چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از جلد ۱۵ دائرة المعارف قرآن کریم

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر لزوم افزایش حضور علمی آثار حوزه در مجامع علمی دانشگاهی و عرصه مستشرقین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین واعظی امروز در مراسم رونمایی از دایره المعارف قرآن کریم که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد،، قرآن کریم را اصلی ترین منبع معرفت دین دانست و گفت: وظیفه اصلی حوزویان پرداختن به قرآن کریم و روایات است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت های جمعی در عرصه تالیفات بزرگ افزود: تک‌نگاری ها مقدور آحاد اهل علم است ولی کارهای جمعی و بزرگ و فعالیت های علمی باید توسط مجموعه های علمی انجام شود؛ از جمله دانش نامه ها و دایره المعارف ها و تفاسیر قرآن اگر توسط موسسات انجام شود توان پشتیبانی علمی لازم را نیز فراهم می کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: در مرکز معارف اسلامی دفتر تبلیغات که یکی از پژوهشکده های این پژوهشگاه است فعالیت های گسترده ای انجام شده است؛ از جمله این فعالیت ها می توان به تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن و دایره المعارف قرآن کریم که در این زمینه دایره المعارف کودکان و نوجوانان نیز در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی کمبود فعالیت های رصدگری در زمینه مستشرقین رایکی از ضعف های بزرگ دانست و گفت ضعف بزرگی است که نسبت آنچه که امروز در محافل آکادمیک دنیا و توسط مستشرقین انجام می شود نظارت و رصد کافی نداریم؛ در این زمینه تاکیدات بسیاری داشته ایم و دفتر تبلیغات در این زمینه فعالیت های خود را شروع کرده است.

وی افزود: نباید منتظر باشیم که حتما یک کتابی منتشر شود تا از این فعالیت ها اطلاع یابیم؛ باید با روش های جدید تحقیقی و دیدگاه های جدیدی که در زمینه مطالعات قرآنی عرضه می کنند آشنا شویم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: حجم دسترسی هایی که بعضا در منابع خطی دسترسی دارند و تجمیع کرده اند و میراث علمی را در کشورهای اسلامی غارت کرده اند و در کتابخانه های خود قرارده اند قابل استفاده است.

وی گفت: در وهله دوم باید با این تحقیقات آشنا باشیم تا غافلگیر نشویم؛ برخی از فعالیت های آنها کاملا متغایر با نگاه رسمی و سنتی ما بوده است و به همین خاطر باید با ورود جدی به این عرصه فعالیت اثربخشی داشته باشیم؛ اگر در این زمینه به روز باشیم و مقاله به مقاله با آنها پیش برویم می توانیم واکنش های جدی و متناسب را ارایه کنیم؛ امروزه در پژوهشگاه دفتر تبلیغات جمعی از فضلای زبان دان در این عرصه ورود کرده و فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهارکرد: ضعف در تعامل علمی در عرصه بین الملل از جمله ضعف های دیگر حوزه ما است؛ متاسفانه تولیدات علمی گسترده حوزه ما با جهان اسلام و مراکز غربی به اشتراک گذاشته نمی شود تا تعامل علمی صورت گیرد؛ باید هرآنچه که پیرامون قرآن کریم انجام می شود، در تعامل علمی با جهان اسلام و حتی علمی جهان باشد.

وی گفت: عرضه دستاوردهای قرآن پژوهانه ما در عرصه بین الملل ضعیف است و باید جبران شود؛ این عرضه هم در جهان اسلام و هم در جهان غرب ضعیف بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: نکته دیگر، بحث مرجعیت علمی قرآن است؛ در کلام و نظر، همگان بیان می کنند که قرآن باید در شاخه های علمی مطالعات علمی مرجعیت داشته باشد ولی در بحث مدل سازی نسبت به این بحث های روشی و فرهنگ سازی سوال این است که چگونه کلام و فقه و شاخه های مطالعات اسلامی ما عملا و به شکل برجسته ای باید این مساله را هویدا کنند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم جدی گرفتن چالش های جدی در عرصه نواندیشی اسلامی اشاره کرد و گفت: در زمینه نواندیشی جهان عرب، قرآن پژوهان و نواندیشانی در حوزه شمال آفریقا فعالیت می کنند و رهاوردهایی نیز داشته اند؛ کانون توجه این افراد قرآن است و با طرح مباحثی کاملا متفاوت و نگاه هایی متفاوت با نگاه های سنتی و دارج و رایج، این نگاه های جدید را مطرح می کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: آنها چه به شکل اظهارنظرهای کلی و چه با متمرکز شدن روی مباحث خاص فقهی با نگرش های متفاوت که نوع آنها عموما مفاهیم و ارزش های دنیای مدرن را تلقی می کنند و قرائتی از قرآن و آموزه هایی عرضه می کنند تا معارف قرآنی را با اقتضائات دنیای معاصر سازگار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خطاب به فعالان دایره المعارف قرآن کریم یادآورشد: در این زمینه پیشنهاد می کنیم که برخی از این مباحث می تواند قالب های مدخلی به خود بگیرد که از جمله آنها می توان به تاریخ مندی قرآن و تاریخ مندی فهم و تفسیر قرآن که ظرفیت های مدخل شدن را دارند؛ اگر چالش های این چنینی که برآمده از فعالیت های مستشرقین و نوگرایان نواندیش معاصر است در قالب مدخل در دایره المعارف عرضه شود تازگی بیشتری به این دایره المعارف می دهد.

وی گفت: نکته دیگر، عرضه مناسب دستاوردهای پژوهشی در حوزه مطالعات قرآنی برای عموم جامعه است؛ اگر کار پژوهشی به هر دلیل خوانده نشود گویی تولید نشده است؛ اگر توان و تلاش لازم را برای خوانده شدن در لایه های مختلتف انجام ندهیم گویی اصلا آن کار را انجام نداده ایم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اظهارکرد: در بسیاری از محافل علمی دانشگاهی عنوان می شود که چرا حوزه در فلان بحث علمی وارد نشده است که اگر حضور ذهنی وجودداشته باشد می توانیم از کارهای انجام شده دفاع کنیم ولی این مساله به این دلیل است که کارهای علمی حوزه به شکل روند به مراکز علمی عرضه نمی شود.

وی در پایان افزایش عرضه دیجیتال آثار این پژوهشگاه را به عنوان یکی از راه های در دسترس قرار گرفتن آثار علمی حوزه در اختیار پژوهشگران دانست که در حال توسعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha