جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ سیزدهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی امروز در سیزدهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی حوزه علمیه به تشریح دستاوردها و خدمات جدید در بخش فناوری حوزه علمیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی  امروز در سیزدهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: کاستی‌ها و مشکلاتی در اجرای امور بوده که دلایل مختلفی داشته، اما همراهی معاونت‌ها با برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه چشمگیر بوده است.

وی افزود: من در سال‌های مختلف در فضای مجازی فعالیت کردم و یکی از مشکلات در این حوزه توجیه مدیران بالادستی است، اما مدیر حوزه‌های علمیه مطالبه گر بحث فناوری و فضای مجازی بوده و ما در توجیه امور هیچ مشکلی نداریم.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه گفت: ما بحث ها را در پنج بخش از جمله  سیاست های کلی، پیشخوان، سخت افزار، فضای مجازی پیش برده ایم  ابراز کرد: ما دو سیاست اساسی داشتیم که سیاست یکپارچه سازی یکی از آن‌ها است، تولید نرم افزار مانند ساختمان سازی بوده  و در طراحی نرم افزار باید تمام نیازها را مدنظر قرار داده و راه حلی جامع ارائه دهیم که برای این کار زمان زیادی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دیگر ورود به بحث محتوایی در بحث فضای مجازی بوده و واگذاری راهبردها، ماموریت بازآفرینی حوزه در فضای مجازی و موارد دیگر در حوزه سیاست کلان قرار می‌گیرند.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه تاکید کرد: پیشخوان مهم‌ترین بحث فناوری بوده و ما سعی کردیم که با اتخاذ روشی جامع به نیازها پاسخ دهیم، همانگونه که در تمام دنیا ارائه پیشخوان برای ایجاد رابطه دقیق انجام می‌شود، در بخش فناوری حوزه نیز این پیشخوان برای تسریع و افزایش کیفیت در امور در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی خاطرنشان کرد: پیشخوان برخط جهت مواجه شدن افراد با یک درگاه و مرتبط بودن اطلاعات، پیشخوان ارتباطی جهت دسترسی به اطلاعات و ارائه آن به طلاب و پیشخوان حضوری برای دریافت خدمات حضوری طلاب طراحی شده و این سه پیشخوان مهم‌ترین امر تح لی بوده که سعی شده دنبال شود.

وی تجمیع خدمات در پیشخوان را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: در زیرساخت پیشخوان یک سری خدماتی که قبلا جداگانه ارائه می‌شد تجمیع شده و از جمله آن می‌توان به خدمت احراز هویت اشاره کرد که قفل دو مرحله ای جهت افزایش امنیت برای آن تعبیه شده و به جز خود فرد شخص دیگری به اطلاعات او دسترسی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی اظهار داشت: تسهیل فرآیند ثبت‌نام از دیگر خدمات بوده که متعاقب آن بسیاری از کارهای اضافی برای ثبت‌نام حذف شده و برخلاف گذشته تنها یک بار از طلاب اطلاعات دریافت می‌شود.

وی با اشاره به تسهیل ارتباطات در بین طلاب یادآور شد: هر طلبه ای در پیشخوان صندوق پیام داشته و به راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، در بخش ارائه گزارش‌های مرتبط با مو۱وعات مختلف و تسهیل در دسترسی به این گزارش ها نیز امکانات قابل توجهی در پیشخوان تعبیه شده است.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه ادامه داد: ما با سازمان‌های مختلف ارتباط شبکه ای گرفته‌ایم و با یک تیک زدن اطلاعات طلبه منتقل و با یک تیک دیگر تایید می‌شود، آستان قدس رضوی نیز یکی از سازمان‌های مدنظر بوده و صدور گواهی به صورت یکپارچه انجام می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین  بهرامی با تاکید بر لزوم تسهیل امور طلاب و جلوگیری از انجام کارهای اضافی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که فضایی مانند بانک تعبیه کنیم و افراد با مراجعه به باجه‌ها، تمام خدمات را بتوانند از یک نفر دریافت کنند، در دارالشفا، مسجد فاطمه الزهراء پردیسان و دیگر اماکن این امکان فراهم شده تا فعالیت‌ها به سمت شفافیت حرکت کند.

وی مشکلات ناشی از نبود کارمندان و مرخصی گرفتن آن‌ها را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: در برخی مواقع افراد به دلیل مرخصی رفتن نمی‌توانند خدمت ارائه کنند که پیشخوان این مشکل را حل خواهد کرد.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه با ارائه آماری پیرامون مراجعات طلاب به پیشخوان ابراز کرد: امروز حدود ۳ تا ۱۰ هزار طلبه ای که روزانه به پیشخوان برخط مراجعه می‌کنند، مشکلات خود را به ما ارجاع می‌دهند و از زمان راه‌اندازی این پیشخوان بالغ بر سه هزار درخواست به ما ارجاع داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی عنوان کرد: امروز تمام خدمات معاونت مرکز امور طلاب در پیشخوان وجود دارد و در معاونت تبلیغ، تهذیب و پژوهش نیز نیازها در پیشخوان قابل پاسخگویی خواهد بود.

وی افزود: در طراحی نرم افزار ها دو دسته از نرم افزار دارای الگوی مشترک و دیگری نرم افزاری است که مشابهی برای الگوی خود ندارد که نرم افزار آموزش مرکز مدیریت از نوع دوم می‌باشد و قابل مقایسه با نرم افزار مدیریت دانشگاه نیست.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه با اشاره به سختی های موجود در مدیریت سامانه ها تصریح کرد: حجم سامانه هایی که در مرکز مدیریت حوزه علمیه وجود دارد، بسیار بالا بوده و نگهداری و به روزرسانی آن مشکلات بالایی را در پی دارد و ما ۱۰۰ سرور مجازی تعریف کردیم که بتوانیم این سامانه ها را پشتیبانی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  بهرامی مطرح کرد: تعریف نیاز برای سامانه نیز یک فرایند پیچیده ای بوده و نرم افزار ارزیابی دوبار پیاده سازی و دو بار به روز رسانی شده و در حال حاضر این نرم افزار در حال حذف و اضافه شدن به پیشخوان می‌باشد.

وی با تاکید بر لزوم تجمیع امور بیان کرد: تا امروز روش محاسبه معدل در سامانه‌های مختلف متفاوت بوده، اما امروز مصوبه‌های یکسان سازی امور در جهت تجمیع این روش‌ها حرکت می‌کنند.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه تاکید کرد: طی دو سال اخیر کارهای انتقالی‌ها تسهیل شده و از طرف دیگر اساتید سطوح عالی دارای نرم افزار مختص خود هستند که این مهم در بهبود امور تاثیر به سزایی داشته که استفاده از این سامانه در دروس خارج و دیگر بخش‌ها نیز عملی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  بهرامی ادامه داد: سامانه فراکاوش در معاونت پژوهش راه اندازی شده و ارتباط با کتابخانه ملی و چند کتابخانه دیگر از ویژگی‌های آن است، نرم افزار سمینا نیز در معرفی مجلات نقش به سزایی داشته و تا کنون ۱۰ مورد از آن انجام شده است.

وی با اشاره به سامانه سماوات یادآور شد: این سامانه کارهایی اعم از اعزام ها و گزارش های مبلغین، بخش های مالی و پذیرش را انجام می‌دهد و اگر این سامانه تعطیل شود مشکلات مهمی به وجود می‌آید.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه با بیان مزیت‌های شناسنامه دیجیتال مطرح کرد: این شناسنامه مدارس اطلاعات ۵۰۰ مدرسه را در خود جای داده که از سال گذشته آغاز به کار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی گعت: در حوزه منابع انسانی سامانه حضور و غیاب از سال گذشته راه اندازی شده و کاغذبازی ها از بین رفته بسیاری از امور و خدمت رسانی ها تسهیل شده که بیمه تکمیلی و فروشگاه محصولات حوزوی نیز در آینده در این سامانه تعبیه می‌شود.

وی افزود: پایش و نظارت سامانه ها، دامنه های اینترنتی، سامانه پیامکی، وجود بیش از ۳۰۰ پایگاه اینترنتی، نرم افزار لینک،و ایمیل از جمله خدمات مشترک هستند.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه تاکید کرد: در حوزه معاونت تهذیب مشاوره، آموزش الکترونیکی، اطلاعات شناسنامه ای، داشبورد در پیشخوان، سامانه طرح حافظین، سامانه طرح کوثر و نوبت دهی و سامانه تلبس خدماتی هستند که ارائه شده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی خاطرنشان کرد: آینده فضای فناوری ابری بوده و روند تکنولوژی به سمت متمرکز شدن حرکت می‌کند و دیگر نیازی به هارد و سی پی یو نبوده و در یک تبلت می‌توانیم به شبکه‌های مختلف متصل شویم.

وی با بیان ملزومات فضای شبکه عنوان کرد: زیرساخت شبکه دیتا سنتر و پهنای باند مناسب نیاز دارد که در سال جاری با حمایت آیت‌الله اعرافی سروری تهیه شده که با یک چهارم ظرفیتش، دو برابر سرورهای سال گذشته قدرت مانور دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  بهرامی مطرح کرد: امروز که بسیاری از سرورهای بخش های مختلف تجمیع شد، با یک چهارم ظرفیت سرور موجود دو برابر کل سرورها را هندل می‌کند.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته گفت: بیش از ۲۵۰ سرور مجازی امروز در حال خدمت رسانی به حوزه علمیه هستند.

وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی، بازآفرینی حوزه در این فضا به مرکز فناوری اطلاعات حوزه سپرده شده است که یک واسطه ای باید باشد که هم منطق علوم اسلامی و هم منطق فضای مجازی را بفهمد که پیشنهاد و راهکارهای خوبی را ارائه دهد که ما در گذشته این خلا را در مرکز مدیریت حوزه علمیه داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی بیان کرد: آیت‌الله اعرافی یکی از جاهایی را که نیاز به تحول دارد را دروس خارج فقه می‌دانند و در همین رابطه شبکه اجتماعی دروس خارج با عنوان تقریر ایجاد شد و با این شبکه طلاب می‌توانند به تقریرهای قبلی دسترسی پیدا کرده و اساتید نیز این تقریرها را تنظیم کنند.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه ابراز کرد: در حوزه پژوهش سامانه های تقریر، پایان نامه ها و مقالات تخصصی در حال راه اندازی بوده که این امکان می‌تواند آثار را به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه تبلیغ ایجاد شبکه اجتماعی مبلغین در دستور کار قرار گرفته، همچنین دسترسی به آثار علوم اسلامی در نرم افزار نور امکان پذیر است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha