شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ گرامیداشت هشتاد و یکمین سالگرد شهادت آیت الله مدرس در دارالقرآن امام علی(ع) تهران

حوزه/ معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران با بیان این که شهید مدرس به عنوان یک سیاستمدار چارچوب دینی محکمی داشت، گفت: اگر کسی به اصول تصمیم گیری شهید مدرس در عرصه سیاست واقف نباشد، ایشان را به تزلزل در تصمیم گیری و جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند و حتی گاهی در رفتارهای او تناقض می‌بیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، موسی حقانی، عصر امروز در مراسم گرامی داشت هشتاد و یکمین سالگرد شهادت آیت الله مدرس، در دارالقرآن امام علی(ع) تهران، با بیان این که به ابعاد سیاسی آیت الله مدرس بیشتر از ابعاد علمی و فقهی ایشان پرداخته شده است، گفت: اگر کسی به اصول تصمیم گیری شهید مدرس در عرصه سیاست واقف نباشد، ایشان را به تزلزل در تصمیم گیری و جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند و حتی گاهی در رفتارهای او تناقض می‌بیند.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران افزود: در تاریخ می‌بینیم که در مقاطعی شهید مدرس با رضاخان همکاری می‌کند و گاهی با او درگیر می‌شود و از همه بارزتر شهادت مظلومانه مرحوم مدرس به دست اوست. اما عدم درک اصول و شیوه تفکر و نیز اندیشه سیاسی شهید مدرس است که باعث شده چنین توهمی در بین برخی پیش بیاید.

وی ادامه داد: شهید مدرس در طول مبارزات خود به عنوان یک رجل سیاسی و دینی اقداماتی دارد و تصمیماتی می گیرد که معمولاً افرادی که بدون نگاه به این چارچوب این رفتارها را بررسی می کنند ایشان را به جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند.

حقانی در پایان با بیان این که شهید مدرس هوشمندی عجیبی در سیاست داشت، گفت: آیت الله مدرس به عنوان سیاستمداری که چارچوب دینی محکمی ‌دارد، حتی از رضاخان هم استفاده می‌کند و می‌خواهد رضاخان را از سیطره انگلیسی‌ها خارج کند و معتقدم لغو کاپیتولاسیون در دوره رضاخان در واقع باجی بود که رضاخان به شهید مدرس داد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha