پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که حوزه و دانشگاه پایگاه تضارب افکار و اندیشه اند، گفت: معنای طلبه شدن دست برداشتن از دانشگاه نیست و ما در دولت اسلامی، کارشناس و‌ مدیر با زیربنای شناخت اسلامی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، در مدرسه علمیه عباسقلی خان با بیان این که مبانی قرآن مسئله تعالی و پیشرفت را در مدار دو عامل فراگیری دانش و علم و ایمان و خداباوری می داند، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در ابتدا در فضای نظام جمهوری اسلامی، تحت عنوان پیوند دانشجو و روحانی مطرح و سپس، تعبیر وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام راحل(ره) صادر شد.

وی با بیان این که در سال ۵۷ حدود سه ماه به پیروزی انقلاب، دانشگاه تهران در تظاهراتی به عنوان پایگاه و کانون مبارزه با نظام ستمشاهی قرار گرفت، تصریح کرد: در آن زمان علمای این شهر به دانشگاه آمدند و در آن همایش تعدادی از اساتید دانشگاهی، «شعار روحانی دانشجو پیوندتان مبارک» را مطرح کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: مقصود در ابتدای کار بر پیوند حوزه و دانشگاه بود که بعد از دو سال به مناسبت شهادت دکتر‌ مفتح در مراسمی به همین مناسبت و در سالروز پیوند روحانی و دانشجو، این عنوان به «وحدت حوزه و دانشگاه» تغییر پیدا کرد.

آیت الله علم الهدی با بیان این که مفاخری‌ در تاریخ اسلام به وجو‌د آمدند که زیربنای رشد و توسعه را ایجاد کردند، خاطر نشان کرد: آن روز که انواع توحش ها مردم اروپا را تحت سیطره نگاه داشته بود و آثاری از تمدن پیدا نبود، امت اسلامی مهد پرورش علم، دانش، فناوری و هنر در دنیای بشریت بود.

وی با بیان این که آن روزها ‌مجموعه شخصیت های فلسفی در تاریخ اسلامی از یک برنامه آموزشی تلفیقی بین آموزش دین و علم ‌منشعب شدند، اظهار کرد: اگر امروز ابوعلی سینا را به عنوان فیلسوف بی نظیر و سابقه دار در عرصه افتخاری امت اسلام می شناسیم بدین سبب است که او تحصیلکرده حوزه دینی بود و بعد از آن وارد رشته های تخصصی می شود؛ در واقع شخصیت های علمی در عرصه دانش و فلسفه و علوم تجربی در یک مهد علمی تحصیل دین می کردند و پس از آن در یک رشته تخصصی برجسته می شدند.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بیان اینکه روزی که بنا شد تحول ‌انقلابی، علمی و تمدنی صورت بگیرد عده ای بر این امر برآمدند که تحصیل علم را سکولارسازی کنند، بیان کرد: آن زمان كه تبلیغات در غرب روی مسئله مقابله با کلیسا صورت گرفته بود که دین براندازی شود؛ این انحراف از غرب به کشورهای اسلامی نیز رسید.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در حقیقت آن روزها عده ای اسلام را به عنوان بزرگترین مهد دانش پروری با مسیحیتی که محکمه تفتیش عقاید به راه انداخته بود، اشتباه گرفته بودند اما به خوبی می دانستند که برای پیشروی در علوم غربی باید علم منهای دین را بیاموزند و تا آنجا که می توانند، آن را در سطح جامعه ترویج کنند.

وی با بیان این که بنای آنان بر این بود تا فضای دانشجویی و دانش آموزی را سکولاری کنند، اظهار کرد: این در اندیشه روشنفکران آنروز قرار گرفت و افرادی را در راس دار الفنون به عنوان اولین مهد علمی فناوری در کشور در زمان ناصر الدین شاه قرار دادند که به عنوان انسان های ملحد مطرح بودند تا مبادا ذره ای از آموزش دینی در این مرکز وارد شود و در این راستا اولین حرکت و گام ها در سکولارسازی علم به وجود آمد.

امام جمعه مشهد خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالیت ها و اقدامات دینی و مجاهدت ها در راه اسلام در دانشگاه صورت می ‌گیرد و کانون و ‌پایگاه این امور دانشگاه شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که حوزه های علمیه امروز با قبل از پیروزی انقلاب متفاوت و دانش های تخصصی در حوزه دائر شده است، ابراز کرد: در حقیقت آموزش های معارفی حوزه این روزها در دانشگاه وارد شده و زیربنای بسیاری از علوم تخصصی علم دین و تقیدات و دانش های دینی قرار گرفته است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: امروز مظهر برجسته وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه خراسان و در مدرسه عباسقلی خان تجلی کرده است که عده ای از فارغ التحصیلان دانشگاه، آموزش حوزوی را در این مدرسه می گذرانند و با زیربنای اندیشه و علم دانشگاهی مراتب تحصیلی حوزه را طی می کنند‌ و این عالی ترین مصداق وحدت حوزه و دانشگاه است که امیدواریم خداوند این نعمت را به برکت خون شهدا برای ما روزافزون قرار دهد.

وی با بیان این که حوزه و دانشگاه پایگاه تضارب افکار و اندیشه هاست، ابراز کرد: آن زمان که بنده از سال 61 در تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) نقش داشتم، این طور احساس می کردیم که نظام ما مدیری می خواهد تا با زیربنای شناخت اسلامی، در انواع حوزه های مدیریتی سررشته داشته باشد که در این راستا زیربنای معارف اسلامی را با واحدهای تخصصی در دانشگاه تلفیق و رشته ها را بر اساس کارشناسی ارشد پیوسته ایجاد کردیم.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان  ادامه داد: تا اندازه ای به این هدف دست یافتیم و بدنه تخصص کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی که در عرصه های مدیریتی مختلف موفق بوده اند، به حوزه وارد شدند .

آیت الله علم الهدی با بیان این که البته معنای طلبه شدن دست برداشتن از دانشگاه نیست و ما در دولت اسلامی کارشناس و‌ مدیر با زیربنای شناخت اسلامی نیاز داریم تا برای فرمول بندی اقتصادی احکام‌دینی را نیز ‌وارد کنند، اظهار کرد: افراد متخصص باید ضمن ورود در حوزه و دریافت سلسله آموزش هایی در حوزه تخصصی خود در دین، بتوانند فعالیت های علمی شان را نیز دنبال و با زیربنای شناخت دینی در حوزه تخصصی خود فعالیت کنند.

وی افزود: کسانی که وارد حوزه های علمیه شدند، نباید تخصص اصلی خود را رها کنند بلکه جریان دانشگاهی خود را در مطالعات مختلف ادامه داده و تخصص پیدا کنند که اینگونه برای جامعه کاربردی خواهند بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha