شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر/ تجلیل از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه  علوی قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه در بحث پژوهش نباید از کار گروهی غفلت کرد، گفت: کارهای فردی به جای نمی رسد و مشکلی را برطرف نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گیلانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه علوی که در این مدرسه علمیه در قم برگزار شد، بر همدلی و هم افزایی همه مسئولین حوزوی برای رشد حوزه تأکید کرد و گفت: همین همدلی و هم افزایی باعث رشد مدرسه علمیه علوی شده است.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ مدیریت، طلاب و اساتید، طراحی و برنامه ریزی را از ارکان مهم موفقیت در مسائل علمی و پژوهشی دانست و افزود: امروزه یکی از موضوعات دقیقی که از آن غفلت شده، اخلاق علمی و پژوهشی است و این بحث آن قدر مهم است که در مراکز علمی و ادیانی در دنیا کمیسیونی برگزار شده و به دنبال توسعه اخلاق جهانی، علمی و ادیانی بودند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر حوزه اخلاقی توسعه داده نشود، بسیاری از حوزه های سیاسی، اقتصاد، تعلیم و تعلم، پژوهش، تبلیغ و ... با چالش مواجه خواهد شد؛ مسائل مذکور از محورهایی است که باید مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد.

وی با اشاره به اخلاق پژوهش ابراز داشت: کسانی که در اخلاق پژوهشی ورود می کنند، لازم است به مجموعه ای از آداب پایبند باشند؛ همین پایبندی به اخلاق پژوهش باعث رشد می شود و اگر به اخلاق توجه نشود، گرفتار نوعی انحطاط فردی و جمعی خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: حتی نظام های علمی دنیا اگر بر اساس پژوهش های اثرگذار حرکت نکند، جامعه هم رشد نمی کند.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ افزود: هر طرحی می خواهد در جامعه اجرا شود باید دارای عقبه پژوهشی باشد؛ اگر عقبه ای برای آن نباشد، طرح به درستی اجرا نمی شود و شکست خواهد خورد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حوزه هم باید دنبال این مسئله مهم یعنی پشتوانه پژوهشی قبل از تولید طرح باشد تا بتواند در عرصه علمی جهانی رشد کند و با سایر مراکز علمی رقابت نماید.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه در توسعه و رشد علمی توقف معنا ندارد، گفت: آنچه در پژوهش باید توجه کرد، انگیزه هاست که از آن تعبیر به حسن فعلی می شود؛ این موضوع باعث جهت دار شدن پژوهش خواهد شد.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه در نظام پژوهشی انگیزه و تصحیح انگیزه مهم است، اظهار داشت: در کنار این اصل مهم، پیشینه پژوهش نیز از اهمیت برخوردار است؛ پیشنیه باعث روشمند شدن پژوهش می شود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیشنیه بدون پیش فرض ممکن نیست، گفت: شهامت در پژوهش هم مسئله دیگر و اصل دیگر در اخلاق پژوهش است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

وی ابراز داشت: بُعد دیگر در پژوهش، ایجاد نشاط و حقیقت جویی است؛ اما در همه این موارد، پژوهشی موفق است که گره ای را باز کند و انسان را به حقیقتی برساند؛ به جمع کردن محتوای علمی دیگران، پژوهش گفته نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه در بحث پژوهش نباید از کار گروهی غفلت کرد، گفت: کارهای فردی به جای نمی رسد و مشکلی را برطرف نمی کند.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به آسیب های اخلاق پژوهشی ابراز داشت: شتاب زدگی، عجله کردن، نگاه نکردن پیشینه، شهرت زدگی، دخالت دادن امیال شخصی و سرقت آثار ادبی از جمله آن موارد است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha