَ طَهَّرَكِ» تشدید دارد، خداوند توفیق آراسته شدن به انواع طهارت های عقلی و روحی و جسمی و فکری را به تو مرحمت کرده «وَ اصْطَفاكِ» و بعد از این طهارت باز هم انتخابت کرده «عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ» (آل عمران، 42).  او این صدا را فقط یک بار نشنید، یک بار دیگر هم شنید: «يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ» عبادت خاضعانه و فروتنانه برای پروردگارت انجام بده. قنوت یعنی عبادت خاکسارانه، عبادتی که زورکی نباشد، عبادتی که با دلسردی نباشد، عبادتی که بدون شوق و ذوق و بدون همت و معرفت نباشد. «اُقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اُسْجُدِي» رکوع کن «وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِين» (آل عمران، 43) در نمازهای جمعی شرکت کن. این صدا دو بار نبوده، باز هم گوش این خانم شنید: «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِين» (آل عمران، 45) خدا به تو مژدۀ پسری می دهد به نام عیسی فرزند مریم که خودت هستی. این پسر آبرودار دنیا و آخرت است «وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِين» و از بندگان شایستۀ پروردگار هست. این نتیجۀ ایمان است.

مؤمن از فرشتۀ مقرب خدا برتر و با ارزش تر است

وی در ادامه سخنان خود به ارزش ایمان از منظر خداوند اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت رضا(ع) می فرماید: من خودم از پدرم موسی بن جعفر شنیدم، پدرم می گفت من از امام صادق شنیدم، امام صادق فرمود من از حضرت باقر شنیدم، حضرت باقر فرموده بود من از زین العابدین شنیدم، زین العابدین از ابی عبدالله شنیده بود، پدر بزرگوارش امام حسین از امیرالمؤمنین شنیده بود، امیرالمؤمنین از پیغمبر، پیغمبر فرمود من از خدا نقل می کنم: «ان المؤمن افضل من ملک المقرب» مؤمن از فرشتۀ مقرب خدا برتر و با ارزش تر است. این قدر ایمان ارزش دارد.

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی همچنین با استناد به آیات قرآن چند نکته درباره زن را بیان کرد و گفت: آیات قرآن به همۀ زنان و دختران می خواهد بگوید شما در چه جایگاه با عظمتی در این عالم آفرینش قرار دارید. یک تعبیر خدا از این جنس یعنی از زن، دختر، نسا این است: «اُم». معنی «اُم» ریشه است؛ تو ریشۀ وجود انسانی، تو ریشۀ وجودی و این ریشه بودن در این دنیا خیلی مقام است. چقدر حفظ شده در بیشتر کشورها و در بخش اندکی از مملکت ما که این ریشه را کندند. این ریشه مخلوق پروردگار است. از این ریشه ای که خدا در سرزمین هستی نهاده صد و بیست و چهار هزار پیغمبر آفرید که  شاخه های همین ریشه هستند، دوازده امام شاخه های این ریشه هستند، عالمان بزرگ ربانیِ تاریخ شاخه های این ریشه هستند، حکمای الهی، عارفان، شاعران، همه روییده شده از این ریشه می باشند.

زنان کشتزار به وجود آمدۀ پروردگارند

وی افزود: تعبیر دیگر کتاب خدا تعبیر جالبی است، «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُم» (بقره، 223) زنانتان یک کشتزار به وجود آمدۀ پروردگارند. اگر زنان نگذارند این زمین آلوده شود و به همان پاکی اول خلقت و طبیعت آفرینشش بماند، «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه» (اعراف، 58) یعنی سرزمین پاک باشد «يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه» روییدنی اش به اذن پروردگار روییده می شود؛ یعنی از یک دختر (حضرت مریم) چهارمین پیغمبر اولوالعزم خدا (حضرت عیسی) روییده می شود.

استاد انصاریان در پایان گفت: اگر مردم نعمت ها را حرام نکنند، اگر وجودهای پاک در این خانه ها، مدرسه ها و دانشگاه ها آلوده نشوند، اگر این زمین ها شوره زار نشوند، اگر نعمت ها را آلوده نکنند و به ناپاکی نکشند، ارزش خود را حفظ کرده و از سوی خداوند به مقام های بالایی می رسند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha