شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست خبری پیش نشست همایش  بین المللی امام رضا(ع)

حوزه/ مسئول دبیرخانه اجرایی همایش بین المللی امام رضا و گفت وگوی ادیان گفت: تا امروز تعداد ۱۵۰ مقاله به همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان ارائه شده است که تا پایان زمان مشخص شده برای دریافت مقالات این عدد به ۲۵۰ مقاله خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، کنفرانس خبری "پیش نشست همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفت و گوی ادیان با موضوع خدا محوری با تاکید بر آموزه های رضوی" عصر رو سه شنبه به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این نسشت که با حضور دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام  تکیه ای نماینده آستان قدس رضوی در شهر قم، حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی مسئول دبیرخانه اجرایی همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفتگوی ادیان، آقای بهمن دهستانی مسئول کمیته دبیرخانه همایش و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ابتدا دکتر مفتاح به نمایندگی از میزبان نشست یعنی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب با رویکرد بین الادیانی فعالیت های علمی خود را به پیش می برد و با ارتقای دانش ادیان و مذاهبی جامعه، به صبر، تحمل و جنبه مدارای همه پیروان ادیان و مذاهب نسبت به یکدیگر کمک می نماید.

وی با بیان اینکه در نشست روز چهارشنبه ده مقاله علمی از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان ارائه خواهد شد، گفت: سخنرانان نشست فردا حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی دبیر نشست، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی و حجت الاسلام والمسلمین تسخیری رئیس مرکز گفتگوی ادیان خواهند بود. همچنین حجت الاسلام والمسلمین مسجدجامعی مشاور ارشد ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، آرش آبایی از جامعه کلیمیان ایران، سیدحسن اسلامی، محراب صادقی نیا و حجت الاسلام والمسلمین الهی منش از اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و اسقف بنیامین اسقف آشوری های شرق ایران سخنرانان دیگر نشست هستند.

در ادامه بهمن دهستانی مدیر اطلاع رسانی، ارتباطات و انتشارات همایش بین المللی امام رضا و گفت وگوی ادیان با اشاره به سابقه برگزاری کنگره جهانی امام رضا علیه السلام گفت: در دهه شصت آستان قدس رضوی ابتکاری تحت عنوان کنگره جهانی امام رضا علیه السلام را آغاز نمود و 4 دوره از آن نیز برگزار شد. آثار بسیار فاخری نیز در آن ایام گردآوری و منتشر گشت اما بعد از 4 دوره متوقف شد. با حضور تولیت جدید در آستان قدس رضوی تصمیم گرفته شد آن کنگره با شاخ و برگ بیشتری احیا شده تا بتواند جوابگوی نیاز روز جوامع در رابطه با مباحث مختلف علمی و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی باشد. وی افزود: ذیل این کنگره چند برنامه تعریف شده است که یکی از آن ها، همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفتگوی ادیان می باشد. این برنامه نیز با توجه به سیره رضوی که همان گفتگو و مناظره با رهبران ادیان مختلف می باشد طراحی شده است.

بهمنی با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس مشهد در مرجعیت علمی شرق جهان اسلام گفت: تلاش شده که این جایگاه علمی در زمینه های داخلی و خارجی فعال تر عمل نماید و دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در برگزاری چنین برنامه ای از همکاران و همراهان آستان قدس رضوی می باشد.

وی افزود: همایش امام رضا علیه السلام و گفگوی ادیان برخلاف مدل های مشابه صرفا به دنبال برگزاری جلسات تخصصی نیست بلکه طبق سیره رضوی به دنبال گفتگو و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر هستیم و هدف ما پیوست اجتماعی و الگویی جدیدی است که دارای تبعات اجتماعی و فرهنگی در کنار جنبه های آکادمیک و علمی باشد.

بهمنی با اشاره به تلاش های برخی از کشور های همسایه در رابطه با بحث گفتگوی ادیان گفت: کشور قطر تاکنون 16 کنفرانس بین المللی گفتگوی ادیان برگزار کرده است. کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه نیز کنفرانس های متعددی در این زمینه برگزار کرده اند. عربستان سعودی نیز علاوه بر برگزاری کنفرانس هایی در جده و مدینه منوره، مراکز تخصصی در برخی کشورهای غربی نیز تاسیس کرده است که فعالیت های بین الادیانی را از آن طرق پیگیری می کند. اما متاسفانه با تمام تلاش هایی که شده است کشور ما تاککنون گام مهمی در این زمینه بر نداشته و ما از برخی کشورهای همسایه در این زمینه عقب هستیم.

در ادامه جلسه حجت الاسلام تکیه ای نمایده آستان قدس رضوی در شهر قم با اشاره به برگزاری پیش نشست هایی در شهر های اصفهان، تهران، یزد و ارومیه، نشست روز چهارشنبه را نیز در ادامه این نشست ها توصیف کرده و گفت: آستان قدس رضوی در همه استانها نمایندگی هایی دارد که وظیفه اصلی آنها نهضت خدمت رسانی به مستضعفین می باشد.

وی افزود: امام رضا علیه السلام در کلام معصومین علیهم السلام به عنوان عالم آل محمد صلی الله علیه و آله معرفی شده اند و ما نیز در شرایط کنونی وظیفه داریم تا از علوم رضوی بهترین بهره را برده و شیرینی آن را به همدگان بچشانیم.

حجت الاسلام تکیه ای با اشاره به نهاد ها و موسسات هم افزا با آستان قدس رضوی در برگزاری پیش نشست روز چهارشنبه به دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعه المصطفی العالمیه، معاونت بین الملل حوزه علمیه و موسسه امام خمینی رحمه الله علیه اشاره کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی مسئول دبیرخانه اجرایی همایش بین المللی امام رضا و گفتگوی ادیان با اشاره به برگزاری هشت پیش نشست برای همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفتگوی ادیان گفت: تاکنون سه پیش نشست از سلسله پیش نشست های همایش برگزار شده است. وی افزود: اولین پیش نشست به میزبانی دانشگاه همدرد دهلی و با استقابل بی نظیر مخاطبین هندی اعم از پیروان ادیان هندی و همچنین اهل سنت هند در اسفندماه 96 برگزار شد. دومین پیش نشست در کشور لبنان و با حضور جوامع مختلف ادیانی لبنان در مرداد ماه گذشته برگزار شد. سومین پیش نشست به میزبانی حوزه علمیه اصفهان و با همکاری دانشگاه اصفهان در مهرماه گذشته برگزار شد که نمایندگان و پیروان ادیان مختلف در آن حضور داشتند. چهارمین نشست نیز صبح روز چهارشنبه 23 آبان ماه به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. نشست بعدی در تاریخ نوزدهم آذر ماه به میزبانی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می شود. در تاریخ بیست و ششم آذرماه نیز پیش نشستی به میزبانی نمایندگی دانشگاه الزهرا در شهر ارومیه برگزار خواهد شد. نشست پایانی نیز در دهم دیماه به میزبانی حوزه علمیه شهر یزد برگزار می شود.

وی با بیان اینکه دو نشست دیگر از سلسله نشست ها در خارج از کشور برگزار می شود افزود: نشست هایی نیز به میزبانی مجموع دانشگاه های مالزی و اندونزی در این دو کشور تدارک دیده شده است.

طباطبایی افزود: همایش بین المللی امام رضا و گفتگوی ادیان در تاریخ دهم وو یازدهم بهمن ماه با حضور نمایندگان ادیان مختلف جهان  در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار می‌شود
وی افزود: تا امروز تعداد 150 مقاله به همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان ارائه شده است که تا پایان زمان مشخص شده برای دریافت مقالات این عدد به 250 مقاله در زمینه سیره امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان خواهد رسید.

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر چگونگی برنامه های برگزار کنندگان این همایش بین المللی در دعوت از رهبران ادیان جهان اظهار داشت: برای دعوت از 200 میهمان خارجی برنامه ریزی شده است و کارگروهی در حال برنامه ریزی و تدارکات دعوت از این میهمانان می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha