شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: شعار می دهند و می گویند نظام فرزند حوزه است و حوزه مادر است؛ اما متاسفانه این مناسبت تنها در حد یک شعار است، اگر واقعا نظام فرزند حوزه است این فرزند باید از جایگاه این مادری تامین شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه (مشکات) در گفت وگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهارداشت: به رغم همه صحبت هایی که در باب حوزه و دین می شود همچنان حوزه و فعالیت های آن ناشناخته است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: به واسطه همه سر و صداها و هیاهوهایی که در باب حوزه و فعالیت های آن وجود دارد، متاسفانه از عمق حوزه و گستره ای که در فضای دانش ها و بینش ها و روش ها در حوزه وجود دارد، شناخت مناسبی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:نقش این نمایشگاه ها این است که درون حوزه و باطن را آشکار و ظاهر می سازد و جامعه را نسبت به فعالیت هایی که انجام داده اند آگاه می کند.

حجت الاسلام والملسمین جوادی آملی خاطرنشان کرد:یکی از مهم ترین دستاوردهای نمایشگاه ابتدا برای خود حوزه است، ارزیابی خواهد کرد، تلاشی که در طول 40 سال علمی و مجاهدتی که انجام داده کافی و  وافی است؟

وی ادامه داد: همچنین این گونه ارزیابی می کند که آیا نسبت به نیازهای نظام و جامعه و انقلاب و نهادهایی که در جامعه وجود دارد کافی است و یا نارساهایی وجود دارد؟

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار کرد: حوزه وقتی آگاه شود که نیازهایی در درون و بیرون از حوزه و جامعه و نظام وجود دارد طبیعی است که تلاش می کند بر اساس منابع وحیانی این نیازها را پاسخ دهد و شأنیت علمی برای این پاسخ ها ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز بیرون از حوزه بسیاری مشتاقند ببینند که آیا اندیشه های دینی در قالب های علمی فرهنگی تا چه حدی قابلیت ارائه پیدا کرده است و بتواند برای آن ها مفید و کارساز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی بیان کرد: نیاز است جامعه ما این مراوده بین حوزویان و پژوهشگران و محققان و مولفان را با بدنه جامعه و نظام پیدا کند.

وی گفت: متاسفانه هنوز نظام نتوانسته یک ارتباط منطقی با حوزه ایجاد کند و فکر می کند، اگر احیانا یک مراودات کوچکی اتفاق بیفتد این می تواند تمام آن چه که حوزه در اختیار نظام باید قراردهد این کار انجام بشود.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: یک شعاری می دهند و می گویند نظام فرزند حوزه است و حوزه مادر است؛ اما متاسفانه این مناسبت تنها در حد یک شعار است، اگر واقعا نظام فرزند حوزه است این فرزند باید از جایگاه این مادری تامین شود.

وی توضیح داد: دانش و فرهنگ و آموخته ها و مناسبت های او همگی نشات بگیرد در حالی که می بینیم جز یک لایه سطحی و گذرا از دین برخوردار نیست، اما عمق لایه ها در جای دیگر تامین می شود.

حجت الاسلام والمسلمین  جوادی آملی عنوان کرد:نظام اقتصادی و فرهنگی و نظام تربیتی و نظام علمی و اجتماعی هیچ کدام در حقیقت ریشه در منابع وحیانی و آموخته های دینی ندارد.

وی گفت: این گسست که محسوس آن است که حوزه اصیل نه حوزه شعاری و حوزه رسانه ای در فضاهای عمومی بلکه حوزه ای که با یک رسانه تخصصی بخواهد معرفی شود، خیلی متفاوت تر از آن است که می بینیم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: نقش این نمایشگاه ها، این است که بتوانند فاصله ها را کمتر و گسل ها را ترمیم و رابطه بین مردم و نظام و حوزه را تقویت کنند.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha