شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت  حماسه ۹ دی در حسینیه شهید همت تهران

حوزه/ یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه نهم دی مبارزه دو تفکر انقلابی و ضدانقلابی است، گفت: تبیین مبانی انقلاب و ایجاد یک گفتمان دقیق وظیفه همگانی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام سیدحسین آقا میری، در مراسم گرامیداشت حماسه 9 دی با حضور جمعی از فرهنگیان تهران در حسینیه شهید همت، با انتقاد از وضعیت سرانه مطالعه عموم مردم و میزان آگاهی و تحلیل آن‌ها نسبت به تاریخ اظهار داشت: یک اشتباه مشهور در نقل تاریخ این است که بیان می‌شود حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) 25 سال در زمان خلافت خلفا خانه‌نشین شده است.

وی افزود: حضرت علی(ع) قبل از این‌که خلیفه مسلمین و حاکم جامعه باشد، ولیّ جامعه است و این باورپذیر نیست که 25 سال از فضای تربیتی جامعه‌اش بی‌تفاوت بگذرد.

حجت‌الاسلام آقا میری با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین گفت: حضرت امیر(ع) می‌فرمایند انسان عاقل کسی است که برای آینده خودش از گذشته عبرت می‌پذیرد؛ اما برخلاف این گفته امام اول شیعیان ما نسبت به گذشته تاریخ غافل و سطحی‌نگر بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: ما اتفاقات و تاریخ اوایل انقلاب را به‌خوبی به نسل‌های آینده منتقل نکرده‌ایم تا جایی که اولین بار با وجود تقدیم حدود 33 هزار شهید دانش‌آموز با مفهوم ایثار در داستان پطروس آن‌هم در کتب درسی آشنا شدیم؛ اگر تاریخ به‌درستی تبیین می‌شد از خیلی از اتفاقات که الآن گریبان گیر جامعه ما است، جلوگیری می‌شد.

خطیب مراسم گرامیداشت 9 دی حسینیه شهید همت با اشاره به جریان مبعوث شدن و سیر حرکت عظیم پیامبر اسلام(ص) خاطرنشان کرد: پیامبر با کنار زدن زیرساخت‌های فکری آن زمان که زاییده فکر بشری بود زیرساخت‌های توحیدی را جایگزین آن و قوانین الهی را در جامعه حاکم کرد؛ پیامبر با انقلاب و دگرگونی نرم قالب آن زمان را شکست و حکومتی به راه انداخت که دارای سه ویژگی مهم توحید، عدل و کرامت انسانی بود.

حجت‌الاسلام آقا میری اظهار داشت: اصل اول توحید بود که جریان بت‌پرستی را در هم شکست و خداپرستی را جایگزین آن کرد. دومین پایه و ستون حکومت پیامبر(ص) عدل بود که در زمان جاهلیت مردم طبقه‌بندی‌های خاصی را برای خودشان درست کرده بودند؛ پیامبر(ص) این طبقه‌بندی‌ها را شکست و تنها نقطه برتری انسان‌ها نسبت به یکدیگر را تقوا دانست.

این کارشناس مذهبی، سومین اصل حکومت پیامبر(ص) را کرامت انسانی دانست و شأن مرتبت انسان را اشرف مخلوقات عالم برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: نقطهٔ اوج انقلاب و حکومت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) نسبت به سایر پیامبران اولوالعزم گره خوردن آن به جریان ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) است.

این کارشناس مسائل مذهبی جریان انقلاب اسلامی ایران را نیز در طول انقلاب پیامبر(ص) دانست و گفت: حضرت امام خمینی(ره) نیز انقلابی را بر پایه همین سه اصل توحید، عدل و کرامت انسانی پایه‌گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: توحید امام نه به استکبار و وابستگی به جریان کفر، عدل انقلاب اسلامی نابودی طبقه‌بندی دوران طاغوت و کرامت انسانی‌ای که امام(ره) به جامعه هدیه کرد جمهوریت بود به‌گونه‌ای که انتخابات سوری دوران منحوس پهلوی تبدیل به یک جریان انتخابات سالم شد که قانون جمهوری اسلامی را به رأی مردم گذاشت.

حجت‌الاسلام آقا میری با تشریح جامعه بعد از رحلت پیامبر(ص) افزود: در دوران امام حسین(ع) جامعه دچار ارتجاع در سه اصل توحید، عدل و کرامت انسانی شد و با گردشی 180 درجه‌ای به دوران جاهلیت بازگشت.

خطیب مراسم گرامیداشت 9 دی حسینیه شهید همت نهم دی را فارغ از جریان چپ و راست موجود در جامعه جریان تقابل دو اندیشه انقلابی و ضدانقلابی دانست و افزود: دشمنان وقتی مأیوس از مبارزه علنی با جمهوری اسلامی شدند جهت شکستن اتحاد بین مردم نزاع دو حاکمیت فکری را که اکثر جامعه نظر حداقلی به آن‌ها داشته در کشور به راه انداخته و به یک نزاع سیاسی تبدیل کردند.

وی، شاخصه مهم تشخیص دو اندیشه انقلابی و ضدانقلابی را خط انقلاب معرفی کرد و گفت: انقلابی گری و شاخصه‌های آن علنی است و با نگاه ظاهری به افراد می‌توان گفت چه کسی انقلابی است و چه کسی نیست.

حجت‌الاسلام آقا میری همچنین تبیین اندیشه‌های انقلابی و ضدانقلابی را برای مردم تکلیف دانست و گفت: تفکر انقلابی تفکری است که حاصل آن تخصص ضرب در توکل بر خداست که نتیجه آن پیشرفت‌های ما در حوزه‌های دفاعی نانو و اتمی است که با اتکا به نیروی داخلی و اعتقاد و توکل بر خداوند متعال جز کشورهای برتر دنیا قرارگرفته‌ایم.

وی افزود: ما اتفاقات و تاریخ اوایل انقلاب را به‌خوبی به نسل‌های آینده منتقل نکرده‌ایم تا جایی که اولین بار با وجود تقدیم حدود 33 هزار شهید دانش‌آموز با مفهوم ایثار در داستان پطروس آن‌هم در کتب درسی آشنا شدیم. اگر تاریخ به‌درستی تبیین می‌شد از خیلی از اتفاقات که الآن گریبان گیر جامعه ما است جلوگیری می‌شد.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در مقابل، تفکر ضدانقلابی و تفکر غرب‌زده است که تمام راهکارهای حل‌وفصل مشکلات کشور را اتکا به غرب می‌داند؛ حضرت امام خمینی(ره) اولین شاخصه تفکر غرب‌گرایی را اشرافی گری دانسته و مسئولین را از آن بر حذر داشته‌اند.

وی، نهم دی را مبارزه دو تفکر انقلابی و ضدانقلابی دانست و افزود: اگر تاریخ انقلاب برای جوانان و مردم بازخوانی شود و مسئولی خلاف منافع انقلاب قدم بردارد، دیگر عمل خلاف آن مسئول را به‌پای انقلاب و نظام نخواهند نوشت.

حجت‌الاسلام آقا میری در پایان عنوان کرد: امروز تبیین مبانی انقلاب و ایجاد یک گفتمان دقیق و درست تکلیف همگان و این مهم در وهله اول باید از خانواده آغاز گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha