سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مناظره

حوزه/ بسیاری از روایات ما مطلقا مناظره را نهی کرده اند. اما در برخی اوقات هم به بعضی افراد گفته اند بروید و مناظره کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اسلامی، امروز در چهارمین نشست از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان که با موضوع «خدا محوری با تاکید بر آموزه های رضوی»، در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد،در سخنانی پیرامون مقاله محدودیت اخلاقی مناظره از دیدگاه اهل بیت(ع) گفت: همه ما بطور غریزی آماده جدال هستیم؛ اما قرآن کریم به ما می فرماید: گفت وگو باید بصورت موعظه حسنه و جدال احسن باشد. در باب مناظره گفته شده که مناظره همان درگیری است که یک طرف در پایان آن به زمین می خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: بسیاری از روایات ما مطلقا مناظره را نهی کرده اند. اما در برخی اوقات هم به بعضی افراد گفته اند بروید و مناظره کنید.

وی افزود: مناظره گر خوب باید مانند یک فوتبالیست حرفه ای زمین را خوب بشناسد. اگر طرف مقابل از جایگاه مساوی نبود، باید مناظره ترک شود. اگر طرف مقابل به دنبال حقیقت هم نباشد مناظره باید ترک شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: هر کسی هم نباید به سوی انجام مناظره برود، بلکه باید برای خودمان دستور کار تهیه کنیم. این مسائل خیلی مهم اند که آیا من به مناظره به عنوان یک فعالیت ادامه دار نگاه می کنم یا نه.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که آیا مناظره به شرایط حاضر کمک خواهد کرد و یا نه؟، این مسئله خیلی مهم است که مناظره در فضایی بسته بین عالمان صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مطلب دیگر آمادگی روانی برای مناظره است. بسیاری از افراد تا وارد بحث می شوند عصبی شده  و به جای بحث علمی وارد مسائل خصوصی می شوند.

وی با بیان این که آیا حریف ما برای مناظره مفید است یا نه گفت: بایدبا کسی مناظره کنیم که کفویت علمی او ثابت شده باشد. ما باید مراقب باشیم که علم موضوع باشد و نه چیز دیگر و در فضایی صورت بگیرد که در نهایت به سود دین و علوم ما باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha