جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایمان و عمل صالح

حوزه / تهمت زدن به دیگران و حسادت از آفت‌های ایمان محسوب می‌شوند و در روایات آمده که تهمت ایمان را در وجود انسان آب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام مرتضوی پناه، در این نشست اولین موهبت خداوند به انسان را عقل دانست و گفت: در این عالم هیچ‌کس به داشتن عقل با انسان شریک نیست و فقط در وجود انسان‌ها عقل به ودیعت گذاشته‌شده است و ابزار تمییز بین خوبی و بدی است؛ اگر عقل انسان بر نفس غالب او شود مقامش از ملائکه بالاتر می‌رود و اگر نفس انسان بر عقلش غالب شود، انسان حتی از حیوان نیز پست‌تر می‌شود.

وی افزود: طبق روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) غضب و شهوت عقل انسان را از بین می‌برد و پیامبر در خصوص غضب فرموده‌اند: اول آن جنون است و پایانش پشیمانی و درمان غضب، شدت اتصال به اهل‌بیت علیهم‌السلام است و اگر انسان بتواند غضب خود را مهار کند دارای صفت حلم که از صفات پیامبران است می‌شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان دومین موهبت را ایمان معرفی کرد و اظهار داشت: تهمت زدن به دیگران و حسادت از آفت‌های ایمان محسوب می‌شوند و در روایات آمده که تهمت ایمان را در وجود انسان آب می‌کند و علت نام‌گذاری به بهتان استک که  طرف از شنیدن آن حرف بهت‌زده می‌شود، در روایت بیان‌شده که حسادت با ایمان جمع نمی‌شود و خطر حسادت در دو گروه خانم‌ها و علما بیشتر است و درمان حسادت با تقویت شرح صدر در انسان به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: عمل صالح سومین موهبت خداوند به انسان است که غیبت کردن و منت گذاشتن عمل انسان را نابود می‌کند و گاهی افراد غیبت خود را با عناوین مختلف مانند درد و دل و ... توجیه می‌کنند و درمان غیبت این است که خوبی‌های افراد را بیان کند.

استاد حوزه علمیه اصفهان با استناد به آیه «لقد منّ الله علی المومنین» گفت: منت گذاشتن فقط از خصوصیات خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام مرتضوی پناه در ادامه، چهارمین موهبت خداوند به انسان را حیا خواند و عنوان داشت: درخواست‌های پی‌درپی و پرحرفی از آفات حیاست و درزمینهٔ پرحرفی به روایتی استناد کرد که در آن پرحرفی را عامل از بین بردن حیا و جهنمی شدن انسان معرفی کرده بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha