پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرآن

حوزه/ خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه "شعراء" که در واقع تعبیری از سلبریتی ها به مفهوم امروزی آن است از سرمستان از شهرت و همچنین جامعه ای که تحت تاثیر آنان است به شدت انتقاد و آنان را موجب گمراهی معرفی می کند.

خبرگزاری«حوزه»، بدون شک یکی از اقشاری که امروزه در حوادث و مناسبات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر افکار عمومی جامعه تاثیر به سزایی دارند "سلبریتی ها" یعنی چهره های مشهور و رسانه ای هستند.
شاید یکی از دلایلی که در تعالیم دینی ما "شهرت طلبی" به شدت نکوهیده شده و در روایات معصومین تاکید شده است آنچنانکه از یک شیر درنده می گریزید از "شهرت" فرار کنید این است که اساسا شهرت به دنبال خود انسان را مبتلا به نوعی "مستی" و "توهم خودبرتری" می کند.
افراد سرمست از شهرت و خودبرتربین(چه در عرصه هنر یا ورزش و یا سیاست) معمولا خود را در همه زمینه ها صاحب نظر دانسته و از خودشیفتگی به خودشگفتی رسیده، همواره خود را تافته ای جدا بافته از افراد عادی جامعه می پندارند.
خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه "شعراء" که در واقع تعبیری از سلبریتی ها به مفهوم امروزی آن است از سرمستان از شهرت و همچنین جامعه ای که تحت تاثیر آنان است به شدت انتقاد و آنان را موجب گمراهی معرفی می کند.
از آنجا که شعر در جزیره العرب هنری فاخر و بسیار مورد توجه به شمار میرفت موجب جایگاهی ویژه برای صاحبان این هنر و تاثیر به سزای آنان در افکار عمومی و مناسبات سیاسی اجتماعی عصر خویش محسوب میشد .
به گواهی تاریخ جزیره العرب شاعران جاهلی که دارای نفوذ فراوان در جامعه بودند در تعامل با جریانات قدرت و ثروت و در مقابل مطامع دنیوی یکی از اصلی ترین منشاءهای رسوخ بسیاری از خرافات و انحرافات در افکار عمومی عصر خویش به شمار میرفتند.
خداوند در آیه 224 سوره شعراء ضمن انتقاد از این طایفه میفرماید: "وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ: تنها کم خردها از شعراء تاثیر می پذیرند و تبعیت می کنند." و سپس به دو ویژه گی آنان اشاره میفرماید: "أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ: آیا ندیدی که آنان به هر وادی و حوزه ای ورود و بدون دانش نظر میدهند؟! "وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لا يَفْعَلُون: و آنان کسانی هستند که میگویند آن چرا که خود عمل نمیکنند."
به وضوح باید گفت نگون بخت جامعه ای که افکار عمومی آن بجای نخبگانش از سلبریتی هایش تاثیر بپذیرد و این مفهوم چقدر این روزها برای ما قابل درک است وقتی ناکارآمدی دولتی که سلبریتی ها برای روی کار آمدنش حنجره پاره میکردند را به چشم می بینیم و جز سوختن و ساختن چاره ای نداریم.
صد البته پر واضح است که شهرت به صورت مطلق نکوهیده نیست و چه بسا افراد مشهوری که از شهرت خود در راه خدا و خدمت به خلق استفاده کرده و می کنند آنچه مضموم است شهرت طلبی و سرمستی و خودشگفتی از شهرت است و اسف بارتر از آن تاثیر و تبعیت جامعه از این قبیله خودبرتربین.
حسین علاءالدین
َ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha