جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه سمنان

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: جفای عجیبی در بحث بودجه به حوزه انجام می شود و در صورتی که بودجه کل حوزه های کشور با یک یا دو دانشگاه مقایسه شود بودجه های آن دانشگاه ها بیشتر است و مغالطه هایی شکل می گیرد؛ گرچه نخواستیم وارد این مباحث شویم، اما معتقدیم تا آنجا که امکان دارد حوزه باید بصورت مردمی و وقف و منابع پایدار پیش برود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان سمنان به میزبانی سالن جلسات شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در استان سمنان که با حضور مسئولان حوزوی و غیر حوزوی در این استان برگزار شد، با اشاره به حضور خود در این استان اظهار داشت: خدا را شاکرم که برای دومین بار توفیق یاری کرد تا در استان فرهنگ پرور و مهم و با سابقه تاریخی حضور پیدا کنم و از حضور همه سروران و عزیزان و مدیران مدارس، آیت الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و رئیس شورا و اعضای محترم شورای حوزه علمیه تقدیر و تشکر را دارم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با بیان اینکه اگر ما به ذیل عنایات الهی توسل نکنیم نتیجه آن می شود که دنیا را بر آخرت مقدم خواهیم داشت، افزود: هر لحظه در آزمون و خطا قرار داریم و از درون حوزه باید انسان هایی بجوشند که نگاهشان به اهداف بلند است و آن عمل که می ماند عمل برای آخرت است و همه مسئولیت ها و پست و جایگاه همگی فانی خواهند بود.

وی با بیان اینکه حوزه ها باید در قله های رفیع علمی و معنوی قرار بگیرند که اول خود و سپس جامعه را از این پیام مهم برخوردار کنند، ادامه داد: حوزه باید جای علم و دانش و عمق و اصالت علمی باشد، زیرا بنیان ما بنیان علمی است و حوزه های علمیه دارای سابقه علمی ممتاز و برجسته است و دانشمندان و عالمان بزرگی از درون حوزه برخاسته اند و حوزه همواره جای علم و دانش بوده و این ویژگی بسیار مهم تاریخی حوزه است.

لزوم تقویت روحیه علمی در حوزه

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه رویکرد مدیریت حوزه علمیه تقویت روحیه علمی در حوزه است، گفت: روحانی و مبلغ سطحی نمی خواهیم. در دو سال اخیر ورودی حوزه را کم کرده ایم و بر کیفیت محوری حوزه های علمیه به منظور تقویت بنیه علمی آن تاکید کرده ایم، زیرا روحانی باید عمیق باشد و دنیای امروز دنیایی نیست که بشود با آن علم سطحی وارد شد.

وی ادامه داد: همواره  بر تقویت ادبیات به عنوان نقطه شروع تاکید داریم و این یک رویکرد مهم در حوزه است و از کمیت حوزه نترسید گرچه مهم است، اما باید بر روی علم و دانش و یک حوزه دانشمند تلاش کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه تقویت بعد اخلاقی و تربتی در حوزه نباید به سمت ضعف برود، ادامه داد: باید در قم و حوزه های مختلف در سطح کشور عالمان اخلاق داشته باشیم تا از کلام آنان نور ببارد و اخلاق بعد مهم حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به بعد اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی توسط حوزه های علمیه، افزود: اگر در جامعه آسیب های اجتماعی وجود دارد یک بعد آن حوزه علمیه است و همان طوری که باید حوزه در جامعه نقاد باشد باید پاسخگو هم باشد و حوزه علمیه نقش مهمی را در رفع آسیب های اجتماعی دارد.

حوزه پاسخگو، اجتماعی و درمانگر دردهای جامعه

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما باید یک حوزه پاسخگو، اجتماعی و درمانگر دردهای جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به بررسی و تدوین طرح کار ویژه روحانیت افزود: بیش از 200 و خرده ای کار ویژه روحانیت بررسی شد که 30-40 مورد آن در اولویت قرار گرفته است و حوزه باید مطابق آن نیازها، در جامعه روحانی تربیت کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور  خاطرنشان کرد: حوزه باید پاسخگویی و اجتماعی بودن و در کنار مردم را تامین کند و این یک اصل مهم در انجام امورات حوزه است.

وی با بیان اینکه حوزه انقلابی، بصیر و سیاسی، اما نه سیاست زده از ارکان مهم در حوزه علمیه است، گفت:حوزه باید عمق راهبردی سیاسی را دارا باشد و فکر سیاسی و عمق سیاسی به معنای سیاست زدگی و بیان سطحی نیست و این بعد مهم نیز ارکان و عناصری را دارد.

حوزه باید تمدنی و بین المللی باشد

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه یکی از ارکان حوزه های علمیه به این است که حوزه باید تمدنی و بین المللی باشد، افزود: انقلاب اسلامی نقش مهمی را در جهان دارد و امروز در انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه ما نمی تواند بین المللی نباشد.

وی اذعان کرد:جهان امروز تشنه شنیدن حقایق ناب الهی و معارف دینی است و امروز بنده به عنوان کسی که بیش از ۷۰ کشور دنیا را دیده ام و در شهرها و روستاها و مناطق مختلف این جهان سفر کرده ام، این را می گویم و آمادگی شنیدن کشورهای دنیا را برای معارف الهی گواهی می دهم.

مدیر حوزه های علمیه کشور  اظهار کرد: تحقق شرط تمدنی و بین المللی شدن این است که حوزه را در حد و طراز پاسخگویی قرار دهیم و روح بلند تمدنی و بین المللی باید متانسب با مسئولیت ها در حوزه باشد.

رویکرد ارتقا کیفی بدون اینکه کمیت نفی شود در دستور کار است

وی با بیان اینکه ما به عنوان خادمان حوزه های علمیه قرار گذاشته ایم با نگاه راهبری و منطق علمی، حوزه را در مسیر ارتقا و پیشرفت قرار دهیم و برای این موضوع طرح و برنامه های فراوانی اجرا شده است، تصریح کرد: ده ها برنامه در راستای ارتقا حوزه های علمیه اجرا شده و در دست اجرا است که یکی از آنها تقویت استان ها و شهرها و واگذاری بسیاری از اختیارات به استانها است. همچنین رویکرد ارتقا کیفی بدون اینکه کمیت نفی شود در دستور کار است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه استانها و شهرها باید بر اساس اسناد راهبردی در طرح 5 ساله برش شهری و استانی داشته باشند،گفت: استانها و شهرها باید بر اساس آن آمایش و برنامه های راهبردی در طرح 5 ساله گام بردارند زیرا در تاریکی نمیتوان راه رفت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه فلسفه حوزه خدمت به جامعه و مردم است، اظهار کرد: با همبستگی با نهادها و همکاری و هماهنگی ها در میان نهادها می توان گام های بسیار خوبی را برداشت و شورای هماهنگی که در میان نهاد های عالی حوزه در قم راه اندازی شده است باید در استانها نیز دنبال شود.

اعطای مجوز به قریب ۲۰ درس خارج در استان ها

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین از سامان یابی کامل نظام آموزشی تاکید و از گسترش دروس خارج فقه و اصول که تاکنون قریب به 20 درس خارج در استان ها مجوز گرفته است، خبر داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه نیاز های علمی باید در خود استان برآورده شود، گفت: نیاز به عمق بیشتری در مباحث علمی در سطح استان ها داریم و عمده امتحانات به مدارست استانی واگذار شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه گروه های علمی برای اولین بار در حوزه های علمیه با همان منطق علمی شکل گرفته است و تقاضا داریم که به طور جدی پیگیری شود، افزود: انجمن های علمی نیز در استان ها در حال شکل گیری است.

جفای عجیب به حوزه در بحث بودجه ها

وی با اشاره به مسائل مالی در حوزه، اظهار کرد: جفای عجیبی در بحث بودجه به حوزه انجام می شود، در صورتی که بودجه کل حوزه های کشور با یک  یا دو دانشگاه مقایسه شود بودجه های آن دانشگاه ها بیشتر است و مغالطه هایی شکل می گیرد؛ گرچه نخواستیم وارد این مباحث شویم، اما معتقدیم تا آنجا که امکان دارد و مانند گذشته حوزه باید به صورت مردمی و وقف و منابع پایدار پیش برود.

مدیر حوزه های علمیه کشور بر رعایت اقتصاد متکی به منابع مردمی تاکید کرد و گفت: حوزه باید مسئله وقف و منابع پایدار را دنبال کند.

وی در ادامه با تبریک هفته پژوهش، افزود: دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهش را مهم بشمارند و بدون پژوهش مبارزه علمی شکل نمی گیرد و حوزه و دانشگاه بیش از هر جایی باید به پژوهش اهتمام داشته باشند.

دریچه قلب و جان ما به روی جوانان و اساتید دانشگاهی باز است

آیت الله اعرافی با تبریک هفته حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: دریچه قلب و دل و جان ما به روی جوانان و اساتید دانشگاهی باز است و حوزه و دانشگاه باید در کنار هم و با تعامل علمی و همگرایی اجتماعی در کنار هم باشند، چرا که 2 بال پیشرفت علمی جامعه هستند.

تقدیر از خدمات مدیر سابق حوزه سمنان

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از زحمات و خدمات شایسته حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد مدیر سابق حوزه علمیه استان سمنان افزود: حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی نژاد عالم فرهیخته، فاضل گرامی و مدیر شایسته و دارای فضائل و مناقب اخلاقی بوده و هست و از اینکه خدمات ارزنده ایشان همراه با نصح و دلسوزی بوده است می ستاییم و ان شاءالله که این خدمات جزو باقیات صالحاتی برای او ثبت و ذخیره خواهد شد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در جهت کناره گیری حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد از مدیریت حوزه علمیه سمنان ما آماده نبودیم که وی از این مجموعه بروند و ابتدا بنده نیز از رفتن ایشان گلایه مند شدم و برای ما نیز سنگین بود که این عالم و مدیر فرهیخته از این سنگر بروند، اما خب ایشان با توجه به شرایط و مسئولیت پیش آمده نیز مجبور به کناره گیری بودند که ما نیز به ناچار پذیرفتیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: حجت الاسلام والمسلمین آقای رستمیان با سابقه دیرین و با فضل خوب این مسئولیت جدید را پذیرفتند، که برای ایشان آرزوی توفیق داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha