جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ مسئولین باید حجاب را مسئله امنیتی، اجتماعی، قضایی و مسئله واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کرده و دولت حل این مسئله را از خود آغاز نماید و بانوان کارمند در ادارات را مکلف به رعایت حجاب شرعی نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، به موضوع حجاب در جامعه پرداختند و گفتند: نامه ای برای بنده نوشته و طوماری همراه با امضاهای زیاد پیوست آن بوده که در این نامه آمده است: «ما جمعی از طلاب و روحانیون و مردم تدین شهر مقدس قم در ابتدا از مسئولین قم در جهت خدمت رسانی به مردم قم تقدیر و تشکر می کنیم. از آنجایی که شهر مقدس قم حرم اهل بیت علیهم السلام و پایگاه انقلاب و مرجعیت است اما آنچه موجب نگرانی شدید و اعتراض مردم متدین قم گردیده، مشاهده جلوه هایی از بدپوششی مغایر با فرهنگ اصیل مردم قم می باشد. این معضلات اجتماعی در برخی از مناطق شهر کریمه اهل بیت سلام الله علیها تأثیر نامناسب و مخربی بر امنیت اجتماعی و اخلاقی خانواده ها و جوانان گذاشته است. دستگاه های مسئول با توجه به در اولویت قرار دادن عفت عمومی قادر به حل این مشکل خواهند بود»

ایشان ادامه دادند: نگارندگان در نامه دستگاه های مختلف را مورد خطاب قرار داده تا مشکل و معضل بدحجابی در شهر مقدس قم حل شود.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: مسئله بدحجابی و بی حجابی فقط یک مسئله تکلیف شرعی نیست؛ بلکه نتیجه بسیار بدی برای جامعه دارد؛ یعنی فساد اخلاق جوانان، متلاشی شدن خانواده ها، ارتباطات نامشروع، بی سرپرست شدن بچه ها، ارتکاب جنایات از جمله معضلات مسئله بدحجابی و بی حجابی است.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه حجاب مسئله شرعی نیست؛ بلکه مسئله اجتماعی نیز هست که باید به آن توجه شود، خاطرنشان ساختند: 10 درصد جمعیت یکی از کشورهای اروپایی فرزند نامشروع است و این مسئله سبب نگرانی شده که پای این فرزندان نامشروع در پرونده های جنایی باز است و سبب ناامنی جامعه شده اند.

معظم له تصریح کردند: مسئولین باید حجاب را مسئله امنیتی، اجتماعی، قضایی و مسئله واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کرده و دولت حل این مسئله را از خود آغاز نموده و بانوان کارمند در ادارات را مکلف به رعایت حجاب شرعی نماید.

ایشان در ابتدای این جلسه به روایت 173 نهج الفصاحه اشاره کردند و گفتند: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) در این حدیث فرمودند: « لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْکَبیرَ وَلَمْ یَرْحَم الصَّغیرَ وَلَمْ یَأمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ یَنْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ/ از ما نیست هر که بزرگتر را محترم ندارد و به کوچکتر رحم نکند و امر به معروف و نهی از منکر نکند».

این مرجع تقلید اظهار داشتند: یکی از معضلات امروز جامعه، عدم گوش دادن حرف بزرگترهاست؛ جوان بدون استفاده از تجربیات بزرگتر خود دست به ازدواج زده که گاهی منجر به مشکلاتی همچون طلاق و ... می شود.

معظم له ابراز داشتند: نکته ای که جوانان باید بدانند این است که شمایی که امروز جوان هستی و به بزرگتر خود احترام نمی گذاری، دو روز دیگر که به سن بزرگسالی رسیدی، فرزند تو نیز همین رفتار را خواهد داشت.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: محبت امروز سبب محبت فردا می شود؛ پس باید به کوچکتر ها محبت کرد و با احترام با آنان برخورد نمود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: یکی از امتیازات مهم اسلام، وجود امر به معروف و نهی از منکر است و خداوند متعال در آیه 110 سوره آل عمران فرموده است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ .../ شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده‌اند؛(چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید ...».

ایشان بیان داشتند: متأسفانه با اینکه اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر است، ولی این دو واجب در حال فراموشی است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: برخی تفسیر بد کرده و امر به معروف و نهی از منکر را خشونت می دانند؛ در حالی که این تفسیر درست نیست؛ این دو واجب الهی باید با ادبیات توأم با احترام و محبت باشد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: «لَیْسَ مِنّا» که در این روایت آمده، بار سنگینی داشته و معنای آن این است که این شخص در جمع و گروه ما نیست؛ این شخص بیگانه از ماست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha