سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین طبسی، با بیان اینکه ریشه تشیع در اهواز به دوران حضرت علی(ع) برمی‌گردد، گفت: به هیچ‌وجه تشیع در ایران ساخته صفویان نیست که مخالفان همیشه عبارت تشیع صفوی را بر زبان دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین نجم‌الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه در آیین رونمایی از کتاب «تاریخ تشیع در خوزستان»، با بیان اینکه ملت‌ها با فرهنگ زنده هستند، اظهار داشت: فرهنگ ایران یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌هایی است که حتی دشمن به آن اقرار دارد.

وی با بیان اینکه قلم به دست گرفتن و نویسندگی موهبتی الهی و سپاس خدا را به همراه دارد، گفت: خوزستان و اهواز دروازه ورود تشیع به ایران بوده إن‌شاءالله کتاب مذکور دروازه تألیف کتاب‌ها و مجلدات دیگری در این زمینه باشد.

استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اهواز با تشیع آغاز و با تشیع نیز پایان می‌یابد، اظهارداشت: خوزستان بنام محمد و آل محمد(ص) مزین شده و آثار بسیار برجسته علمایی همچون حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی، گواهی بر این کلام است.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی، با تأکید بر حمایت مسئولان فرهنگی کشور از نویسندگان کتب تاریخی، گفت: جا دارد که این کتاب به زبان عربی و دیگر زبان‌ها نوشته شود و پیرامون موضوعات آن، مباحثه‌های بی‌شماری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی برای تبلیغ مذهب تشیع و احیای شعائر مذهبی، انجام شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نحوه تثبیت تشیع در خوزستان، بیان کرد: امام رضا(ع) علی‌رغم بیماری شدیدی که در سفر به طوس داشتند، تأکید داشتند باید از اهواز عبور کنند و با این اقدام عملاً تشیع را در اهواز تثبیت کردند و این بدان معناست که حتی پیش از سفر حضرت رضا(ع) به اهواز، تشیع در اهواز وجود داشته است.

وی تأکید کرد: تشیع در خوزستان از زمان امام علی(ع) وجود داشته و به هیچ‌وجه تشیع در ایران ساخته صفویان نیست که مخالفان همیشه عبارت تشیع صفوی را بر زبان دارند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی، در پاسخ به شبهه‌ای از معاندین مردم ولایت مدار اهوازی، گفت: اصول تشیع ریشه در عرب‌های مدینه، صحابه و دوران رسول خدا(ص) دارد، چراکه ابوذر، مقداد و عمار که صحابه‌های حضرت ختمی‌مرتبت، در آن دوران شیعه علی(ع) بودند، درحالی‌که تنها سلمان فارسی یک ایرانی بوده است و این گفته بسیاری از اندیشمندان سنی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه، در پایان با تقدیر از دکتر علی‌نژاد برای نگارش کتاب ارزشمند «تاریخ تشیع در خوزستان» اظهارداشت: امیدوارم این کتاب گام مبارکی برای معرفی ریشه‌های تشیع در خوزستان باشد تا دشمن خواب جدیدی به سرش نزند و اگر چنین شد، بداند که هیچ‌کدام از خواب‌هایش، تعبیر نخواهد شد.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha