پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سعید ارجمندفر

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: ما همچنان نیازمند پژوهش های عمیق و کاربردی در زمینه سبک زندگی هستیم و در این خصوص تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله بسیار است.

حجت الاسلام سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تاکیدات خاص مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به مقوله سبک زندگی دینی بر اساس رهنمودهای دین مبین اسلام مبنی بر لزوم دست یابی به حیات طیبه و روش صحیح زیستن در این دنیا اظهار داشت: به لطف الهی حوزه علمیه در سال های گذشته اولین گام ها را در این عرصه برداشته و حتی پیش از آن که رهبر معظم انقلاب به شکل رسمی و جدی به مقوله سبک زندگی ورود پیدا کنند، برخی جوانان حوزوی به شکل پراکنده و غیرسازمانی در این مسیر فعالیت های جدی انجام دادند.

وی افزود: البته این که چقدر در این زمینه موفق بوده اند دقیق نمی شود سخن گفت اما باید توجه داشت که وقتی این فرآیند مورد حمایت ارگان ها و نهادها به شکل رسمی قرار نگیرد و بودجه مصوبی برای آن مدنظر نباشد ، طبعاً این ها با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه می شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب ادامه داد: با این وجود و هر چند که برخی از موسسات و شخصیت های حوزوی در رابطه با سبک زندگی اسلامی، همچنین معماری اسلامی و طب اسلامی و تغذیه و غیره کارهای خوبی به سرانجام رسانده اند اما واقعیت این است که بر اساس آنچه که ما از تعالیم ناب دینی و آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) آموخته ایم، هنوز کار چندانی صورت نگرفته و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

وی گفت: به خصوص در این عصر که بشریت به نوعی اسیر تکنولوژی و سبک زندگی برآمده از تکنولوژی شده ، توجه به این مقوله ها باید عمیق تر و کاربردی تر باشد و ما در حوزه رسانه و فضای مجازی می بایست ورود جدی تری به این مباحث داشته باشیم.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل رسانه و فضای مجازی خاطرنشان کرد: شما محال است که یک سریال یا فیلم مهم غربی را ببینید که در آن به نوعی به سبک زندگی غربی پرداخته نشده باشد و این حاکی از اهمیت این مبحث و لزوم استفاده از ابزار هنر و رسانه برای تبیین آن است.

وی گفت: متاسفانه از حیث رسانه ای ما گاهی برعکس عمل می کنیم، به این معنا که وقتی می خواهیم فیلم و سریال بسازیم و کار رسانه ای انجام دهیم، غالباً به سمت تولید و عرضه فیلم های خاکستری رفته و حتی جوایز را هم عمدتاً به این فیلم ها و آثار می دهیم و حال آن که این آثار به شکلی، سبک زندگی اسلامی را تهدید کرده و سبک های زندگی دیگر را مطرح و معرفی می کنند.

حجت الاسلام ارجمندفر همچنین خاطرنشان کرد: همان طور که اقداماتی در حوزه انجام شده ، می بایست یک مدیریت جدی و نظارت هوشمند در بحث سبک زندگی حاکم شود که در ابعاد مختلف این مساله را مورد پژوهش قرار دهد.

وی یادآور شد: در این بین، برخی مطرح می کنند که اصلا سبک زندگی یک واژه غربی است و ما در شریعت و طریقت خودمان حیات طیبه را داریم که جامع و کامل است و لذا نیازی به واژگان دیگر نداریم؛ در این خصوص باید گفت که ما هم قبول داریم که حیات طیبه بدیل مناسبی برای سبک زندگی است اما در دنیای امروز باید سخن ما قابل فهم برای مخاطب امروزی باشد و از این رو، ابایی نباید داشته باشیم که از اصطلاحات جدید که در نزد جوانان و پژوهشگران مقبولیت بیشتری دارد استفاده کنیم.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha