جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حمید رضا غنی

حوزه/ حجت الاسلام غنی از روحانیونی است که علاوه بر تحصیل و تدریس در حوزه، در ورزش باستانی اسم و رسمی به هم زده و هم اکنون به عنوان «مرشد» در یکی از زورخانه های کاشان، اخلاق و روح پهلوانی را در کالبد ورزشکاران می دمد.

خبرگزاری «حوزه» - کاشان، حجت الاسلام حمید رضا غنی، استاد مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی آیت الله اعتمادی(ره) کاشان، از ورزشکاران باستانی کار و مرشد یکی از زورخانه های کاشان است که در کنار تدریس در حوزه و ورزش باستانی، توانسته سال های متمادی در مسابقات قرآنی، رتبه اول رشته قرائت را کسب کند.

او طی این سال ها توانسته هم در عرصه ورزش باستانی به عنوان «مرشد زورخانه» اخلاق و روح پهلوانی را در ورزشکاران بدمد و خود نیز در این رشته به عنوان ورزشکار مقام های کشوری را کسب کند و هم در فعالیت های قرآنی، موفقیت های چشمگیری داشته باشد و شاگردان زیادی را تربیت کرده است. 

این روحانی «باستانی کار و مرشد زورخانه» و «معلم قرآن» در گفت ‌وگو با خبرنگار «حوزه» درکاشان به آثار ورزش های باستانی در تقویت روح و جسم جوانان و تربیت آینده سازان کشورمان، ایجاد نشاط و شادابی، آموزش جوانمردی، اخلاق، نحوه آداب و معاشرت طلاب با دیگران، آشنایی با حلال و حرام  و ترغیب بیشتر جوانان برای حضور در مسجد و خدمتگزار مردم بودن پرداخت و گفت: براساس توصیه دین اسلام، پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، ورزش برای سلامتی جسم، جهاد و جنگیدن در راه خدا، برای همه انسانها برای مسلمانان امری واجب می باشد.

 

* از کودکی به ورزش باستانی علاقه داشتم

این روحانی «باستانی کار و مرشد زورخانه» ادامه داد: با توجه به اینکه ورزش باستانی یک ورزش اصیل ایرانی، سنتی، مذهبی و ملی است که همیشه مورد توجه علمای بزرگ خصوصا امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است، لذا بنده نیز از کودکی به دلیل علاقه مندی زیادی که به ورزش باستانی داشتم  این رشته ورزشی را انتخاب کردم.

وی، علاقه شدید به اسطوره های مذهبی و ملی را دلیل اصلی روی آوردن به ورزش باستانی عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل روحیه حماسی که خداوند در وجودم قرار داده، علاقه شدیدی در من به ورزش باستانی ایجاد کرد تا بتوانم کمبود روحیه حماسی و پهلوانی که در اغلب ورزش ها احساس می شود را جبران کنیم.

* مرشد زورخانه

حجت الاسلام غنی اضافه کرد: هرچند ورزش باستانی برای یک طلبه ممکن است قدری نامأنوس باشد و شاید طلبه های معدودی باشند که در این رشته ورزشی فعالیت کنند، ولی خداوند این توفیق را به حقیر داد و چند سالی هم در «سردم زورخانه(محل نشستن مرشد)» خدمتگزار ورزشکاران هستم.

استاد حوزه علمیه کاشان به شباهت های زیادی که «سردم  زورخانه(محلی نشستن مرشد)» با «منبر» دارد، اشاره کرد و گفت: همان طور که یک روحانی با نشستن روی «منبر» مسجد در زمینه تزکیه روح و جسم و بیان حلال و حرام، مردم را ارشاد می کند، «سردم زورخانه» هم با همزمان با تمرینات ورزشی و بدنی باستانی کاران به تقویت جسم و روح، تزکیه نفس و بیان حلال و حرام می پردازد.

 

حجت الاسلام عنی تصریح کرد: ضرب زورخانه و ساز پهلوانی بزرگترین ساز کوره ای جهان می باشد و صدای ضرب و ریتم زورخانه با تنبک فرق می کند و ساِز لهو لعب نیست و موجب تقویت روحیه حماسی ورزشکاران می شود

* سه دوره در مسابقات ورزش باستانی «رتبه اول» را کسب کردم

این روحانی «باستانی کار و مرشد زورخانه» به موفقیت هایی که در این رشته ورزشی کسب کرده، اشاره کرد و افزود: بنده در سه دوره مسابقات سراسری بین طلاب کشور در رشته سنگ گیری، میل گیری سنگین، کباده  و چرخ ورزش باستانی «اول» شده ام

* موفقیت های قرآنی

وی به دیگر فعالیت های خود اشاره کرد و گفت: 25 سال متوالی توانستم رتبه اول قرآئت قرآن را در سطح استان اصفهان کسب کنم، ضمن این که تاکنون شاگردان زیادی را در زمینه قرآئت و مفاهیم قرآنی تربیت کرده ام.

 * مسجد و زورخانه دو مکان مقدس اند

استاد مدارس علمیه منطقه کاشان، به تجربه چندین ساله خود در «مسجد» و «زورخانه» اشاره کرد و با بیان اینکه مسجد و زورخانه دو مکان مقدس می باشند، ابرازداشت: خیلی  افراد را دیده ام که وقتی امام جماعت مسجدشان «مرشد زورخانه» است، ورزشکار باستانی  شده اند، بر عکس کسانی را هم دیده ام که وقتی مرشد زورخانه شان یک روحانی است به طرف مسجد سوق داده شده اند.

وی افزود: ورزش باستانی در دوران کودکی می تواند روی بچه ها تاثیر اخلاقی بسیار خوبی داشته باشد، لذا وقتی کودکان خردسال وارد زورخانه می شوند، همراه با حرکات ورزشی باستانی، آموزش جوانمردی، اخلاق، نحوه آداب و معاشرت با دیگران و.... را  یاد می گیرند و می توانند نقش به سزایی در آینده کشورمان داشته باشند.

* تاثیر ورزش باستانی در عرصه تبلیغ دین

حجت الاسلام غنی با اشاره به این که متاسفانه طلاب به دلیل فرصت کمی که در اختیار دارند کمتر به ورزش، خصوصا ورزش باستانی روی می آورند، ابراز داشت: به طلاب عزیز توصیه می کنم اگر می خواهند فعالیت شان در امر تبلیغ، تبیین مسائل دینی و دستگیری جوانان و نوجوانان تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، حتما به ورزش باستانی روی بیاورند چون وقتی یک نوجوان ببیند یک روحانی یا طلبه ورزشکار باستانی است، ضمن اینکه بسیار زیاد جذب چنین روحانیونی می شود، بیشتر به طرف این رشته ورزشی نیز روی می آورد.

* یک پیشنهاد به آموزش و پرورش

این روحانی «باستانی کار و مرشد زورخانه» اظهار کرد: آموزش و پرورش به منظور ایجاد نشاط و شادابی و بالا بردن روحیه دانش آموزان در فراگیری درس و آشنایی آنها با ورزش باستانی به عنوان میراث ملی، باید تمهیداتی را بیاندیشد تا یکی از دانش آموزان با خواندن چند بیت از فرمایشات ائمه اطهار(ع) ،هفته ای سه روز کلاس های درس خود را با ضرب و نوای زورخانه شروع کنند و یا اینکه با بردن دانش آموزان به زورخانه ها و یا آوردن مربیان زورخانه به مدارس، بچه ها را با ورزش باستانی آشنا کنند.

* مدارس علمیه استقبال نکردند

وی با تاکید بر ضرورت ترویج ورزش باستانی در بین طلاب، اظهار کرد: به دلیل سفارشات زیادی که مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت دادن ورزش باستانی فرموده اند، مسابقاتی بین طلاب ورزشکار این رشته برگزار شده است، البته چندین بار به مدارس علمیه پیشنهاد ترویج این رشته ورزشی را مطرح کردیم، ولی متاسفانه استقبال خوبی تاکنون به عمل نیامده است!!.

* مردم با ورزش باستانی آشنا شوند

این روحانی «باستانی کار و مرشد زورخانه» در پایان گفت: به دلیل اینکه هرکشوری ورزش سنتی وبومی  خودش را با هزینه کردن و وقت گذاشتن  مقدس می داند و فرزندانشان را به آن ورزش تشویق و ترغیب می کنند، لذا بنده به عنوان یک روحانی  از مردم انتظار دارم با ورزش باستانی بیشتر آشنایی پیدا کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هاشم سحابی فر IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 1
    سلام علیکم واقعا جای افتخاری بزرگ است که انسان مثل حجةالاسلام غنی باشد ان شاء الله پیروزی کامل را کسب کنید آمین یا رب العلمین