پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضور روحانیت پایِ‌کارِ انقلاب و مردم در مناطق سیل‌زده

حوزه/ کاری که مدیریت و مدیر دولتی نمی‌تواند انجام دهد و از عهده آن خارج است، روحانیتِ پای‌کار انقلاب، وارد شده و خود میدان‌دار حل مشکلات مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، در روزهای اخیر، سامانه بارشی سراسر خوزستان را فرا گرفته بود که با توجه به شدت این سامانه، مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمد.

متأسفانه به علت عدم وجود زیرساخت‌های مناسب شهری در سطح خوزستان و بارش شدید باران، شاهد آب‌گرفتگی‌های گسترده‌ای در برخی از شهرها بودیم که این مسئله موجب بروز سختی و مشقت فراوان برای مردم شد.

در اهواز، یکی از چندین مناطقی که مشکلات گسترده‌ای برای مردم به‌واسطه باران ایجاد شده بود، حدفاصل کمپلوی جنوبی تا کوی علوی است؛ به طوری که تا به امروز پس از گذشت ۳ روز از بارش باران، همچنان شاهد آب گرفتی های گسترده‌ای در سطح این مناطق هستیم.

این آب‌گرفتگی‌ها، تقریباً زندگی عادی مردم را مختل کرده است! و اگر از علت این مسئله و عدم کارآمدی برخی مدیران عالی‌رتبه و آبفای اهواز بگذریم، نمی‌شود از مشکلات گریبان گیری که برای مردم پیش آمده بگذریم! به همین دلیل روحانیون جهادی اهواز که از نزدیک میان مردم حاضر بوده و ناظر بر این مسائل هستند، پس از آنکه دیدند، کار قابل توجهی از دست مسئولان برای حل فوری مشکل مردم بر نمی‌آید، خود پای کار آمدند.

از روز پنج‌شنبه یکم آذرماه، فراخوان‌هایی مبنی بر اعلام آمادگی طلاب برای حضور در مناطق محروم اهواز صادر شد تا پس از بروز مشکلات احتمالی وارد کار شده و به داد مردم برسند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، از روز جمعه تا صبح دوشنبه سامانه بارشی گسترده‌ای سراسر خوزستان به‌ویژه اهواز را فرا گرفت و متأسفانه طبق معمول ناکارآمدی مدیریت شهری اهواز بر همه عیان شد! «خیابان‌های شهر همچو یک رودخانه جاری شده بودند».

بعد از آب‌گرفتگی‌های گسترده به‌ویژه در مناطق کم برخوردار تر اهواز، اکیپ‌هایی متشکل از روحانیون سرشناس و طلاب جهادی در بین مردم حاضر شده و از نزدیک مشکلات آن‌ها را بررسی کردند.

در همان موقع اگر خانه‌ای نیاز به کمک‌رسانی داشت، طلاب دست به کار شده و وضعیت زندگی را برای ساکنین و مردم تا حد قابل قبولی، مهیا می‌کردند. از جمع‌آوری فرش‌های خیس گرفته تا جابه‌جایی اثاثیه منزل و تخلیه چاه فاضلاب و آب‌های سطحی موجود در منازل!

روحانیون سرشناس نیز با ارتباطات شبکه‌ای خود، خیل امکانات را به‌سوی مناطق آسیب‌دیده سرازیر می‌کردند.

البته در این میان، مدیران جهادی شهرداری نیز از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کردند! تا جایی که خود شهردار نیز پا به پای طلاب و روحانیون برای حل مشکلات مردم در مناطق حاضر می‌شدند.

آیت اهوازی، شهردار منطقه 6، از این دسته مدیرانی است که جهادی‌وار پای کار حاضر شده و برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند که خود جای تقدیر و تشکر دارد.

حال برای آنکه نیم‌نگاهی به خدمات اجتماعی طلاب و روحانیون اهواز بی اندازیم، گفتگویی با حجت الاسلام کیانی، مسئول امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه خوزستان انجام دادیم تا از شرح اقدامات انجام شده و در حال انجام گروه‌های جهادی اهواز، مطلع شویم.

وی در این خصوص به خبرنگار ما، گفت: به‌محض بارش باران از طریق شبکه‌های مجازی، به همه طلاب اطلاع‌رسانی شد که رأس ساعت مقرر در قرارگاه‌های جهادی اهواز مستقر در 2 مدرسه علمیه امام خامنه‌ای و ولی عصر(عج) حاضر باشند.

پس از تجمع طلاب، تیم‌های شناسایی به مناطق هدف اعزام و بررسی‌های اولیه صورت گرفت. چندین خانه که آب در آن‌ها تا ارتفاع 20 سانتیمتری نفوذ کرده بود، شناسایی و اقدامات اولیه صورت گرفت.

در برخی خانه‌ها، انسان‌های سالمندی بودند که حتی توان راه رفتن عادی را نداشتند! این‌ها آسیب‌پذیرترین مردم در این مناطق بودند! حتی یکی از ساکنین خیابان مختاری، بعد از آنکه می‌بیند آب در خانه‌اش آمده، از شدت ناراحتی دچار تشنج شده و به بیمارستان می‌رود.

خانه‌های دیگری هم بودند که همه وسایلشان غرق در آب شده بود! که الحمدالله طلاب و روحانیون تا حد توان و بضاعت کمک کرده و شرایطی را فراهم کردند که حداقل ساکنین آن خانه‌ها، بتواند در یک جای خشک و گرم استراحت و زندگی کنند.

اما یک مشکلی که حل آن مقداری سخت بود! جمع‌آوری آب‌های سطحی در خیابان‌ها و معابر شهری بود! این را نمی‌توانستیم به‌راحتی حل کنیم! پس روحانیون سرشناس منطقه، طی جلساتی با مسئولین شهری، امکانات دولتی را در مناطق محروم بسیج کرده و تلاش کردند تا تانکرهای جمع‌آوری آب را در چندین نقطه متمرکز و آب‌های سطحی را جمع‌آوری کنند.

هم‌اکنون این کار در حال انجام است اما نکته اینجاست که با بارندگی دوباره، این مشکل مجدد برای مردم ایجاد خواهد شد و باز همان آش و همان کاسه!

حجت الاسلام کیانی، در پاسخ به این پرسش که راه‌حل چیست!؟، گفت: بهترین راه‌حل، تصمیم فوری برای اصلاح زیرساخت‌های شهری و بهبود وضعیت موجود است.

گفته می‌شود موتور پمپ تخلیه فاضلاب منطقه به علت حجم فشار آب باران از کار افتاده و سوخته است! سؤال اینجاست که آیا این مشکل قابل پیش‌بینی نبود!؟ که اگر بود چرا فکر چاره‌ای برای آن اتخاذ نکردند. اگر هم مسئولین در این خصوص غافلگیر شدند، از چند روز پیش فرصت داشتند تا در روزهای آتی آن را رفع کنند.

اما نباید خدای ناکرده در روزها و هفته‌های آتی رو به زمستان مجدد شاهد این مشکلات برای قشر مستضعف و مردم مناطق محروم پایین شهر باشیم.

لازم به ذکر است، خبرگزاری «حوزه» این آمادگی را دارد تا اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی کلان‌شهر اهواز در خصوص بارندگی اخیر اهواز را به طور کامل منعکس و این حق را برای مسئولان محفوظ می‌دارد تا به هر انتقاد و یا شبهه‌ای در این خصوص پاسخ دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha