پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

حوزه / یکی از شخصیتهای سرشناس که برای حضور در کنفرانس اعلام آمادگی کرده بود، قصد عزیمت به ایران کرد و قرار بود با دو پرواز از طریق ترکیه راهی ایران شود اما در ترکیه به او پیغام دادند که به ایران نرو! و این شخصیت را تهدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشستی رسانه ای به برخی ابعاد و پشت پرده های کنفرانس وحدت امسال اشاره کرد و  پاسخ بعضی انتقادها را نیز داد.

آیت الله اراکی به حضور مهمانانی از 100 کشور جهان در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: بسیاری از مهمانانی که قصد حضور در کنفرانس وحدت را داشتند با فشار سیاسی، تبلیغاتی، تهدید و حتی ترور مواجه شدند.

ترور سمیع الحق به خاطر رویکرد تقریبی اش بود

وی ترور مولوی سمیع الحق از شخصیت های پاکستانی را از جمله همین موارد دانست و گفت: وی اگرچه در مقطعی با طالبان همراه بود اما رویکرد تقریبی پیدا کرده و برای حضور در کنفرانس وحدت نیز اعلام آمادگی کرده بود اما او را ترور کردند.

 

در ترکیه پیغام دادند به ایران نرو!

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ایجاد هزینه برای شرکت کنندگان کنفرانس وحدت بود گفت: آنها تمام تلاش خود را به کار بستند تا جلوی سفر شخصیتهای جهان اسلام به ایران را بگیرند حتی یکی از شخصیتهای سرشناس که برای حضور در کنفرانس اعلام آمادگی کرده بود، قصد عزیمت به ایران کرد و قرار بود با دو پرواز از طریق ترکیه راهی ایران شود اما در ترکیه به او پیغام دادند که به ایران نرو! و این شخصیت را تهدید کردند.

 

«جشن پیروزی» صرفا یک شعار نبود

وی همه این تلاشها  برای ایجاد اخلال در برگزاری کنفرانس وحدت را نشانه اثرگذاری کنفرانس دانست و گفت: با این وجود شاهد حضور صدها مهمان از کشورهای مختلف بودیم و همان طور که در نشست خبری قبل از آغاز کنفرانس وحدت اعلام کرده بودیم، ما به جشن پیروزی رسیدیم زیرا در میانه حجم وسیعی از تهدید و ترور و فشار سیاسی، کنفرانس را برگزار کردیم و اکنون می توانیم اعلام کنیم که جریان تفرقه گرا منزوی شده است و این کنفرانس مشت محکمی بر دهان ترامپ، نتانیاهو و ملک سلمان بود.

 

پیام معنادار حضور پررنگ فلسطینی ها در کنفرانس امسال

وی سخنرانی «اسماعیل هنیه» در افتتاحیه، قرائت پایانی کنفرانس از سوی «اسامه حمدان» و به طور کلی حضور پررنگ فلسطینی ها در کنفرانس امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: بعد از بحران سوریه تلاش های زیادی شد تا بین فلسطینی ها و جبهه مقاومت انشقاق ایجاد کنند اما کنفرانس امسال نشان داد که جبهه مقاومت، متحد و اعضای آن در کنار هم قرار دارند.

 

فلسطینی از مرحله دفاع عبور کرده اند

آیت الله اراکی با اشاره به آمادگی بالای فلسطینی ها در دفع تجاوز صهیونیستها گفت: جبهه فلسطین از نظر دفاعی به کمال رسیده و می توان گفت که دیگر دوره دفاع تمام شده و فلسطینی ها خود را آماده آزادسازی سرزمینهای فلسطینی کنند و به خصوص وصل کردن کرانه غربی به نوار غزه اهمیت دارد.

 

از مصطفی کواکبیان تا سعید جلیلی!

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر حضور جناحهای مختلف سیاسی کشور در این کنفرانس از محسن هاشمی و مصطفی کواکبیان تا سعید جلیلی و دیگران گفت: ما وقتی دم از وحدت جهان اسلام می زنیم، وحدت ملی را نیز دنبال می کنیم و البته ما وحدت را از امام(ره) و رهبر معظم انقلاب آموخته ایم و ملت ایران، متحد است.

 

برخی منتقدان کنفرانس وحدت را ندیده یا منصف نیستند

وی درباره برخی انتقادها درباره جایگاه ضعیف مهمانان کنفرانس در کشورهای خودشان گفت: آیا واقعا شخصیتهایی چون نوری المالکی که رای بالای انتخابات پارلمان عراق را داشت، حامد کرزی، رئیس اتحادیه علمای شام، رئیس دانشگاه زیتونه تونس، ده ها شخصیت طراز سیاسی و مذهبی که یا مفتی مذهبی در کشورشان یا وزیر اوقاف و امور دینی و یا سابقه وزارت و نخست وزیری دارند جایگاه کمی دارند؟! به نظرم افرادی که چنین نقدهایی مطرح می کنند به کنفرانس وحدت نیامده اند یا اهل انصاف نیستند.

وی هر کدام از کمیسیون های کنفرانس وحدت با حضور شخصیت های مطرح داخلی و جهان اسلام را در حد یک کنفرانس دانست و گفت: موضوع وحدت تبدیل به خبر اول خبرگزاری های جهان اسلام شده بود.

 

کنفرانس وحدت، آغازگر اتفاقات و برنامه های طول سال است

وی با تاکید بر اینکه تمام کارهای مجمع التقریب در کنفرانس وحدت خلاصه نمی شود گفت: در این کنفرانس کلید بسیاری از کارها و اقدامات زده می شود و در طول سال آثار و برکاتش را مشاهده می کنیم؛ اکنون 14 اتحادیه صنفی تقریبی در سراسر جهان کلید خورده است که که در طول سال فعالند و در کشورهای خود اثرگذاری دارند.

 

نقش آفرینی سازمان خیر اسلامی(سخا)

وی همچنین به سازمان خیر اسلامی (سخا) اشاره کرد و گفت: این سازمان خیریه با کمک های مردمی اداره می شود و لازم است که معرفی و فعالیتهایش در رسانه ها تبیین شود. در کنفرانس وحدت امسال، اتحادیه جهانی زنان مسلمان از طریق سازمان خیر اسلامی، مبلغ 20 هزار دلار به مصدومان و خانواده شهدای «مسیرة العودة» کمک کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha