سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش

حوزه/ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌و پرورش با بیان اینکه باید ردیف خاص ویژه اقامه نماز در آموزش‌وپرورش شکل بگیرد، به سه کار ویژه آموزش‌وپرورش در حوزه نماز اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از سمنان، علیرضا کاظمی، بعدازظهر امروز در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز، در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان، با اشاره به آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ» اظهار داشت: نماز را با فلسفه خلقت و بعثت گره می‌زنند و تنها راه رسیدن به کمال انسان نماز است ولا غیر و بقیه چیزهایی که فرض شده است مکمل این جریان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: تنها راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را قرآن نماز می‌داند و به همین جهت بر اقامه نماز به این مقدار تأکید شده است.

وی افزود: در قرآن کریم به نماز و قرآن ذکر اطلاق شده است و درآیات متعدد اثراتش را در کنار نماز به آن پرداخته است؛ «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» و بعد در آیه‌های دیگری از جمله سوره مومنون «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ- الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» بر اهمیت این جایگاه تأکید کرده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد ما باید از اثرات نماز بهره‌مند باشیم باید به مهارت‌های فردی و اجتماعی آن واقف باشیم که یکی از آن مهارت‌ها و الزامات آن اقامه نماز اول وقت است.

وی  با اشاره به فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری به اجلاسیه نماز گفت: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در صبح تکلیف آموزش‌وپرورش را گرچه سنگین بود سنگین‌تر کردند تا نیاز به تلاش‌های جدی‌تر و میدانی‌تری داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش افزود: آموزش‌وپرورش علی‌رغم مشکلات و کمبودهایی را دارد بیشترین همت خود را صرف این موضوع می‌کند و در این نهاد اولویت خود را در برنامه نماز قرار داده و قرار خواهیم داد.

وی گفت: بیش از 500 صفحه از کتاب‌های درسی به ابعاد مختلف نماز مستقیم و غیرمستقیم پرداخته گرچه با نظر مطلوب فاصله‌داریم اما گام‌های زیادی برداشته‌شده، اما اگر بازهم مشکلاتی هم می‌بینید منعکس کنید و در آموزش‌وپرورش به امر توسعه و ترویج نماز همت کردیم.

کاظمی با بیان اینکه پیوند مسجد و مدرسه یکی از بهترین تجربیاتی است که با حوزه مساجد کشور انجام می‌دهیم، تصریح کرد: برگزاری جشن تکلیف از مهم‌ترین کارهای ماست و طرح کلید بهشت در نهضت سوادآموزی برای توانمندسازی آموزشگران نهضت سوادآموزی را اجرا و دنبال کرده‌ایم و برگزاری مسابقات احکام، قرآنی و توسعه مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فعالیت تحت عنوان «طرح مبین» نیز در دستور کار است.

وی افزود: اگر مسئولی نماز را وجه همت خود قرار بدهد می‌توانیم نماز را در دل جامعه و خانواده ترویج کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به سه کار ویژه آموزش‌وپرورش در حوزه نماز، گفت: اولین کار آموزش‌وپرورش در تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهره‌گیری از شیوه‌های دعوت به نماز، جشنواره‌های فرهنگی هنری گلدسته‌های سرو در استان گلستان است که با برگزاری این جشنواره از ظرفیت هنر و استعدادهای هنری در دعوت به نماز استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به دومین کار ویژه آموزش‌وپرورش در حوزه نماز تصریح کرد: مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری در پیام‌های به اجلاس، تحلیل محتوا و موضوعاتی که به نماز برمی‌گشت تحت عنوان راهبردهای نماز در آموزش‌وپرورش و اقداماتی که باید انجام شود و انجام‌شده در اختیار مدیران مدارس آموزش‌وپرورش برای برنامه‌ریزی قرار داده‌شده است.

کاظمی با اشاره به سومین کار ویژه آموزش‌وپرورش در حوزه نماز افزود: تدوین کتاب روش‌های تدریس احکام در مدارس سومین کار ویژه آموزش‌وپرورش در حوزه نماز است که در این نهاد دنبال شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «به آموزش‌وپرورش توجه کنید» و اگر ریاست جمهوری گفتند «به آموزش‌وپرورش به‌ویژه ابتدایی توجه کنید» ما دست نیاز به‌سوی همه دست‌اندرکاران این حوزه دراز می‌کنیم؛ آموزش‌وپرورش به‌تنهایی نمی‌تواند و نیاز به کمک‌های فکری و میدانی داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه 108 هزار آموزشگاه داریم و برای برنامه‌های آموزشی نیازمند بودجه هستیم، گفت: در باب حق القدم ائمه جماعات واقعاً ما شرمنده این افراد هستیم، گرچه تلاش می‌کنیم، اما واقعاً مانده‌ایم و در سال جاری به همت حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی نامه‌ای به آقای نوبخت داده‌شده تا ردیف خاص ویژه اقامه نماز در آموزش‌وپرورش شکل بگیرد و در کنار این‌ها منابع انسانی و روحانیت توانمند یکی از نیازهای جدی در آموزش‌وپرورش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha