جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کرسی آزاد اندشی

حوزه/ جایگاه علمی زنان در پس از انقلاب به خوبی از روی آمار قابل جستجو است، آمار زنان دانشجو، آمار زنان شاغل و ... آیا زنان در پس از انقلاب که به وجودشان ارزش داده شد، بیشتر در فضای جامعه فعالیت دارند یا قبل از انقلاب که آزادی را برهنگی معنا می کردند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم مریم بیگم شکرالهی مدیر مرکز تخصّصی ام الائمه(س) نجف آباد در کرسی آزاداندیشی با عنوان «نقش زن در تداوم انقلاب اسلامی» در جایگاه استاد ارائه کننده گفت: امام  خمینی(ره) تلاش می کرد شخصیت و هویت زن مسلمان را بنمایاند و زنان را از مقام و مرتبه خودشان آگاه سازد تا بانوان در خانواده و جامعه در ابعاد مختلف از جمله حوزه های سیاسی و اجتماعی، علمی و فرهنگی نقش موثری در تداوم انقلاب اسلامی داشته باشند.

وی افزود: اگر زنان جامعه در حفظ حقوق و صیانت از حریم حجاب و عفاف خود بکوشند، از درون این جامعه مردانی پاک پدید می آیند. بها دادن امام به رشد و کمال زن به این دلیل بود که زنان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملتها می دانست و یقین داشت که اگر نقش مهم و خطیر انسان سازی زنان، در جامعه ای به ابتذال و انحطاط سوق داده شود، آن جامعه و افرادش به نابودی و گمراهی کشیده خواهند شد.

مدیر مرکز تخصّصی ام الائمه(س) نجف آباد به شکست و انحطاط ملت ها اشاره کرد و گفت: اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت‌ها گرفته شوند، ملتها به شکست و انحطاط کشیده می شوند. حضور زنان در صحنه های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شؤون آنان است، امری ضروری است، آنان بدون حضور در میدان‌های اجتماعی، نمی‌توانند نقش اصلی و سازنده ای در ارتقای معنویات جامعه و تداوم انقلاب اسلامی ایفا نمایند.

زهرا کمالی، از مبلغان فعال در حوزه فرهنگی در جایگاه منتقد گفت: موضوع کرسی «نقش زن در تداوم انقلاب اسلامی» است، ولی به نظر می ­رسد ما با مدینه فاضله و اسلام ناب محمدی خیلی فاصله داریم.

وی ادامه داد: اگر زن مظهر جمال است، چرا به زیبایی و جمال زنان اینقدر خرده گیری می­ شود؟ و  نسبت به حجاب او حساسیت نشان می ­دهند. زنی که آرامش نداشته باشد چگونه می­ تواند به فکر تداوم انقلاب اسلامی باشد.

دکتر عفت رمضانیان از اساتید حوزه و دانشگاه، در جایگاه داور این کرسی آزاداندیشی گفت: جایگاه زنان در قبل از انقلاب با بعضی از معیارهای جامعه سنخیت نداشت، اگر امروزه به حجاب او این قدر حساسیت نشان داده می شود در عوض به بهای وجودی ایشان ارزش داده شده است. در قبل از انقلاب برای استفاده سیاسی می خواستند پای زنان را به مجلس بکشانند که امام مخالفت کرد، اما همین امام پس از انقلاب فرمودند: که زنان باید رأی و نظر خود را بدهند و دیده شد که زنان با بچه های در آغوش در جبهه فعالیت می کردند.

وی افزود: اندیشه های ناب حضرت امام(ره) در وصیت نامه ایشان مشهود است که زنان را محور خانواده قرار می دهند و فرموده اند: ما انقلاب را مدیون زنان هستیم.

وی به سخنان استاد منتقد اشاره کرد و گفت: جایگاه علمی زنان در پس از انقلاب به خوبی از روی آمار قابل جستجو است، آمار زنان دانشجو، آمار زنان شاغل و ... آیا زنان در پس از انقلاب که به وجودشان ارزش داده شد، بیشتر در فضای جامعه فعالیت دارند یا قبل از انقلاب که آزادی را برهنگی معنا می کردند؟

استاد داور کرسی گفت: این وظیفه طلاب و مبلغان است که برای شبهات انقلاب پاسخ آماده کنند و در سطح جامعه انتشار دهند، این وظیفه طلبه است که دستاوردهای انقلاب در این 40 سال برای زنان را بیان کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha