جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همدستی آمریکا و عربستان در تجاوز به یمن

حوزه/ محمد رضا مرادی کارشناس غرب آسیا گفت: اگر آمریکا می خواهد در یمن آتش بس برقرار شود ابتدا باید محاصره را بر دارد دو میلیون زن باردار در معرض مرگ و ۱۴ میلیون یمنی در معرض قحطی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حدود 4 سال از جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی آمریکایی علیه ملت مظلوم یمن به جرم استقلال خواهی می گذرد . در این مدت ویرانی و کشتار وسیع زنان و کودکان و غیر نظامیان تنها دست‌آورد این جنگ وحشیانه بوده است. در روزهای اخیر شاهد مطرح شدن پیشنهاد آتش بس و پایان دادن به جنگ یمن از سوی طرف های آمریکایی هستیم. برای بررسی اهداف پشت پرده این طرح با محمد رضا مرادی کارشناس غرب آسیا به گفت و گو پرداختیم.

محمد رضا مرادی گفت : اخیرا پومپئو وزیر خارجه و متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کردند خواستار پایان یافتن جنگ در یمن و آتش بس ظرف یک ماهه آینده و آغاز مذاکرات هستند. این موضوع در نگاه اول در راستای  صلح در یمن تلقی می شود و  بسیاری از گروه هایی که از سیاست های آمریکا تبعیت می کنند از آن حمایت کردند.

بازی رسانه ای آمریکا با هدف فریب افکار عمومی

وی ادامه داد: برای اینکه  به این سوال پاسخ دهیم که آیا این درخواست آمریکا در خواست صلح در یمن است یا بازی رسانه ای آمریکا با هدف فریب افکار عمومی؛ ابتدا باید بررسی کنیم نقش آمریکا در جنگ یمن چگونه است؟ عربستان در فروردین سال 94 به یمن حمله کرد که همزمان با دولت اوباما این جنگ آغاز شد و اوباما کج دار و مریز با این قضیه برخورد می کرد. هرچند برخی نیز معتقدند حمله عربستان به یمن با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت.

کارشناس غرب آسیا تصریح کرد: اما در دولت ترامپ سیاست های عینی و روشنی جایگزین شد به طوری که هواپیماهای سوخت رسان آمریکا به جنگنده های عربستان در یمن سوخت رسانی کردند و حمایت های لوجستیکی و معاملات تسلیحاتی عربستان و آمریکا با رقم 110 میلیارد دلار از دیگر حمایت های آمریکا از عربستان در تجاوز به یمن است. در عملیات الحدیده که از خرداد شروع شده به روشنی تصویر افسران و فرماندهان آمریکایی را در اتاق جنگ الحدیده مشاهده کردیم که نشانگر شراکت آمریکا و عربستان در جنگ یمن و کشتار مردم مظلوم یمن است .

 

وی خاطر نشان کرد: اینکه آمریکا خواستار تمام شدن جنگ در یمن است، یک نوع فریب افکار عمومی است و باید در حقیقت از خودش بخواهد جنگ را پایان بدهد، زیرا اگر حمایت های آمریکا از عربستان نباشد جنگ به خودی خود پایان می یابد.

مرادی در خصوص عملی شدن آتش بس در جنگ یمن در شرایط کنونی گفت: اما چرا این آتش بس عملی نمی شود و اهداف این آتش بس چیست باید بگوییم  اولین هدف آمریکا در برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره در چند روز آینده نهفته است؛ چراکه این انتخابات سرنوشت ریاست جمهوری دو سال آینده ترامپ را مشخص می کند. اگر دموکرات ها در این انتخابات به  پیروزی برسند خیلی مسائل و حتی سیاست خارجی آمریکا تغییر پیدا می کند و ترامپ به دنبال پیروزی در کنگره است. در شرایط کنونی انتقادهای بسیاری به نقش آمریکا در جنگ یمن در کنار عربستان مطرح شده و  همین باعث شده بسیاری از رای دهندگان آمریکایی علیه سیاست خاورمیانه ترامپ باشند.

کارشناس غرب آسیا تصریح کرد: ترامپ با پیشنهاد پایان دادن به جنگ یمن به دنبال تلطیف چهره خود است که بگوید من خواهان صلح هستم و دنبال جنگ نیستم. بنابراین یکی از اهداف پیشنهاد آتش بس در یمن فریب افکار عمومی آمریکا است.

 

پیشنهاد آتش بس در یمن نجات بن سلمان از ماجرای قتل خاشقچی است

وی با اشاره به افتضاح اخیر بن سلمان در قتل معارض مشهور سعودی گفت: یکی دیگر از اهداف ترامپ از ارائه پیشنهاد آتش بس در یمن نجات بن سلمان از ماجرای قتل خاشقجی است. بن سلمان بعد از این جنایت به شدت تحت فشار جهانی هست و گروه های زیادی خواستار برکناری او هستند و کشورهای غربی نیز اجماع کردند که بن سلمان از ولی عهدی برکنار شود و این برای ترامپ شکست بزرگی است.

ترامپ به دنبال نجات بن سلمان  است که یکی از بهترین شاهزاده ها در خدمت سیاست های ها ترامپ در خاورمیانه بوده و حمایت وی از معامله قرن در خصوص فلسطین باعث شده بزرگترین خدمت را به ترامپ کند. ترامپ نمی خواهد بن سلمان برکنار شود و از این رو با اعلام درخواست آتش بس در یمن به نوعی به  واکنش های جهانی پاسخ می دهد که من به دنبال این هستم که بن سلمان جنگ را پایان دهد و من به او فشار می آورم بنابراین لازم نیست برای قتل خاشقجی به او فشار بیاورید . به زعم ترامپ او در این قتل بی تقصیر بوده و ترامپ به دنبال نجات بن سلمان از این مخمصه است.

مرادی تاکید کرد: از همان زمانی که اعلام شد آتش بس و مذاکره در یمن یک ماهه انجام شود، تبلیغاتی بودن این پیشنهاد روشن شد، زیرا در جنگ یمن بازیگران زیادی نقش دارند و تنوع این بازیگران موجب شده اهداف متنوعی داشته باشند و  چندان امیدی به آتش بس و مذاکره در کوتاه مدت وجود نداشته باشد. بازیگران مختلفی چون آمریکا ،عربستان، انصار الله، امارات و حزب  عبدالله صالح و اخوان المسمین و گروه های زیادی که کنار آمدن انها برسر میز مذاکره زمان بر است. ضمن اینکه بین ائتلاف سعودی اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. عربستان و امارات در جنوب یمن بارها در مقابل هم صف آرایی کردند؛ چراکه امارات جنوب یمن را اشغال کرده، اما عربستان از جنگ یمن دستاوردی نداشته از این رو اختلافاتی دارند و نقطه اشتراک ندارند و از این نقطه نظر هم آتش بس عملا بی نتیجه است.

 

هدف ائتلاف سعودی از پیشنهاد آتش بس خلع سلاح انصارالله است

وی با اشاره به سابقه آتش بس های گذشته و نقض آن توسط عربستان گفت: تا کنونچندین بار آتش بس مطرح شده است. مثلا در ماه رمضان به پیشنهاد انصارالله آتش بس اعلام شد، اما ائتلاف سعودی به آن پایبند نبود و بارها آتش بس را نقض کرد و اکنون هدف ائتلاف سعودی از پیشنهاد آتش بس این است که انصارالله را خلع سلاح کرده و از شهرهایی که به ادعای آنها اشغال کرده خارج شود. اما انصار الله  بارها اعلام کرده که یکی از  گروه های سیاسی یمن است و در آینده یمن باید نقش داشته باشند و مردم هر گروهی را بخواهند به قدرت می رسانند، اما ائتلاف سعودی می خواهد انصار الله را حذف کند که این برای انقلابیون و انصارالله قابل قبول نیست.

کارشناس غرب آسیا افزود: طی همین چند روز گذشته که  طرح آتش بس مطرح شد، عربستان حملات خود را تشدید کرده است. روز جمعه بیش از 30 بار حملات هوایی علیه صنعا صورت گرفت و حدود 10 هزار سرباز جدید ازسوی ائتلاف به سمت الحدیده اعزام شده است. این اقدامات نشان دهنده این است که عربستان به دنبال آتش بس نیست چون به ضرر خود می داند چرا که در عرصه میدانی چیزی به دست نیاورده و تا در عرصه میدانی چیزی به دست نیاورد در عرصه سیاسی هم چیزی به دست نخواهد آورد.

 

پیشنهاد آتش بس از سوی آمریکا برای انتخابات کنگره آمریکا و یک نوع پوشش رسانه ای است

وی خاطر نشان کرد: تنها کشوری که خواهان مذاکره و آتش بس در شرایط کنونی است امارات است چون توانسته مناطق جنوب یمن را اشغال کند و از نظر ابوظبی جنگ برای او تمام شده و به اهداف خودش رسیده بنابراین هر نوع مذاکره ای که باشد از عربستان آماده تر است. اما می بینیم نه انصار الله موافق آتش بس و نه حتی برخی گروه های مخالف آن را پذیرفته اند. پیشنهاد آتش بس از سوی آمریکا تنها اقدامی است که  تاریخ مصرف مشخصی دارد آن هم برای انتخابات کنگره آمریکا و یک نوع پوشش رسانه ای است که افکار عمومی مردم آمریکا که ضد جنگ یمن هستند را مدیریت کند و بن سلمان را از ماجرای خاشقجی نجات بدهد چون خیلی از سناتورها به دنبال برکناری بن سلمان هستند.

 

دختر 7 ساله یمنی که بر اثر گرسنگی جان باخت نماد مظلومیت یمن بود

وی گفت: در کل اگر آمریکا واقعا به دنبال پایان جنگ یمن است، باید در ابتدا مشخص کند به چه صورت می خواهد حمایت های تسلیحاتی خودش از عربستان در جنگ یمن را کاهش دهد و به چه صورت می خواهد محاصره ظالمانه مردم یمن را پایان دهد و به چه صورت به روند آتش بس کمک می کند که هیچ کدام از این موارد مشخص نیست و شعاری بودن اقدام آمریکا از همان ابتدا معلوم بود. اخیرا  دختر یمنی أمل حسین 7 ساله بر اثر گرسنگی از دنیا رفت. او نماد بحران یمن و ملت مظلوم یمن بود؛ بحرانی  انسانی که یکی از نتایج سیاست‌های ظالمانه آمریکا و عربستان علیه یمن است.

14 میلیون یمنی در معرض قحطی هستند

وی با تاکید بر این نکته که اگر آمریکا می خواهد در این کشور آتش بس برقرار شود، ابتدا باید محاصره را بر دارد؛ افزود: در هر ده دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می دهد. دو میلیون زن باردار در معرض مرگ و 14 میلیون یمنی در معرض قحطی هستند. پیش بینی می شود اگر حملات تا پایان سال ادامه پیدا کند  80 هزار یمنی کشته می شوند. واشنگتن پست نیز اعلام کرده  50 هزار یمنی تاکنون کشته شده اند. این بزرگترین بحران انسانی در جهان در صورتی پایان می یابد که آمریکا صادقانه اعلام کند حمایت های تسلیحاتی خود از عربستان را بر می دارد و به محاصره یمن پایان  می دهد و هرگونه پیشنهاد دیگر فقط برای فریب افکار عمومی جهان  بوده که محکوم به شکست است.

 

گفت و گو  از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha