پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسعود خاتونی معاون بانک ملی ایران

حوزه/معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران با بیان اینکه مشکلات توزیع و تقسیم ارز به زائرین اربعین حسینی مرتفع شد، از افزایش تعداد نقاط توزیع دینار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، طی روزهای اخیر مشکلاتی در ارتباط با روند توزیع ارز بین زائران در کربلا و نجف ایجاد شد که با صف‌های طولانی و دور از شأن زائرین اربعین حسینی مواجه بود.

با جلسات متعددی که بانک مرکزی برگزار کرد درنهایت موجب شد بانک ملی به‌عنوان بانک عامل توزیع ارز زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شود و به‌مجرد ابلاغ بانک مرکزی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای از سوی بانک ملی صورت گرفت تا این خدمت به‌صورت الکترونیکی و با اخذ ریال و پرداخت دینار صورت گیرد؛ اما متأسفانه روند توزیع ارز بین زائران در کربلا و نجف در روزهای اخیر با مشکل جدی مواجه بود.

مسعود خاتونی، عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات این بانک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به رفع مشکلات توزیع و تقسیم ارز به زائرین اربعین حسینی، افزایش تعداد نقاط توزیع ارز و دینار و توصیه به زائرین اربعین حسینی در خصوص شیوه تهیه ارز پرداخته است که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، روند توزیع ارز بین زائران در کربلا و نجف در روزهای اخیر با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه بود؛ علت رویداد چنین مشکلی چیست؟

در اولین روزهای کاری ناهماهنگی‌هایی به جهت استقرار همکاران ما و مشکلاتی نظیر شرایط جوی هوا، عدم همکاری کشور عراق در زمینه‌های مختلف از مجوز و حمل پول و اجازه  افزایش ایستگاه سبب شد تا نتوانیم ترافیک را کنترل کنیم و این‌ها تا حدودی شرایط ما را سخت کرد و نتوانستیم در دو روز اول ترافیک را کنترل کنیم.

پس‌ازآن که آرام آرام مذاکرات و بالاخره تعامل‌ها شکل گرفت، خوشبختانه از بعدازظهر چهارشنبه دوم آبان فرایند تحویل ارز را هم کوتاه کردیم، ازجمله اینکه گفتیم همه افراد لازم نیست به باجه مراجعه کنند و یک نفر می تواند به نمایندگی از آنان، فرم‌هایی که توزیع کرده ایم را تحویل بگیرد و مراجعه کند. یکی هم این که گفتیم هر کس پشت باجه ما مراجعه می‌کند صرفاً پاسپورت یا کدی که قبلاً ارز را پرداخت کرده و از سامانه ما دریافت کرده، کفایت می‌کند و همکاران ما به‌محض اینکه رؤیت کنند وجه را در اختیارشان قرار می‌دهند و بعد در سامانه‌ها ثبت می‌کنند.

بنابراین به‌جای اینکه متکی به زیرساخت‌های عراق ازجمله اینترنت که به‌طور مستمر در طول روز قطع می‌شود و باعث می‌شد نتوانیم خدمات را ارائه بدهیم، باشیم با ریسکی که پذیرفتیم شروع به سرویس دادن کردیم. خوشبختانه از ساعت ۱۱ روز چهارشنبه اکثراً نقاط وضعیت آرام بود و تا پاسی از شب  فعالیتمان را ادامه دادیم و همهٔ زائرینی که چهارشنبه به ما مراجعه کردند، ارز را به آنان پرداخت کردیم.

از روز پنجشنبه سوم آبان نیز تقریباً افرادی به مرز مهران و شلمچه اضافه کردیم و هم مسئولینی از اعضای هیئت‌مدیره بانک به این دو نقطه اعزام شدند، تا بتوانند از نزدیک  شاهد روند بوده و بر تسریع روند خدمت‌رسانی تأکید کنند. همچنین بتوانند مستقیم تصمیم بگیرند.

خوشبختانه شرایط در همهٔ ایستگاه‌های کاری ما خوب است، ولی ازدحام داریم و افراد و زائرین صف‌های منظم خودشان را تشکیل داده اند تا ارزشان را تحویل بگیرند.

* جنابعالی در گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها اعلام کردید که در 250 نقطه به زائران دینار پرداخت می‌شود، در جهت جلوگیری از ازدحام و بی‌نظمی چه تدبیری را از سوی بانک ملی در راستای افزایش نقاط توزیع ارز داشته‌اید؟

251 نقطه داشتیم که در حال حاضر نقاط توزیع ارز به بیش از 300 نقطه افزایش پیداکرده است.

* زائران اربعین چگونه از ایستگاه‌های در نظر گرفته‌شده برای دریافت دینار مطلع شوند؟

اطلاعات آن علاوه بر پایگاه اطلاع‌رسانی بانک ملی از طریق بروشورهای چاپ‌شده که در ایستگاه‌های مرزی بین زائرین توزیع می‌شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* مشکلات توزیع ارز به زائرین اربعین حسینی در حال حاضر برطرف شده است؟

از ساعت ۱۱ روز چهارشنبه دوم آبان ماه روندبه حالت عادی برگشت و بعد از اینکه  مشاهده کردیم که نمی‌توانیم دیگر به زیرساخت‌های عراق و تصمیماتی که آن‌ها می‌گیرند متکی باشیم،خودمان فرایندهایمان را کوتاه کردیم و جوری رفتار کردیم و ریسک آن را پذیرفتیم، لذاشرایط عادی شد و درست است که جمعیت هست، البته ولی به‌صورت منظم کارهایشان انجام می‌شود.

* توصیه شما به زائران اربعین حسینی در جهت تهیه ارز و دینار چیست؟

برای همه زائرین آرزوی سلامتی داریم و سفر خوب و پر خیروبرکت داشته باشند، ولی عزیزانی که هنوز کشور را ترک نکرده اند و به خصوصاً از مرز مهران و شلمچه عبور می‌کنند، به‌محض اینکه به اولین ایستگاه بانک ملی می‌رسند، همان‌جا ارزشان را تبدیل کنند و اجازه ندهند که فرصت را در ایستگاه دیگر برای خودشان رقم بزنند.

اکثر زائرین از شلمچه و مهران عبور می‌کنند و شرایط برایشان فراهم است که ارز را اینجا داشته باشند و اگر به هر دلیلی در مسیر رفت موفق نشدند، ارز تهیه کنند در مسیر برگشت هم ما می‌توانیم خدمات بدهیم و حتی اگر در مسیر رفت‌وبرگشت به هر دلیلی منصرف شدند یا تمایل نداشتند استفاده کنند و یا اصلاً برایشان فرصت پیش نیامد، مطمئن باشند بعدازاینکه مراسم اربعین تمام شد ما وجه ریال آنان را به حسابشان واریز می‌کنیم.

* از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید تشکر می‌کنیم.

خواهش می‌کنم موفق باشید.

 

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • SAABER IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    0 0
    موحدی کرمانی: نظارت برسیاست‌های کلی توسط رهبری به هیات عالی نظارت مجمع تفویض شد