سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اعرافی

حوزه/ خطیب نماز جمعه قم گفت:همگرایی و تعامل حوزه و دانشگاه و ارتباط وحدت این دو نهاد ضرورت حرکت در مسیر آرمان‌های الهی است و امام راحل از ابتدا نسبت به این وحدت تاکید داشتند. این همکاری و وحدت دستاوردهای خوبی داشته البته با برخی از خلأها نیز روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه امروز(23 آذرماه) قم که در مصلی قدس برگزار شد، اظهارداشت: حوزه علمیه قم از آغاز در کنار دانشگاه و دانشجویان بوده است و امروز محورهای زیادی داریم که باید با همکاری حوزه و دانشگاه در مسیر خدمت به ملت گام برداشته شود.

وی با اشاره به هفته وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت یاد و نام شهید مفتح خاطرنشان کرد: همگرایی و تعامل حوزه و دانشگاه و ارتباط  وحدت این دو نهاد ضرورت حرکت در مسیر آرمان‌های الهی است و امام راحل از ابتدا نسبت به این وحدت تاکید داشتند. این همکاری و وحدت دستاوردهای خوبی داشته البته با برخی از خلأها نیز روبه‌رو هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به تحرکات اخیر در گوشه و کنار کشورهای غربی به ویژه اوضاع کشور فرانسه افزود: امروز به غربی‌ها می‌گوییم ستم‌های چندقرن به مظلومان عالم گریبان شما را می‌گیرد و اینها نخستین نشانه‌های قیام ملت‌ها است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اشکالات بنیادی در رویکردهای تمدنی و سیاسی غرب وجود دارد، یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران آماده است که اشکالات بنیادین غرب را به آنها اعلام کند؛ بیایید حقایق را بشنوید و بدانید مسیری که طی می‌کنید اشتباه است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها در مسئله حقوق بشر در کشورهای اسلامی از جمله یمن و بحرین روی جلادان تاریخ را سفید کردند، خاطرنشان کرد: لااقل با ملت‌های خود نرم باشید و حقوق بشر را در کشورهای خود رعایت کنید.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه قطعنامه سنای آمریکا اعتراف به 4 سال بمباران و ظلم علیه مردم مظلوم یمن است، گفت: امروز ترامپ گفته است که این سخن را قبول ندارد.

وی تصریح کرد: در قطعنامه دیگر، ولیعهد عربستان را صادر کننده قتل خاشقچی معرفی کردید و این مسائل به خود شما باز می‌گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در عراق، یمن، بحرین، سوریه، افغانستان و... حامی ظالمان بوده و گاهی که در می‌مانید اعتراف می‌کنید؛ اینها اقداماتی نفاق آلود و دیرهنگام است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مسئولان ما بدانند که نباید به این جانیان دل ببندند، گفت: آنها تحریم ظالمانه را بر ایران حاکم کردند؛ ولی به فضل خدا ملت ایران و ملت‌های مظلوم عالم بر این دشمنان بشریت حاکم و غالب خواهند شد.

خطیب نماز جمعه قم در خطبه اول با بیان اینکه نامه 31 نهج البلاغه یک منشور تربیتی است، بیان کرد: نمازگزاران را به انس با نهج البلاغه به عنوان یک کتاب انسان ساز و توجه به نامه سی و یکم که درباره مسائل تربیتی است دعوت می‌کنم.

وی با بیان اینکه نقش تربیتی پدران و مادران بسیار مهم و راهبردی است، بیان کرد: در سیره ائمه اطهار بر این نقش مهم تاکید شده است.

امام جمعه قم با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: برای ما در شهر قم علاوه بر مسجد جمکران و قبر نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) نشان و یادگاری از این امام عظیم الشان داریم و آن مسجدی است که طبق نقل به فرمان ایشان به احمدبن اسحاق قمی بنا شده است.

وی وفات حضرت معصومه(س) را تسلیت گفت و افزود: شهر قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و پایگاه معارف الهی از نظر فرهنگی نیازمند اهتمام بیشتری است و مسؤولان و همه کسانی که دست اندرکار مسائل فرهنگی باید توجه بیشتری داشته باشند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نباید برخی از مظاهر آزاردهنده در مفاسد اجتماعی در ایران اسلامی و قم مشاهده شود و وظیفه ما در این زمینه سنگین است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با گرامیداشت هفته پژوهش خاطرنشان کرد: در سیاست‌های اعلام شده در حوزه پژوهش تاکید شده باید به 4 درصد تولید ناخالص ملی در قلمرو پژوهش دست یابیم که با این هدف فاصله داریم. رشد علمی ما باید افزایش یابد و شاخص‌های تولید علمی نباید متوقف شده و با سرعت باید به پیش رود.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حوزه علمیه نیز باید در این مسیر گام‌های بلندتری بردارد و هفته آینده در مصلای قدس نیز نمایشگاه آثار پژوهشی 60 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزه برپا شده و 4 هزار اثر علمی در قلمرو علوم انسانی با نگاه اسلامی عرضه خواهد شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha