سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نشست خبری هفته پژوهش و نمایشگاه "مشکات"

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: یکی از برنامه های هفته پژوهش، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی تحت عنوان "مشکات ۵" بوده که ۴ دوره برگزار شده و در دو دوره از این نمایشگاه، رهبر معظم انقلاب از آن بازدید به عمل آوردند؛ ۸۰ مرکز پژوهشی به این نمایشگاه دعوت شده اند که ۶۵ مرکز اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی امروز در نشست خبری هفته پژوهش و نمایشگاه "مشکات" که در معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: ۲۴ تا ۳۰ آذرماه هرسال به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده که فرصت مغتنمی برای تقدیر از پژوهشگران و بازخوانی پژوهش های انجام شده در سال گذشته است و شعار محوری هفته پژوهش سال جاری، پژوهش و الگوی انسانی-اسلامی بوده و تاکید رهبر انقلاب، ترویج علوم انسانی با تاکید بر مبانی انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های مهم حوزه، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی تحت عنوان "مشکات ۵" بوده که ۴ سال برگزار شده و در دو دوره از این نمایشگاه نیز رهبر انقلاب از آن بازدید به عمل آوردند؛ ۸۰ مرکز پژوهشی به این نمایشگاه دعوت شده اند که ۶۵ مرکز اعلام آمادگی کرده اند که بیش از ۴ هزار عنوان اثر در آن وجود دارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به نامگذاری روزهای هفته پژوهش عنوان کرد: روزهای هفته پژوهش به تفکیک نام‌گذاری شده که شنبه ۲۴ آذر ماه با عنوان «پژوهش و طلاب جوان استعدادهای برتر نخبگان»، یکشنبه با عنوان «پژوهش، دستاوردها و ظرفیت ها»، دوشنبه با نام «پژوهش، الگوهای تعاملی و هم افزایی نهادهای پژوهش حوزوی»، روز سه شنبه به نام «پژوهش، حوزه و دانشگاه»، روز چهارشنبه «پژوهش و سند پایه پیشرفته» و روز پنجشنبه با عنوان «پژوهش و انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی امسال، سالن هایی برای نشست های علمی تعبیه شده که ۱۵ نشست در موضوعات مختلف روز در آن برگزار خواهد شد؛ نمایشگاه در سه بخش «غرفه ها»، «آثار و تولیدات حوزه های علمیه در سال های پس از انقلاب در رابطه با علوم انسانی با ۱۵ موضوع و آثار برگزیده» و «انقلاب اسلامی و آثار منتشر شده در این رابطه» خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود: هفته پژوهش با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی برگزار می‌شود که اعضای آن منتخب ۱۸۰ مرکز پژوهشی در استان قم هستند که به صورت مستمر جلساتی در رابطه با مباحث پژوهشی برگزار می‌کنند.

وی افزود: حوزه علمیه خواهران در روز شنبه ۲۴ آذرماه، موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در روز یکشنبه، معاونت پژوهشی حوزه های علمیه در روز دوشنبه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در روز سه شنبه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در چهارشنبه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روز پنجشنبه  برنامه ها را برگزار می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  با اشاره به اهمیت مسائل روز جامعه در پژوهش ها خاطرنشان ساخت: بخش مهمی از پژوهش های حوزه ناظر به مسائل روز جامعه بوده و تحت عنوان ماده های قانونی تقدیم دولت محترم شده است، به طور مثال در مسائل زن و خانواده تمامی پرسش ها ناظر بر مسائل روز کشور است، اینکه ستاد پژوهش حوزه باید مراکز پژوهش و برنامه ها را به سمت مسائل جامعه اسلامی حرکت دهد حرف درستی است اما نباید فراموش کرد که تحقیقات بنیادین پایه و اساس تحقیقات کاربردی است.

وی عنوان کرد: در هفته پژوهش در سطح ستاد و مرکز مدیریت حوزه علمیه و مراکز استانی مدارس، برنامه هایی مانند دیدار با مراجع معظم تقلید، نشست های علمی در مراکز پژوهشی ، برگزاری نمایشگاه پژوهشی، دیدار با شخصیت های استان، نشست های علمی پیش بینی شده و در سطح واحدهای آموزشی در ارتباط با وضعیت و ارتقاء پژوهش در مدارس علمیه پیش بینی شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به نمایشگاه "مشکات ۵" تاکید کرد: این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۹ آذرماه، از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ در مجتمع امام خمینی(ره) جنب گلزار شهدا در قم برگزار می‌شود که بیش از ۶۰ غرفه در این نمایشگاه وجود داشته و مراسم افتتاحیه نمایشگاه در روز یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء، با حضور مدیر حوزه های علمیه انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: محور وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت دانشی بوده و نمی‌شود دانشگاه، دانشی را با توجه به مبانی غربی تولید کند و حوزه نیز  در پی تولید مفاهیم علوم انسانی اسلامی حرکت کند؛ بنابراین مهم‌ترین وحدت، وحدت دانشی بوده و اگر این مسئله رخ دهد، وحدت به صورت ریشه ای رخ خواهد داد.

وی افزود: اختلافات علمی موجود در حوزه همواره و در طول تاریخ وجود داشته است و برکات زیادی هم دارد و این اختلافات نشانه یک جامعه علمی زنده است، ولی نباید به آن رنگ و بوی سیاسی بدهیم، مقابله ای که امروز آمریکا با ما دارد به دلیل ادعای ما برای برپایی دین مبین اسلام و تمدن نوین اسلامی بوده و این مسئله رسالت اصلی جمهوری اسلامی بوده و باید نهادهای نظام برای رسیدن به این هدف قدم بردارند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: اگر در طی این ۴۰ سال که از عمر انقلاب اسلامی در ایران گذشته است، نقشه راه روشنی در زمینه علوم انسانی اسلامی می داشتیم و وزارتخانه‌ها  و دستگاه های گوناگون در کشور در این رابطه کار ‌می‌کردند می‌توانستیم شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان کرد: امروز بیش از سه هزار متخصص و تحصیل کرده علوم انسانی در قسمت های مختلف حوزه همانند انجمن های علمی حوزه مشغول کارهای پژوهشی و علمی هستند.

وی در پایان گفت: تاکنون در ۹ رشته علمی نیازسنجی پژوهشی انجام شده و این نیازها از ناحیه نهادهای مردمی و دولتی اعلام شده و در نهایت در پژوهش ها اعمال می‌شود.

 

 

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha