جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
درس اخلاق آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ کسی صلاحیت برای مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است، علما و بزرگان مانند امام راحل و رهبر انقلاب و سایر علما این گونه عمل کردند و لازم است سایرین هم این گونه باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیت الله محسن فقیهی امروز در درس اخلاق این هفته خود در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی که با حضور طلاب و فضلای حوزه، برگزار شد، گفت: در روایتی امام صادق(ع) فرمودند« ریا شرک است، کسی که عمل برای مردم عمل می کند، ثوابش را از مردم بخواهد، ولی اگر عمل خالص برای خدا باشد، خدای متعال ثواب دهنده آن است».

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اخلاص در عمل و دوری از ریا کاری افزود: اگرطلبه و مبلغ، اعمالش برای خدا باشد و خالصا لوجه الله عمل کند، سعادت مند خواهد بود و اگر اعمالش خالصا لوجه الله نباشد، این نوع آخوندی بدرد دنیا و آخرتش نمی خورد و اهل خسران خواهد بود.

وی عنوان کرد: اگر بزرگانی چون شیخ مرتضی انصاری ها و امام راحل ها موفق بودند و توانستند در حوزه و دنیا تحول ایجاد کنند و با علم و قیام خود عقول را بیدار نمایند، چون در اعمالشان اخلاص را رعایت می کردند و همه افعالشان لوجه الله بود و برای مشهور شدن عمل انجام نمی دادند.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در احوالات شیخ الفقهاء مرتضی انصاری آمده که با آن همه مقام علمی در مقابل شاگردش یعنی سید علی شوشتری، استاد اخلاقش زانو می زد و نصیحت های استاد اخلاقش را گوش می کرد. این نشان از اخلاص شیخ مرتضی است.

آیت الله فقیهی گفت: در احوالات این استاد آمده که بعد از فوت بزرگ مرجع جهان، اسلام صاحب جواهر، حاضر به پذیرش مرجعیت شیعه نشدند و ارجاع به هم بحثی خودش سید العلمای مازندرانی می دهد چون سید العلما را اعلم از خود می دانستند، مسئله وقتی جالب تر می شود که سعیدالعلما هم شیخ مرتضی را اعلم تر از خود می دانستند و نهایتا با اصرار علما، شیخ مرتضی انصاری، مرجعیت شیعه را قبول می کنند.

آیت الله فقیهی گفت: اینها نشان می دهد که اگر بزرگان دین توانستند در جامعه اثرگذار باشند و مرجعیت از پایگاه قوی چون مردم برخوردار باشد، به دلیل اخلاص شان در عمل بود.

عضو جامعه مدرسین افزود: طلبه باید بداند کسی صلاحیت برای مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است، علما و بزرگان مانند امام راحل و رهبر انقلاب و سایر علما این گونه عمل کردند و لازم است سایرین هم این گونه باشند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha