جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 471750
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
حجت الاسلام محمدرضا برته

حوزه/ به نظر می‌رسد در یک نگاه فراتاریخی بتوان انقلاب اسلامی ایران را بُرشی از یک جریان فرازمانی دانست. اندیشه تحول‌خواهی، نوگرایی، کمالی‌طلبی و در پی به‌زیستن و قرب به خدای متعال پروژه‌ای نبوی بوده که سلسله جنبان آن حضرت حق جل‌جلاله است و باید حرکت عظیم پیامبران اولوالعزم، نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد‌ صلی الله علیه و آله و سلم را در همین جریان عظیم الهی فهم کرد

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد رضا برته مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه، در سرمقاله جدیدترین شماره هفته‌نامه «افق حوزه» نوشت:

به نظر می‌رسد در یک نگاه فراتاریخی بتوان انقلاب اسلامی ایران را بُرشی از یک جریان فرازمانی دانست.

 

اندیشه تحول‌خواهی، نوگرایی، کمالی‌طلبی و در پی به‌زیستن و قرب به خدای متعال پروژه‌ای نبوی بوده که سلسله جنبان آن حضرت حق جل‌جلاله است و باید حرکت عظیم پیامبران اولوالعزم، نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد‌ صلی الله علیه و آله و سلم را در همین جریان عظیم الهی فهم کرد.

 

بر این اساس، انقلابی بودن صرفاً تکلیفی در کنار سایر بایسته‌ها نیست، بلکه فلسفه وجودی هر انسان اهل حرکت یا به تعبیر امام‌ رضوان الله تعالی علیه مجاهد است.

 

و نیز انقلابی بودن یعنی تصمیمی زمان‌شناسانه و در عین حال آرمان‌گرایانه گرفتن و از همین رو است که نوح به همان میزان انقلابی است که ابراهیم، و حسن به همان میزان انقلابگر است که حسین‌ علیهما السلام«ولا نفرق بین احد منهم» (آل‌عمران/84).

 

اما رسالت حوزویان و طلاب در مسئله انقلابی بودن اهمیتی دوچندان دارد و صد البته انقلابی بودن شخصی، چیزی است و انقلابی نهادی چیزی دیگر. از این رو به خطاست اگر دانشجوی انقلابی مساوی با دانشگاه انقلابی و انقلاب دانشگاهی یکی دانسته شود یا طلبه انقلابی با حوزه انقلابی و انقلاب حوزه‌ای، همسان قلمداد شود.

 

در این‌که حوزه مبارکه علمیه امتداد انقلاب نبوی است تردیدی نیست و صد البته تا حوزه انقلابی مطلوب و انقلاب حوزه‌ای جهانی، دانش و جوشش آفرین در تراز تمدن نوین اسلامی، به‌ویژه با توجه به ظرفیت بلند مکتب اهل‌بیت‌ علیهم السلامو مطالبه جهانی از آن، راه‌های نرفته هنوز بسیار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha