شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب «اعجاز هماهنگی آیات قرآن کریم» منتشر شد

حوزه/ کتاب « اعجاز هماهنگی آیات قرآن کریم» نوشته سیدعلی هاشمی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در معرفی این کتاب عنوان شده: این کتاب دارای سه بخش است: در بخش نخست ضمن توضیح مفاهیم اساسی، اعجاز هماهنگی قرآن اثبات شده است. بخش دوم پیرامون آیات موهم تناقض در زمینه مسائل علوم قرآنی می‌باشد. در این بخش آیات به ظاهر ناهماهنگ در پنج فصل دسته‌بندی شده است: وحی، قرآن‌شناسی، محکم و متشابه، نسخ و نکات ادبی. بخش سوم درباره آیات موهم تناقض در زمینه معارف قرآن می‌باشد. در این بخش آیات به ظاهر ناهماهنگ در چهار فصل دسته بندی شده است: اصول اعتقادی، موضوعات اخلاقی، آیات الاحکام  و قرآن و علم روز. در فصل های بخش دوم و سوم، آیات به صورت موضوعی تنظیم گردیده و در هر مورد به صورت مستدل هماهنگی آیات با یکدیگر اثبات شده است.

 

به استناد این کتاب، قرآن کریم در ابعاد و عرصه‌های گوناگونی معجزه است. یکی از آنها اعجاز هماهنگی است؛ یعنی هیچ گونه ناسازگاری و ناهماهنگی در محتوای آیات قرآن وجود ندارد و بشر از آفرینش کتابی در مدت بیست و سه سال، در شرایط مختلف روحی و اجتماعی که در آن ناسازگاری و ناهماهنگی نباشد، اعجاز است. برخی مخالفان وحیانی بودن قرآن کریم و برخی مخالفان اسلام مدعی شده‌اند پاره ای از آیات با یکدیگر ناسازگار و ناهماهنگ‌اند. این ادعا برداشتی سطحی و بدون تأمل و تدبر در آیات قرآن یا از سر غرض‌ورزی و ایجاد شبهه است. ناسازگاری ادعا شده امری ظاهری است. با تأمل و تدبر معلوم می شود هیچ گونه ناسازگاری و ناهماهنگی میان آیات قرآن وجود ندارد و همه آیات مطرح دارای پاسخ، بلکه پاسخ‌های مستدل و متقن می باشد. آیات ادعا شده همراه با پاسخ آنها در این اثر آمده است.

 

کتاب «اعجاز هماهنگی آیات قرآن کریم » در 526 صفحه و با قیمت 50 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد بازار نشر شده است.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha