شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 حجت الاسلام و المسلمین مهراب صادق نیا

حوزه/ در ادیان ابراهیمی هیچ چیزی اصالت ندارد؛ مگر اینکه بتواند خود را به خدا مستند کند. حتی انبیا و کتب آسمانی هم اصالتی نخواهند داشت، مگر اینکه ارتباط خود را با خدا اثبات کنند. تلاش همه پیامبران این بود که جهان را به اصالت بازگردانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مهراب صادق نیا، امروز در چهارمین نشست از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان که با موضوع «خدا محوری با تاکید بر آموزه های رضوی»، در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد،پیرامون مقاله«تصور خدا در آموزه های ادیان ابراهیمی با تاکید بر آموزه های رضوی» گفت: زمانی که ما از خدا در ادیان ابراهیمی سخن می گوییم از یک آموزه صحبت نمی کنیم، بلکه به کلیت دینداری می پردازیم.

وی افزود:‌ مفهوم اطاعت از خدا تا پیش از ادیان ابراهیمی وجود نداشت و فقط بحث پرستش وجود داشت که مشرکین هم به آن پایبند بودند، اما کسی خود را به اطاعت مقید نمی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: اکثرا هم برای جلب خیرات طبیعت خدا را پرستش می کردند، اما ادیان ابراهیمی اطاعت از خدا را مطرح کردند که برخلاف گذشته، این بحث مطرح شد که انسان ها باید خود را شبیه خدا بکنند و باید افعال نیک را انجام دهند، چون خداوند متعال آن افعال خیر را انجام داده است و غایت دینداری  به مشابهت انسان به خدابازمی گردد.

وی افزود: در یهودیت ما مفهوم شَخینا به عنوان نزدیک شدن و الصاق به خدا را داریم. در مسیحیت مفهوم تشبیه به مسیح یعنی شبیه شدن به خدا را می بینیم و در اسلام نیز مفهوم خلیفه الله را داریم که نمایانگر جایگاه بشر در خلفت الهی است. بنابراین خدا شناسی در ادیان ابراهیمی از رابطه بین پرستشگر و پرستش شونده به رابطه بین اطاعت کننده و اطاعت گر مبدل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادق نیا  گفت:اگر خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به تعبیر کتاب مقدس پدر امت ها و به تعبیر قرآن کریم امام مردم معرفی می کند، دلیلش اطاعت والا و مشابهت ایشان به خداوند در افعالشان است.

وی بیان داشت: نکته دیگر این است که یکتاپرستی جایگزین یکی پرستی شد. در ادیان ابراهیمی خداوند غیور است و «ذنب لا یغفر» در قرآن کریم و کتاب مقدس هم شرک معرفی شده است.

این استاد دانشگاه ادیان در ادمه بیان کرد: در ادیان ابراهیمی هیچ چیزی اصالت ندارد؛ مگر اینکه بتواند خود را به خدا مستند کند. حتی انبیا و کتب آسمانی هم اصالتی نخواهند داشت، مگر اینکه ارتباط خود را با خدا اثبات کنند. تلاش همه پیامبران این بود که جهان را به اصالت بازگردانند.

وی افزود: مناظره امام رضا علیه السلام مناظره ای  بر سر اصالت تصویری که مسیحیان از حضرت عیسی ساخته اند است،‌ اگر قرار است هر گفت وگویی بین ادیان شکل بگیرد باید از مفهوم اصالت خدا در ادیان ابراهیمی آغاز شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha