سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ تجلیل از پژوهشگران برتر  و رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب مرکز فقهی ائمه اطهار

حوزه/ آیت الله فاضل با بیان این که متاسفانه برخی غیرمنصفانه و ناجوانمردانه به حوزه های علمیه حمله می کنند، تصریح کرد: حقیقتاً خدمات علمی و پژوهشی حوزه به جهان بشریت، غیر قابل کتمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، یکشنبه شب طی سخنانی در مراسم رونمایی از 75 عنوان کتاب جدید و همچنین تجلیل از پژوهشگران برتر و ممتازین علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که با حضور اساتید و طلاب و فضلا در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام حسن عسگری(ع) اظهار داشت: گرچه همه ابعاد و فرازهای حیات نورانی حضرات معصومین(ع) بسیار برجسته است اما در زندگی امام حسن عسگری(ع) بخشی که برجسته تر می باشد این است که حضرت با فعالیت های خویش تکلیف شیعه را در زمان غیبت به شکل کاملی بیان فرمودند.

وی افزود: در خصوص مساله رجوع مردم به علما و این که به طور خاص علمای شیعه چه وظایفی در زمان غیبت دارند از صدر اسلام همواره مسائلی وجود داشته چه آن که به عنوان مثال امام صادق(ع) در آن بیان نورانی اشاره می فرمایند در آن زمان به علما و راویان حدیث و فقها مراجعه کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه امام حسن عسگری(ع) نسبت به رجوع مردم و علمای شیعه در زمان غیبت تعابیر مختلفی دارند، گفت: امام حسن عسگری(ع) از والد مکرم خود امام هادی(ع) نقل می فرمایند که اگر در زمان غیبت حجت ما یعنی علمایی که داعی به سوی خدا و حامی و مروج دین خدا هستند نبودند و نباشند ، همه به سمت ارتداد کشیده می شوند که این فرمایش اهمیت وظیفه و رسالت سنگین علما و حوزویان را می رساند.

وی تاکید کرد: ائمه ما به ویژه امام عسگری(ع) مکرراً بر این مساله تاکید می فرمودند که علما، حوزه های علمیه، مراجع و فقها در زمان غیبت حافظان و نگهبانان دین هستند و مردم باید به این ها مراجعه نمایند.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین بیان داشت: در طول بیش از هزار سال دوران غیبت حضرت حجت(عج) این امر محقق شده و در هر عصری علمای حوزه، حافظ و نگاهبان دین بوده و این امانت را به نسل های بعدی منتقل کرده و با تکمیل علوم و معارف ، زمینه خدمت به شیعیان و محبان را در عرصه های گوناگون فراهم نموده اند.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه در طول قرون متمادی به خصوص زمان حاضر منشأ خدمات و برکات فراوانی بوده اند، گفت: حقیقتاً چنانچه بخواهیم با نگاهی منصفانه درباره حوزه های علمیه سخن بگوییم باید تاکید کنیم که حوزه خدمات بسیار فراوانی را در مسائل علمی و پژوهشی به بشریت ارائه نموده است که این ها به هیچ وجه کتمان شدنی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین افزود: واقعیت آن است که در حال حاضر حوزه های علمیه و از جمله حوزه علمیه قم ، محتواها و تحقیقات بسیاری برای عرضه در اختیار دارد و از این حیث دست ما به هیچ وجه خالی نیست ، چه آن که در مسائل پزشکی ، رسانه ای، فقه های مضاف و بسیاری مسائل پژوهش زیادی شده و در همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، عمیق ترین مباحث در باب وهابیت و سلفی گری در حوزه های علمیه بیان شده و به عنوان مثال 12 جلد در مورد سلفی گری تحقیق شده که این ها به زبان انگلیسی هم ترجمه شده اند.

وی تصریح کرد: با این همه خدمات واقعاً جای سوال است که چرا برخی چشم خود را بسته و غیرمنصفانه و ناجوانمردانه به حوزه های علمیه حمله می کنند؛ به راستی آیا این دلسوزی برای انقلاب و اسلام است و آیا این نگاه منصفانه ای است که بدون کسب اطلاع لازم از تحقیقات و پژوهش ها و کارهای علمی حوزه درباره فعالیت ها و خروجی آن قضاوتی صورت گیرد؟!

این استاد حوزه همچنین اضافه کرد: به راستی آیا این خدمت به انقلاب است که چشم خود را بسته و تشکیک کنیم که حوزه در طول این چهل سال، کاری انجام داده یا نه و حال آن که بنابر حکم عقل و انصاف باید خدمات و کارهای ارزشمند و بسیار انجام شده را دید.

وی گفت: ما از کسانی که برخی مباحث را مطرح می کنند می خواهیم که به جای داد و فریاد کردن در تریبون هایی که حکم امانت را دارد بیایند به حوزه و فعالیت های صورت گرفته را ببینند و بعد خود قضاوت کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: آنچه مهم است این که باید درباره حوزه های علمیه و فعالیت های آن منصفانه قضاوت کرد، هر چند که معتقدم مشکل جدی حوزه این است تا کنون نتوانسته آن طور که باید و شاید زحمات و تحقیقات و فعالیت های علمی و پژوهشی خود را به نحو شایسته به جامعه معرفی کند.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه، میراث گرانقدر ائمه اطهار(ع) است و لذا نباید به تضعیف آن ها پرداخت، افزود: بی شک تخریب حوزه ها تخریب انقلاب و نظام است و حرف هایی که غیرمنصفانه درباره حوزه به خصوص در رابطه با فعالیت های صورت گرفته در طول این چهل سال زده می شود ، این ها ضربه به شیعه و اسلام است.

آیت الله فاضل لنکرانی در خاتمه گفت: امیدواریم این صدای ما برسد به بیرون از قم و به مراکزی که دنبال تضعیف حوزه هستند و این ها بدانند که کور خوانده اند؛ چرا که حوزه را نمی توانند خاموش کنند به این جهت که حوزه به برکت علم و معنویت و برخورداری از گوهر درایت، بصیرت و سیاست به سمت اهداف متعالی خود حرکت می کند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha