جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ رونمایی از آثار مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی

حوزه/ از ده اثر مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی با حضور آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از ده اثر تازه خود رونمایی کرد.

بر اساس این گزارش: «اصطلاح نامه فلسفه اخلاق» از جمله این آثار است که در بردارنده 1367اصطلاح فلسفه، اخلاق با ذکر روابط اصطلاح نامه ای، تعاریف یا مستندات هر اصطلاح برگرفته از حدود 150 منبع معتبر و در 12 رده دسته بندی شده است.

دیگر اثر رونمایی شده «اصطلاح نامه فلسفه سیاسی» است که در بردارنده 1800 اصطلاح فلسفه سیاسی با ذکر روابط اصطلاح نامه ای، تعاریف یا مستندات هراصطلاح برگرفته از منابع معتبر است که در 17 رده دسته بندی شده اند و همچنین کتاب دیگر اصطلاح نامه معرفت شناسی ویراست دوم است  که در بردارنده 1661 اصطلاح می باشد و در 17 رده دسته بندی شده است.

«المعجم الموضوعی لمنتخب الکتب الفلسفیه» در 7 جلد را از دیگر موارد می توان نام برد که این کتاب چکیده و نمایه سازی 34 منبع مهم فلسفی و شامل 25 هزار چکییده، 62 هزار نمایه ترکیبی و هزارو 400 کلیدواژه است.

از دیگر آثار «کتابشناسی تفصیلی فلسفه اسلامی» در دو جلد است  که در بردارنده 130 کتاب  مقاله از کتاب خانه های مختلف است که افزون بر مشخصات نشر، موضوعات تفصیلی و عناوین ریز مطالب کتاب ها را نیز به صورت درختی معرفی کرده و به صفحه محل درج موضوع در ک کتاب اصلی ارجاع داده است و در پایان فهرست کاملی از موضوعات ارائه شده است.

«کتابشناسی تفصیلی عرفان» نیز رونمایی شد که در این کتابشناسی به معرفی 6 هزارو 600 کتاب و مقاله از کتاب خانه های مختلف در زمینه تاریخ عرفان اسلامی پرداخته شده  و علاوه بر آن از «کتابشناسی اجمالی منابع لاتین علوم عقلی» هم رو نمایی به عمل امد که در 4 عنوان و 6 جلد به معرفی حدود 12 هزار عنوان کتاب و مقاله از زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، اسپانیایی، ایتالیایی و ترکی می پردازد.

«پرونده های علمی فلسفه اسلامی» در این مراسم رونمایی شد که در بردارنده تصویر صفحات انتخاب شده از 382 منبع مهم فلسفه اسلامی ازآغاز تا دوره معاصر در قالب 285 پرونده با 395 موضوع اصلی و 2 هزارو 135 موضوع فرعی بر اساس اصطلاح نامه فلسفه اسلامی با قابلیت جستجو در موضوعات می باشد.

«پرونده علمی منطق» نیز از آثار  دیگر است که در بردارنده تصویر صفحات انتخاب شده از 164 منبع مهم منطق در قالب 124 پرونده  با 156 موضوع اصلی و هزارو 33 موضوع فرعی می باشد.

«شیوه نامه دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» که در این مراسم رونمایی شد با مراجعه به معتبر ترین منابع و با استفاده از آخرین دستاورد های موجود در هر یک موضوعات مرتبط با ان تهیه گردید و د رجلسات متعددی با حضور کارشناسان بررسی و تصویب شده است که از این موضوعات می توان به تدوین مقالات دائرة المعارف، مدخل گزینی، منبع گزینی، ویرایش فنی و صوری، ویرایش نگارشی، تنظیم ارجاعات و فهرست منابع مقالات، اصطلاح نامه، پرونده های علمی اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha