جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد خزاعی تهیه کننده سینما

حوزه/ دبیر جشنوار مقاومت گفت: این جشنواره یکی از اتفاقات منحصر به فرد در سینمای ایران است، زیرا به لحاظ کمیت، آثاری که در این رویداد به نمایش در می‌آیند، قبال مقایسه با هیچ فستیوال دیگری نیستند.

محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که این جشنواره به همت سازمان بسیج برگزار می‌شود، اظهار کرد: در کنار سازمان بسیج مستضعفان، بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب ما را در برگزاری این رویداد سینمایی کمک کردند، اتفاقی که می‌خواهد مفاهیم و ارزش‌های کم رنگ شده انقلاب را در سینما احیا کند، البته هستند تولیداتی که در آن ارزش‌های دینی و انقلابی حرف اول را می‌زند، اما اگر آثار مربوطه را با کل تولیدات سینمای ایران مقایسه کنید متوجه خواهید شد، میزان آن بسیار ناچیز و اندک است.

وی افزود: این جشنواره سینمایی به هیچ وجه نگاه و رویکرد سیاسی ندارد و در آن چیزی بیان می‌شود برگرفته از انقلاب است، برای همین نباید این جشنواره را متصل به گروهی خاص دانست، با این توضیح در بحث عوامل به ویژه هیئت انتخاب و هیئت داوران ما به گونه‌ای عمل کرده ایم که کوچکترین شبهه‌ای برای هیچ فرد یا گروهی به وجود نیاید. درباره این جشنواره باید اضافه کنم، مخاطب آن تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شوند، بلکه کشورهایی هستند که هر ساله در قالب هفته فیلم آثار حاضر در جشنواره فیلم مقاومت را به نمایش در می‌آورند. امسال نیز فیلم‌های منتخب از 12 الی 15 آذر در لبنان روی پرده خواهد رفت.

دبیر جشنوار مقاومت گفت: این جشنواره یکی از اتفاقات منحصر به فرد در سینمای ایران است، زیرا به لحاظ کمیت، آثاری که در این رویداد به نمایش در می‌آیند، قبال مقایسه با هیچ فستیوال دیگری نیستند. برای مثال در این دوره 200 فیلم در جشنواره به نمایش در می‌آید. درباره داوران هم باید بگویم برای این‌که قضاوت‌ها شکلی بهتر داشته باشد، سعی کردیم از داوران خارجی بیشتری بهره بریم. در همین راستا 57 داور ایرانی و خارجی، جشنواره این دوره را قضاوت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: وقتی از مقاومت در این جشنواره حرف می‌زنیم، منظورمان تنها هشت سال دفاع مقدس نیست، زیرا در این صورت دایره فعالیت‌مان بسیار کوچک ‌می‌شد. ما در این رویداد سعی داریم کل جهان را مد نظر قرار دهیم. برای همین هر جای دنیا که مظلومی در برابر ظالم مقاومت کند، مد نظر این جشنواره قرار می‌گیرد. با این توضیح در جشنواره مقاومت، بخشی ویژه وجود دارد که در آن جنایاتی که در یمن رخ داده، تصویر می‌شود. در این قسمت ما مظلومیت مردم یمن و کشتاری که از مردم بی‌دفاع توسط آل سعود می‌شود، خواهیم پرداخت. از دیگر معنای که ما به از آن به عنوان مقاومت مد نظر داریم می‌‌توان به؛ مقاومت شیعیان آذربایجان، بازخوانی برخی از مقاطع انقلاب، مقاومت مردم سوریه و عراق، مقاومت ایرانیان با اجانب در طول تاریخ، حمله آمریکا به طبس، منافقین به روایت نیروهای بریده از این سازمان و ... اشاره کنم.

وی با بیان این‌که این جشنواره سعی دارد خود را به عنوان پایگاهی برای فیلمسازان ضد استعماری و صهیونیستی در دنیا معرفی کند، گفت: فیلمسازان بسیار خوبی در سراسر جهان وجود دارند که به واسطه تسلط نظام سلطه روی سینما، قادر نیستند کارهای خود را در جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش در بیاورند، برای همین تلاش داریم تا این فضا را شکسته و اجازه دهیم سینماگران آزاده به راحتی کارهایشان را در معرض دید جهانیان قرار دهند. در ضمن جشنواره مقاومت مدرسه‌‌ای است که در آن فیلمسازان جوان دیگر کشورها، تربیت می‌شود تا با فیلمسازی در کشورهای خود، منادی فرهنگ مقاومت باشند.

خزاعی در پاسخ به این‌که آیا فرهنگ مقاومت تنها به جنبه‌های نظامی توجه دارد، گفت: به نکته خوبی اشاره کرد، چون همه ما می‌دانیم، دشمن این روزها راه ضربه زدن به انقلاب را در فشارهای اقتصادی جستجو می‌کند، اما آنها غافل از این نکته هستند که بار دیگر ملت ایران به آنها خواهند آموخت که هیچ فشار یاد تهدیدی آنها را مجبور به تسلیم نخواهد کرد. این اتفاق به نوعی دیگر در عرصه فرهنگ نیز رخ می‌دهد، پس ضروریست تا واژه مقاومت در عرصه‌های مختلف جامعه مد نظر قرار دهیم. این اتفاق در جشنواره این دوره رخ داده و ما کارهای خوبی در این حوزه به نمایش در خواهیم آورد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» تاکید کرد: ونزوئلا، آمریکا، شیلی، تانزانیا، بنگلادش، آرژانتین، روسیه، سوریه، عراق، یمن، بحرین، عربستان، لبنان، فرانسه، اسپانیا، هند، اروگوئه، کانادا، ترکیه، بوسنی، انگلیس و چین کشورهای هستند که با آثارشان در جشنواره فیلم مقاومت حضور دارند، البته فیلم‌ها و کشورهای دیگری نیز حضور داشتند، اما چون معیار ما برای انتخاب آثار پایبندی فیلم‌ها به آرمان‌های مقامت بود، بسیاری از تولیدات را کنار گذاشتیم.

وی با بیان این‌که این جشنواره با فشارهای زیادی از سوی جناح‌های سیاسی رو‌به‌رو است! تصریح کرد: با این‌که ما سعی کرده‌ایم از جناح بندی‌های سیاسی دوری کنیم باز هم عده‌ای دوست ندارند جشنواره مقاومت برگزار شود! این نکته نیز به هیچ وجه قابل درک نیست، چون رویدادی که بخواهد ارزش‌های انقلاب را برای ما تبلیغ کند، جز ضروریات است و از کنار آن به راحتی نمی‌توان گذاشت، پس برایم قابل درک نیست، چرا عده‌ای نمی‌خواهند این رویداد برگزار شود؟

خزاعی در انتهای این گفت‌و‌گو تاکید کرد: دو فیلم «به وقت شام» و «امپراطور جهنم» آثاری هستند که من تهیه آنها را بر عهده دارم، برای همین این دو فیلم از مسابقه خارج هستند و تنها به نمایش در خواهند آمد، البته پیشتر می‌خواستم از نمایش آن نیز پرهیز کنم، اما تقاضاهایی که در این زمینه وجود داشت ما را مجاب کرد تا در بخش خارج از مسابقه دو فیلم مورد نظر را روی پرده بریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha