سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه موظف هستند نهال فروشی نکنند، گفتند: تأمین معاش و اقتصاد طلبه‌های مستعد در دستور کار باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» ، حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی، در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان مدیر جدید حوزه علمیه استان سمنان که در بنیاد بین الملی علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد، ضمن آرزوی توفیق و دوام عزت در خدمت به طلاب و حوزه‌های علمیه اظهار داشتند: اهمیت کار شما به‌گونه‌ای است که تربیت طلاب یک توفیق است و آنچه مهم است، امروز ما در حوزه‌های علمیه باید برای حفظ انقلاب اسلامی؛ افراد توانمندی در خصوص ائمه جمعه و جماعات و دیگر ارکان نظام که نیاز است در حوزه‌های علمیه تربیت شوند.

معظم له تصریح کردند: همچنین آنچه مهم است این است که توجه به استعدادهای برتر را در دستور کار قرار دهید و استعدادهای برتر باید بار زعامت حوزه علمیه را به دوش بگیرند و نباید در کارهای اجرایی و کارهای زودبازده ورود پیدا کنند.

ایشان با اشاره به آیه شریفه (ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ) و روایتی که در تفسیر این آیه واردشده که منظور از نعیم اهل‌بیت(ع) هستند، افزودند: استعداد برتر یک نعمت است که باید قدر این نعمت را دانست؛ بنابراین تأمین معاش و اقتصاد طلبه‌های مستعد نیز در دستور کار شما باشد که این‌گونه طلاب به خاطر تنگی معیشت دست از ادامه تحصیل برندارند که مشغول تأمین معاش شوند.

حضرت آیت‌الله‌جوادی آملی با اشاره به روایت شریفه «النَّاسُ مَعَادِنُ کمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ» خاطرنشان کردند: آنچه در این جملهٔ شریف و کوتاه و پرمغز موردنظر است، وجود استعدادهای پنهان در هر فردی از افراد انسان است و مردم معدن‌هایی هستند مانند طلا و نقره؛ یعنی استعدادهایی که نهفته است باید شکوفا شود.

ایشان گفتند: در جهت طلابی که مشغول تحصیل هستند حوزه‌های علمیه موظف هستند نهال فروشی نکنند و طلبه‌ها باید بار علمی بگیرند و سپس وارد عرصه حوزه‌های خدمت روحانیت شوند، یعنی اگر امام‌جمعه و یا امام جماعت و یا سایر مسئولیت‌ها را می‌خواهیم داشته باشیم باید بار علمی کافی را از حوزه‌ها گرفته باشند و با سواد کافی وارد عرصه خدمت شوند.

معظم له تصریح کردند: مثل حوزه‌های علمیه مثل کشاورز است و وقتی کشاورز بذری را می‌کارد پس از برداشت بذر، اولین کاری که می‌کند بذر سال آینده را برمی‌دارد و سپس از این بذر معاش خود را تأمین می‌کند و مازاد آن را می‌فروشد؛ ما باید اول استوانه حوزه را از افراد مستعد تأمین کنیم و از طلاب و روحانیونی که در حوزه‌ها تربیت می‌شوند اول نیاز ارکان حوزه را تأمین کنیم و سپس مازاد آن را برای ترویج فرهنگ دینی در اختیار جامعه قرار دهیم.

بر پایه این گزارش: در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان مدیر جدید حوزه علمیه استان سمنان گزارشی کوتاه را از وضعیت حوزه علمیه و جمعیت استان سمنان محضر حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تقدیم کرد که ایشان نیز در همین راستا و با توجه به ظرفیت‌های برجسته این استان و حوزه علمیه استان سمنان بر ایجاد یک معاونت تحت عنوان معاونت ارزیابی استعداد تأکید کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنیامین هاشمی زاده IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    0 2
    یاابیاایبااییاابیلابیبتتت
  • بتببتتب IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    0 0
    بخهقفتبسبه