شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شهادت امام حسن عسکری

حوزه/ روز هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری، روز دردآلودی برای شهر سامرا بود؛ خبر شهادت امام عسکری(ع) در عنفوان جوانی همه جا را فرا گرفت و توده های محرومی که محبت خود را نسبت به امام نهان می داشتند، به سوی خانه حضرت حرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، شهادت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع الاول، اتفاقی ناگهانی بود که همه دوستداران و شیعیان ایشان را در شهر سامرا شوکه کرد، بازارها تعطیل شد و توده های محرومی که محبت خود را نسبت به امام، از ترس سرکوب نظام، نهان می داشتند، عنان عواطف خروشان خویش را از کف دادند و شتابان و گریان به سوی خانه امام حرکت کردند.

معتمد در ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری به واسطه یکی از نزدیکان خویش، امام حسن عسکری (ع) را با زهر مسموم کرد و امام در اثر آن، چند روز در بستر بیماری قرار گرفتند و در این ایام معتمد پیوسته پزشکان درباری را بر بالین امام می‌فرستاد تا مردم گمان کنند که حضرت از بیماری طبیعی رنج می‌برد. او می‌خواست از طرفی ضمن مداواى حضرت (ع) و کسب وجهه عمومى، از طریق مأمورانش اوضاع و شرایط را زیر نظر بگیرد و رفت و آمد‌ها را تحت کنترل در بیاورد تا اگر صحنه مشکوکى در رابطه با جانشینى و امامت پس از امام حسن (ع) دیدند آن را گزارش کنند.

امام عسکری(ع) پس از مدت کوتاهی به دلیل شدت مسمومیت، در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری هنگام نماز صبح به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام محمدرضا خوشخو مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: حضرت امام حسن عسکرى(ع) در سال 232 هجرى قمرى در روز هشتم ماه ربیع الثانى در شهر مدینه به دنیا آمد که نام ایشان حسن، و کنیه آن بزرگوار ابو محمّد و از القاب ایشان، زکى و عسکرى است.

وی با بیان اینکه آنچه از صفات بزرگ و فضائل اخلاقی که لازمه امامت است در آن حضرت جمع بود، تصریح کرد: آن امام بزرگوار درعلم، زهد، عقل وخرد، عصمت، شجاعت، کرم وبزرگوارى از همه مردم زمان خویش سر بودند.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) دارای بیانی شیرین و جذاب و همچنین شخصیتی الهی و مفسری بی نظیر برای قرآن مجید بودند.

حجت الاسلام خوشخو با اشاره به اینکه امام یازدهم(ع) ارتباط خوبی با شیعیان داشتند، خاطرنشان کرد: ایشان در طول عمر کوتاه و بابرکت خویش، راه مستقیم عترت و شیوه صحیح تفسیر قرآن را برای مردم روشن می‌کردند.

وی با اشاره به دوران عمر 29 ساله امام حسن عسکری (ع)، عنوان کرد: عمر آن حضرت به سه دوره تقسیم می‌شود؛ دوره اول 13 سال است که زندگی آن حضرت در مدینه گذشت،دوره دوم 10 سال در سامرا و قبل از امامت، ودوره سوم حدود 6 سال امامت آن حضرت می باشد.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حضرت عسکری(ع) در دوره امامت خود، با قدرت ظاهری بنی عباس رو در رو بودند، یادآورشد: حضرت از شش سال دوران امامتش، سه سال را در زندان سپری کردند.

جوانمردی امام حسن عسکری(ع) زبانزد خاص و عام بود

حجت الاسلام خوشخو با اشاره به فضائل اخلاقی امام حسن عسکری(ع)، ابراز کرد: جوانمردی ایشان تا حدی بود که حتی به مخالفان نیازمند خود نیز کمک می‌کردند.

وی همچنین به اتفاقات مهم دردوران امامت آن حضرت نیز اشاره‌ای داشت و افزود: از جمله مسائل روزگار امام حسن عسکری (ع) این بود که از طرف خلافت وقت، اموال و اوقات شیعه به دست کسانی سپرده می‌شد که دشمن آل محمد (ص) و جریان‌های شیعی بودند، تا بدین گونه بنیه مالی نهضت تقویت نشود.

مدیربنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه در زمان امام حسن عسکری(ع) تعلیمات عالیه قرآنی و نشر احکام الهی و مناظرات کلامی جنبش علمی خاصی را تجدید کرد، گفت: آنچه مسلم می باشد، آن است که فرهنگ شیعی که تا آن زمان شناخته شده بود در رشته‌های دیگرهمچون فلسفه و کلام باعث ظهور مردان بزرگی، چون یعقوب بن اسحاق کندی شد.

وی با اشاره به اینکه حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا، دوبار در سال‌های 1384 و 1386، بر اثر انفجار تروریستی تخریب شد، ادامه داد: دشمنان اهل بیت (ع) در طول تاریخ همواره در پی ضربه زدن به جان این بزرگواران بوده‌اند، و پس از آن، نشر معارف اهل‌بیت و علاقه شیعیان به ایشان را تاب نیاورده و تلاش کرده‌اند که اثرات این امامان را محو نمایند، یکی از تلاش های دشمنان اهل بیت، تخریب قبور مبارک آنان بوده است؛ همچون تخریب بقیع و تخریب حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در سامرا.

مدیربنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شاید یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب این حرم، وجود سرداب مقدس امام زمان(عج) در آن‌جا است، عنوان داشت: سرداب مقدس، از جمله مکان‌هایی است که قلوب مؤمنان و شیعیان به سبب آن توجه ویژه به امام زمان(عج) که منجی بشریت است پیدا می‌کنند، از این‌رو دشمنان درصدد هستند تا با تخریب مرقد امام حسن عسکری(ع) و سرداب مقدس قلوب شیعیان را از توجه به امام زمان(عج) بازدارند.

آماده‌سازی مردم برای غیبت امام زمان(عج)

حجت الاسلام محمدرضا بابایی‌ماهانی امام جمعه فردوس نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، ضمن اشاره به زندگی امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که این امام بزرگواردر طول حیات 29 ساله خود و در دوران شش ساله امامت‌شان در راستای ترویج دین اسلام و اعتقادات شیعه ازهیچ کوششی فروگذار نکردند.

وی، آماده‌سازی مردم برای غیبت حضرت امام زمان (عج) را از اقدامات ارزشمند و اساسی امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت دانست و یادآورشد: امام حسن عسکری(ع) در مجالس و محافل مختلف بحث غیبت حضرت مهدی موعود (عج) را مطرح می کردند.

امام جمعه فردوس با اشاره به این نکته که امام حسن عسکری(ع) برای آماده سازی غیبت امام زمان(عج) ارتباط خود را با شیعیان به حداقل رساند، اضافه کرد: سازمان وکالت در عصر امام صادق(ع) تشکیل شد و با فعالیت‌های مختلف و با نظارت ائمه معصوم(ع) کار خود را آغاز کرد و به تدریج تا زمان امام حسن عسکری(ع)، شکل منسجم یافت.

حجت الاسلام بابایی‌ماهانی ادامه داد: وکلا به عنوان رابطین امام در شهرهای مختلف به پرسش‌های شرعی، کلامی و اعتقادی مردم پاسخ می دادند و مکاتبات و نامه‌ها را به محضر امام می رساندند.

وی با اشاره به آغاز امامت امام زمان (عج) و همچنین شروع وحدت بیشتر مسلمانان، تصریح کرد: روز آغاز امامت امام زمان(عج) در مناسبت‌های رسمی کشور در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

حجت الاسلام بابایی‌ماهانی نگاه اهل‌بیت(ع) را همانند نگاه قرآن بر مساوات میان مسلمانان متمرکز دانست و افزود: آغاز امامت ولی عصر(عج) روزی است که با تاکید بر برادری و برابری و همچنین "ید واحده" بودن مسلمان ها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزه‌ای درراستای تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار می رود.

وی ادامه داد: پاسداشت چنین روزی در برهه‌ای از زمان که کشوری مانند عربستان سعودی به جای آن که با ایران و دیگر کشورهای اسلامی ارتباط بهتری داشته باشد با یهودیان و صهیونیست‌ها رفاقت می‌کند، بسیار حساس و ضروری است چرا که رفاقت با دشمنان اسلام سبب مخدوش شدن اتحاد و دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای میان مسلمانان می‌شود.

حجت الاسلام محمدصادق راستگو امام جمعه درح نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) و تبریک آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، عنوان کرد: آن حضرت با وجود سن کم از علم و دانش فراوانی برخوردار و همواره یاور مستمندان و فقرا بودند، و هرگز به دنیای مادی اهمیت نمی دادند و اخلاق و معرفت ایشان به مانند نبی اکرم (ص) بود.

وی ضمن اشاره به اینکه در مورد امام یازدهم(ع)صحبت فراوان است، یادآور شد: "عسکر"به معنای لشکر است و از آنجایی آن امام بزرگوار در زندان محصور بودند و تمام حرکات ایشان به شدت تحت نظرحکومت جور بود،این لقب به ایشان داده شد.

امام حسن عسکری(ع) حجت را بر خلق تمام کردند

امام جمعه درح ادامه داد: درآن شرایط بحران و حاد، امام حسن عسکری(ع) تشنگان معرفت و پیروانشان را تنها نگذاشتند و حجت خدا را بر خلق تمام کرده و نگذاشتند که شیعیان احساس کمبودی داشته باشند.

حجت الاسلام راستگو ضمن اشاره به ایجاد شبکه وکلا توسط امام حسن عسکری(ع)،گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که با چه شرایط خاصی دین مبین اسلام به دست ما رسیده است.

امام یازدهم بنیانگذار رساله‌نویسی بودند

وی، امام حسن عسکری (ع) را، بنیانگذار رساله نویسی و ایجاد پایگاه رساله نویسی دانست و افزود: اهل بیت(ع) چراغ هدایت بشریت هستند و کسانی که با ایمان به آنها و همچنین در مسیر روشن دین گام بر می دارند به طور یقین در دنیا و آخرت سربلند و رستگار خواهند بود.

امام جمعه درح با اشاره به اینکه همه ائمه معصومین(ع)دارای همه فضائل اخلاقی بوده اند، اما این‌که هر امام یک لقب داشتند یعنی به آن صفت بیشتر مشهور بوده اند، اذعان داشت: در آن زمان به قدری خفقان زیاد بوده که فضائل و کمالات امام یازدهم ظهور عمومی پیدا نکرد و مردم به خوبی نتوانستند از حضرت بهره ببرند.

حجت الاسلام راستگو ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) از ده سالگی تا لحظه شهادت در سامرا و در یک کمپ نظامی تحت نظارت شدید خلفای عباسی بودند و لقب "عسکر" نشانه مظلومیت امام است چرا که شرایطی مهیا نشد که عموم مردم از محضر امام استفاده و فضائل‌شان را درک کنند.

تاکید بر شناخت بیشتر امام زمان(عج)

امام جمعه درح ضمن تاکید بر تلاش برای شناخت بیشتر امام زمان (عج)، مطرح کرد: هر چه میزان شناخت ما نسبت به حضرت مهدی (عج) بیشتر شود معرفت و تواضع ما افزایش می یابد.

حجت الاسلام راستگو تبیبن کرد: حضرت مهدی (عج) منجی و عدالت گسترعالم به امر خداوند سال‌ها از نظرها پنهان است که با ظهورش حق و عدالت بر جهان حاکم می شود.

وی در پایان با اشاره به نقش تاثیرگذار روحانیون و مبلغین اموردینی در همه ادوار انقلاب اسلامی و بویژه پیروزی آن، گفت: طلاب و روحانیت بایستی بسیار بیشتر ازگذشته مردم را با فرهنگ مهدویت در جامعه آشنا سازند و پاسخگوی  شبهات و مبارزه با تفکرات انحرافی در جامعه باشند.

گزارش: فرزانه احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha