شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب اسلام‌ هراسی در رسانه‌های غربی

حوزه/ کتاب اسلام هراسی در رسانه های غربی کتاب از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و به قلم عباس عیسی زاده، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، اسلام‌هراسی طبق مصطلح رایج، ایجاد هراس و نفرت برنامه‌ریزی‌شده از اسلام و مظاهر اسلامی و در نتیجه، روا شمردن گونه‌های مختلف تبعیض، خشونت و نیز اعمال محرومیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی علیه مسلمانان و نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط است.

جریان اسلام‌هراسی طی نیم قرن اخیر، تحت تأثیر برخی رویدادهای سیاسی-اجتماعی همچون وقوع انقلاب اسلامی، ماجرای سلمان رشدی، پایان یافتن جنگ سرد و تلاش برای تک‌قطبی کردن جهان با محوریت آمریکا و مهم‌تر از همه، حوادث تروریستی نظیر ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مجدداً شدت یافته است.

در این میان، وسایل ارتباط جمعی به‌واسطه نفوذ عمیق و قابلیت تأثیرگذاری گسترده بر افکار عمومی، بیش از همه در جوسازی، التهاب‌آفرینی، تحریک اذهان، ایجاد حساسیت و ترغیب دولتمردان و نهادهای مسئول به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز و فشارهای مدنی، حقوقی و روانی علیه مسلمانان اثرگذار بوده‌اند. بنابراین، تردیدی نیست که بخش قابل توجهی از گفتمان و فضای اسلام‌هراسی موجود در جوامع غربی، ناشی از عملکرد سوگیرانه رسانه‌های جمعی است.   

* شناختی از کتاب اسلام‌ هراسی در رسانه‌های غربی

کتاب «اسلام‌ هراسی در رسانه‌های غربی» از پنج بخش و سیزده فصل تشکیل شده است.

در بخش اول، مباحثی مقدماتی پیرامون سه مفهوم اصلی کتاب؛ «اسلام‌هراسی»، «رسانه‌های جمعی» و «تهدید اسلامی» مطرح می‌شود.

بخش دوم به بررسی دو مبنای نظری پژوهش، شرق‌شناسی و برخورد تمدن‌ها و همچنین مروری بر پیشینه تحقیقات اسلام‌هراسی اختصاص دارد.

بخش سوم به زمینه‌ها و نقاط عطف عمدتاً بحرانی توجه به اسلام و مسلمانان در غرب طی نیم قرن اخیر پرداخته است.

در بخش چهارم، شواهد و مؤیدات وجود اسلام‌هراسی در انواع گوناگون وسایل ارتباط جمعی اعم از رسانه‌های چاپی، تصویری و آنلاین تشریح شده است و نهایتاً در بخش پنجم، ادله منتقدان و منکران وجود اسلام‌هراسی در غرب به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این کتاب از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و به قلم عباس عیسی زاده، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران در 337 صفحه به رشته تحریر درآمده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha