جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/بنده وقتی با نیت خوب نفس می کشد آن نیت روی او اثر می گذارد و از او عطر به عالم منتشر می شود و وقتی به بدی میل کند بوی بدی از او صادر می شود .

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»،آیت الله شب زنده دار در سلسه جلسات اخلاق خود که با حضور اساتید و طلاب در موسسه فقهی بقیة الله (عج) قم برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی عضو فقید شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به بیان نکات اخلاقی و با نقل داستانی از زندگی خویش در مورد مانع بودن مال مشتبه در تعالی توحیدی پرداخت و بیان داشت: باید مواظب پولی که دستتان می رسد باشید، بنده خودم سالها قبل وقتی به زیارت امام رضا سلام الله علیه رفتم گفتم بنده می خواهم با یک طبیب معنوی آشنا شوم و این حاجت بین من و امام رضا علیه السلام بود بعد از سفر که از قم آمدم رفتم محضر استادم ایشان به بنده گفتند: شما در مشهد الرضا این حاجات را داشتید و علت اینکه حاجت شما در مورد استاد معنوی اجابت نمی شود مبلغ 50 هزار تومن وام قرض الحسنه ای است که از فلان جا گرفته اید در حالی که این پول برای یک موسسه غیر موجه می باشد؛ بنده اطلاع نداشتم و رفتم و بررسی کردم دیدم حق با استاد قدس سره می باشد و من به برکت عنایت امام رضا علیه السلام مالی که می خواستم وارد زندگیم کنم و مال درستی نبود را از زندگیم خارج کردم.

این عضو شورای نگهبان در ادامه با اشاره به ادامه مباحث اخلاقی خویش در جلسات گذشته اذعان داشت: امام سجاد علیه السلام در این بند مورد بحث ما ((و نیّتی الی احسن النیات)) از دعای مکارم الاخلاق ما را متوجه این می کنند که نیت هایمان را به نیک ترین نیات تبدیل کنیم. نیت در نزد اهل معنی حتی آثار مادی نیز دارد و این حقیقت را تا انسان اوج نگیرد متوجه نمی شود یک نیت متعفن است و یک نیت معطر است.

وی با اشاره به حدیثی در اینباره گفت: امام صادق می فرمایند : {بنده وقتی با نیت خوب نفس می کشد آن نیت روی او اثر می گذارد و از او عطر به عالم منتشر می شود و ملک طرف راست به ملک طرف چپ می گوید که تو مکان را ترک کن چون این شخص میل و گرایش به کار نیک پیدا کرده است. و وقتی به بدی میل کند بوی بدی از او صادر می شود و ملک چپ به ملک طرف راستی می گوید تو او را ترک کن که این شخص نیت عمل زشتی را در سر می پروراند.}

این استاد حوزه ادامه داد:وقتی انسان نیت نجسی را با خود همراه می کند این نیت آثاری در زندگی مادی و معنوی او دارد نیت ما در امور باید عالی ترین امور باشد؛ نیت کنیم که سلمان و مالک اشتر بشویم.  مساله بعدی این است که ما باید انسان مهذبی باشیم تا نیت پاک از نفس پاک سربزند از قلبی سر بزند که حب ریاست ندارد و حسد ندارد. و مطلب بعدی در ارتقاء نیت این است که نیت خود را یک نیت مستقیم و مستمر و با طلابت و مقاوم و قوی و محکمی کنیم تا امور مختلف در نیت ما تزلزل ایجاد نکند.

وی بیان کرد:اول طلبگی نیت ما این بود که آدم بشویم ولی در این مسیر جاذبه های مختلف و پیشنهادهای مختلف ممکن است پیش بیاید نباید ما آنقدر ضعیف باشیم که نیت ما با یک چشم به هم زدن زدوده شود و از بین برود و استمرار و دوام نداشته باشد. دعا هم جز مسائلی است که نیت را قوی می کند این دعای امام سجاد ما را از غفلت بیرون می آورد تا توجه داشته باشیم که نیت حق را به قلب ما امتنان کند.

محاسبه باعث ارتقاء نیت می شود

استاد حوزه علمیه گفت: محاسبه هم از مسائلی است که سبب ارتقای نیت می شود که عقل و نفس را هر شب قانع کنم اگر نفسش و عقل قانع شد معمولا می تواند مقاومت کند. این توجه در محاسبه به انسان دست می دهد که "خلقنا لالبقاء" ما خلق شدیم برای ابدیت و باید دنبال ساخت ابدیت خود باشیم و به شغلی مشغول شویم که نزدیک ترین راه برای سیر الی الله باشد.

آیت الله شب زنده دار  گفت: تفکر برای همین ارزشش از عبادت بیشتر است که انسان یک وقتی را اختصاص دهد و برای نفس خود استدلال برهانی کند استدلالی که راه تخطی نداشته باشد.

این استاد  اخلاق حوزه در ادامه  با اشاره به اینکه مناجات هم باید برهانی باشد، گفت: یکی از علمای عاملین مستاجر بود بعد صاحب خانه گفت فردا تخلیه کن؛ آمد مسجد به خدا عرض کرد خدایا من را با جسم متحیز خلق کردی که جسم من نیاز به مکان دارد از طرفی غصب را هم حرام کردی نمی توانم آنجا باشم و زندگی را هم نمی توانم به مسجد بیاورم خودت راه حق را برای من نشان بده؛ این یک مناجات و دعای برهانی است که منطق انسان را قوی می کند و اضطرار عاقلانه را خداوند زود اجابت می کند. فردای آن روز شخصی در آن عالم دینی را زد و به وی گفت: فلانی من منزلی دارم اگر خواستید به طور اجاره‌ای می توانید مدتی در آن خانه باشید. چون به اضطرار عاقلانه رسید خدا نیز اجابت کرد.

خبرنگار: حامد حسن زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha