پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرسی

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با عنوان « نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب مهدوی» با حضور کارکنان، اساتید، دانش آموختگان و طلاب، در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(سلام الله علیها) یزدانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، کرسی آزاد اندیشی با عنوان «نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب مهدوی» با حضور کارشناسان «حجت الاسلام رسول صادقیان»، معاون پژوهش بنیاد مهدویت و آینده پژوهی استان اصفهان و استاد ارائه کننده، «رضا یزدانی» مدرس آموزشی بنیاد مهدویت در موسسات، دانشگاه ها و مراکز علمی فرهنگی و استاد منتقد کرسی آزاداندیشی و «حجت الاسلام  علیرضا ناجی» استاد داور کرسی و حضور کارکنان، اساتید، دانش آموختگان و طلاب در  مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(سلام الله علیها) یزدانشهر برگزار شد.

 حجت الاسلام صادقیان، پیروزی انقلاب اسلامی را مقدمه انقلاب حضرت مهدی(عج) دانست و گفت: در کلام بزرگانی مانند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری چنین امیدی می رود به عنوان نمونه، امام۰ره) می فرمایند: «جنبشی که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است امید بخش آتیه روشن است و وعده خداوند تعالی را نزدیک و نزدیک تر می نماید. گویی جهان مهیا می شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال محرومان و حکومت مستضعفان»(صحیفه نور امام خمینی ج17ص480).

وی افزود: در تعابیر بزرگان و عرفا همچون مرحوم آیت الله میرجهانی، مرحوم آیت الله بهجت و دیگران،  آمده که با انقلاب اسلامی به ظهور نزدیک شده ایم. کتاب ها و مقالات زیادی از جمله کتاب مرحوم آقای دشتی با عنوان:«نقش ایرانیان در زمینه سازی ظهور» کتاب آقای کورانی با عنوان: «عصرظهور» هم در این زمینه نگاشته شده است.

 معاون پژوهش بنیاد مهدویت اصفهان اظهار کرد: در این حرکت انقلابی اگر به  «ظهور» امیدوار نباشیم، آرمانها و اهداف ما کم رنگ می شود همانطور که در مدیریت کشور هم وقتی افق انقلاب و امید به آینده کمتر می شود برخی به غرب رو می آورند؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای، همواره سعی می کنند این روحیه انقلابی را حفظ کنند، لذا برای رسیدن به این هدف باید بحث های علمی متقن و محکم ارائه شود.

حجت الاسلام  صادقیان عنوان نمود: برای تبیین و تشریح موضوع کرسی باید چهار سرفصل که  شامل مباحث تاریخی«گذشته و آینده انقلاب اسلامی»، روایی «روایاتی که مربوط به ایران و نقش ایرانیان در هنگام ظهور است»، انتظار «به خصوص براساس تعریفی که مقام معظم رهبری درمورد انتظاردارند»، نگاهی به بحث ولایت فقیه می شود، مطرح شود.

وی با استناد به روایتی از کتاب بحار الانوار علامه مجلسی که رسول خدا(ص) در آن می فرمایند:«مردمی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه را برای قیام حضرت مهدی(علیه السلام) فراهم می سازند» گفت: این روایت هم  می تواند قابل انطباق بر جریان صفویه باشد، همچنین  می تواند با جریان  انقلاب اسلامی در ایران نیز منطبق شود؛  در حقیقت روایات نگاه خوبی به ایرانیان دارد.

استاد ارائه کننده با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در بحث انتظار «انتظار فرج فقط انتظار فرج نهایی نیست بلکه در همین مسیری که حرکت می کنیم بن بست هایی در زندگی وجود دارد» تصریح کرد: این نگاه به انتظار یک سلوک عملی در زندگی برای ما باز می کند.

 وی «ولایت فقیه» را رکن اصلی انقلاب اسلامی دانست و تشریح کرد: ولایت یعنی نیابت عامه حضرت مهدی(عج) در عصر غیبت و همانطور که مبنای شکل گیری انقلاب اسلامی ما مهدویت است به همین خاطر جهت تخطئه کردن انقلاب اسلامی گفتند ولایت در انقلاب اسلامی کپی امامت است یعنی امامت را نشانه گرفته اند.

یزدانی به نقد مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام صادقیان پرداخت و گفت: ما اصل اولیه که انقلاب و بیداری اسلامی را زمینه ساز حکومت حضرت مهدی(عج ) می داند، را می پذیریم، ولی در گام اول با یک شبهه بسیار جدی نسبت به نگاه نقلی روبرو می شویم دو روایت یکی از امام باقر(ع) «کُلُ رایَةِ قَبلَ قِیامِ المَهدِی فَهُوَطَاغُوتُ» و دیگری از امام صادق(ع) « قَبلَ قِیامِ المَهدِی فَصَاحِبُهَا طَاغُوت یُعبَدُ مِن دُونِ اللَهَ» وجود دارد که هر گونه علم و پرچمی و قیام و حکومتی قبل از قیام حضرت مهدی علیه السلام را  طاغوتی می دانند و از آن نهی می کنند؛ پس آیا می توانیم در عصر غیبت حکومت تشکیل دهیم؟

عدم اشاره به مساله بعثت و تاثیرگذاری آن بر انقلاب اسلامی

وی ادامه داد:  اشکال دیگری که با آن مواجه هستید این است که آیا شما نقشی برای مبعث پیامبر(صلی الله علیه وآله) قائل نیستید؟ در صورتی که شما هیچ اشاره ای به این مساله نکردید.

آسیب تطبیق

یزدانی افزود: در مباحث«آسیب شناسی معارف دینی و مهدوی»یکی از آسیب ها  بحث «تطبیق دادن» است به عنوان نمونه چند سال پیش نرم افزاری درست کرده اند به نام« ظهور بسیار نزدیک است» و در آن بسیاری از افراد را تطبیق داده اند مثلا گفته اند سید حسن نصرالله، همان یمانی است اما وقتی تاریخ تطبیق را مطالعه می کنیم هرجه تطبیق داده اند در این برهه تاریخی همه اش خلاف درآمده است؛ پس معلوم است که این گونه روایات از اساس ریشه اش خراب است یعنی این یک آسیب جدی در حوزه تطبیق است.

نقد سخنان استاد ناقد

حجت الاسلام صادقیان در پاسخ به آقای رضایزدانی اظهار داشت: درباره بحث روایی درباره قیامهای قبل از ظهور، امام خمینی(ره) معتقد بودند که تشکیل حکومت و اجرای احکام الهی ضرورت دینی و عقلی است چون حکومت کمک می کند که ما بهتر حدود الهی را اجرا کنیم  ایشان این روایات را تعدیل کرده اند و  با استناد به سیاق،  منظور از عَلَم و پرچم در این گونه روایات، ادعای مهدویت و ظهور دانسته اند؛ در صورتی که ما می گوییم خداوند یک تکلیفی روی دوش ما گذاشته است و ما آن را انجام می دهیم.

وی در ادامه گفت: نقد دوم آقای یزدانی در مورد مساله بعثت ، ما اشاره به بعثت نداشتیم بله این اشکال وارداست ما معتقدیم که پیامبر ماپیامبرآخرالزمان است ودوره آخرالزمان باایشان شروع شده است ما چون این بحث را مفروض گرفتیم  به آن نپرداختیم.

حجت الاسلام صادقیان گفت: آسیب شناسی تطبیق، بله این نقد وارداست ومن هم دربحث اشاره کردم که تطبیق خودش آسیب دارد ولی این به این معنی نیست که روایت را دور بیاندازیم بالاخره روایاتی که اینها را بیان کرده اند گفته اند که ببینید آیا این نشانه ای که در روایت آمده محقق شده است یا نه؟

  آقای ناجی به داوری  و جمع بندی مطالب ارائه شده توسط  آقای صادقیان و ایزدی پرداخت و اظهار داشت:بعضی افراد اصلا با عنوان بحث کرسی مخالف هستند و می گویند انقلاب اسلامی، مهدویت را به تاخیر نداخته است. در حالی که پرچم انقلاب اسلامی پرچمی است که در طول انقلاب مهدوی بلند شده است نه درعرض آن و اتفاقا روایاتی وجود دارد که  بیان می کند باید پرچم هایی در طول انقلاب مهدوی مثل رایت یمانی بلند شود و فقط پرچم هایی که در عرض انقلاب مهدوی است یعنی بخواهد درنقطه مقابل انقلاب مهدوی باشد، طاغوت و باطل است.

 استاد داور کرسی عنوان کرد: حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، انقلاب اسلامی را به قطاری تشبیه کرده که ریل آن خون شهدا و راننده آن، یک فقیه عالم و آگاه است که مورد اعتماد همه است این قطار یک سری خدمه دارد که بعضی از آنها فاسدند و یک سری مسافرانی دارد که بعضی از آنها ناسازگارند به خاطر خدمه فاسد و مسافران ناسازگار کسی کل دستگاه را زیر سوال نمی برد. .شما الان داستان خیابان شانزالیزه فرانسه راببینید اینها خیلی حرف دارندهمان جایی که می گفتند مهد تمدن وحقوق بشراست. در جریان اغتشاشاتی که برای ایران اتفاق افتاد آقای مکرون به آقای روحانی زنگ می زنند که کمی مدیریت بفرمایید اغتشاشات جمع شود الان ببینید چه اغتشاشات عجیب وغریبی درآن جا درحال اتفاق است. مساله بعدی اینکه امروز وضع اسرائیل راببینید، اسرائیلی که در هفت روز کشورهای غربی رابه زانو درآورد دردو روز یک گروه مقامت کاری کرده است کهسران رژیم صهیونیستی به فکر استعفا افتاده اند، این قدرت جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه گفت: من در تیر سال گذشته در نقطه صفر مرزی اسراییل و  لبنان بودم، سرباز لبنانی که آن منطقه را توضیح می داد گفت «حضرت امام خمینی(ره) فرمود: ماهرچه داریم از محرم وصفر است ما می گوییم هرچه داریم از انقلاب اسلامی است»  .

حجت الاسلام ناجی در پایان گفت: ما تا دست از اعتقادمان برنداریم، دشمن دست از سر ما برنمی دارد؛ در جریان داعش یکی از جوانان داعش که اسیر شده بود از او پرسیدند سر چند شیعه را جداکرده است؟ گفت: حدود سیصد شیعه راسر بریده است، از او سوال شد شما که آنها راسر می بریدید دیگر چرا قبلش آنهارا شکنجه می دادید جواب داد آنها به خاطر شیعه شدنشان کافر شده بودند، ما آنها را شکنجه می کردیم تا توبه کنند و بعد از کشته شدن به بهشت بروند. اینها را اگر برای قشر جوان بگویید فتیله آنها کمی پایین می آید مستندات خوبی شبکه افق دارد همچنین برنامه ثریا و برنامه عصر. اینها را پیگیر باشید تا بتوانید پاسخگوی مردم خصوصا قشر جوان باشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha