جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب خاطراتی از استاد پرورش

حوزه/ استاد پرورش در اولین دورة مجلس شورای اسلامی از سوی مردم اصفهان به نمایندگی برگزیده شد و در هفته‌های اولیة شروع جنگ تحمیلی از سوی مجلس شورای اسلامی برای عضویت در شورای عالی دفاع برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، استاد سید علی اکبر پرورش، یکی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در کنار حضرات آیات، بهشتی، خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی ‌و دیگر بزرگان بود که فعالیت های سیاسی بسیاری در زمان انقلاب داشته است. مرتضی نجفی قدسی خاطراتی از این شخصیت انقلابی را در قالب کتاب «خاطراتی از استاد پرورش» به رشته تحریر درآورده که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان خواهد شد.

 

- پیش گفتار

 

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد سید علی اکبر پرورش از جمله نوادری است که در طول حیات پربرکت خویش آثار و برکات فراوانی از خود به یادگار گذاشت. فعالیت‌های بنیادین فرهنگی وی در دوران پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن بسیار چشمگیر بود.

کلام نافذش در روح و روان جوانان تأثیر شگفت‌آوری داشت و سخنرانی‌های پرشور و کلاس‌های معارف اسلامی وی، از جذاب‌ترین جلسات دینی و فرهنگی بود که در دوران ستم‌شاهی جوانان را به دور هم جمع می‌کرد و از آنان افرادی متعهد و معتقد و انقلابی می‌ساخت.

با عالمان دینی و دانشمندان و صاحب‌نظرانی همچون مرحوم علامه طباطبایی، شهید مطهری و علامه محمد تقی جعفری و بسیاری از بزرگان دیگر ارتباطی پیوسته و عمیق داشت و افکار و اندیشه‌های خود را با آنان مطرح و تبادل نظر می‌کرد.

کلامش همه شیرین و لطیف و معرفت آموز و شنیدنی بود و با بیان معارف دینی و لطایف دقیق به عمق معرفت مخاطبان خود می‌افزود.

با نگاهی گذرا بر دوران زندگی استاد پرورش، با تلاش‌ها و خدمات فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی این مرد بزرگ بیشتر آشنا شویم.

 

مروری کوتاه بر زندگی سیاسی اجتماعی استاد پرورش

استاد سید علی اکبر پرورش، در اول تیر 1321 در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محلة چهار سوق شیرازی‌های اصفهان به دنیا آمد. در همان دیار دورة ابتدایی و متوسطه را گذراند. سپس در رشتة ادبیات فارسی در دانشگاه اصفهان دورة لیسانس را طی کرده و پس از تحصیل دورة کارآموزی دبیری در دانشسرای عالی تهران، از سال1345به صورت تمام وقت در آموزش و پرورش مشغول به کار شد.

از دورة نوجوانی و تحت تأثیر روحانیت محلة پدری، پس از کسب مطالب اولیة دینی، به فعالیت در مجامع مذهبی پرداخت. شهید آیت‌الله دکتر بهشتی که اهل همان محله بود و در قم به تحصیل و تدریس اشتغال داشت، در مسافرت‌های خود به اصفهان با جوانان محله و شهر ارتباط برقرار می‌کرد و بدین‌گونه ارتباطات نزدیک استاد پرورش با شهید بهشتی آغاز شد که این ارتباط تا هفتم تیر سال1360 ادامه یافت.

وی نخستین بار در سال1343 به دلیل فعالیت‌های سیاسی بر ضد رژیم دستگیر شد.

سید علی‌اکبر پرورش در همة‌ این سال‌ها تلاش می‌کرد از همة شخصیت‌‌های علمی، فرهنگی و سیاسی بهرمند شود. علامه طباطبایی، علامه جعفری، شهید مطهری و دکتر بهشتی از جمله این افراد بودند.

نگارش کتاب‌های «پیامبر در مکه»، «علی در مدینه»، «پیشگامان کهف»، «ما و قرآن»، «قرآن و خطوط انفاق» و «پدیدة‌ جاهلیت از دیدگاه قرآن»، حاصل بخشی از تلاش‌های وی در آن سال‌ها بود. بیشتر فعالان نهضت اسلامی در اصفهان، این تلاش‌ها را مهم‌ترین عامل برای گسترش انقلاب اسلامی در اصفهان، در سال‌های 1356 و 1357 می‌دانند.

مرحوم پرورش در طول سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی با همة علما و روحانیون اصفهان، علی رغم سلیقه‌های متفاوت، ارتباط برقرار می‌کرد.

روابط وی با حضرات آیات و حجج اسلام، همچون حاج آقا رحیم ارباب، سید عبدالحسین طیّب، شیخ علی مشکات، سید حسین خادمی، سید حسن مدرس، شیخ عباسعلی ادیب، شیخ محمد باقر صدیقین، سید جلال الدین طاهری، مرتضی مقتدائی، سید احمد فقیه امامی، سید حسن فقیه امامی، سید اسماعیل هاشمی، سید محمد علی صادقی، شهید شمس‌آبادی، شیخ علی محمد اژه‌ای، سید محمد احمدی، سید کمال فقیه ایمانی، شیخ مهدی مظاهری، سید ابوالحسن بدری، و… از این جمله است.

 

حضور در شبکة مبارزاتی شهید آیت

شهید آیت و گروهی از هم‌فکرانش در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ایجاد یک شبکه انقلابی در میان برخی از افسران انقلابی ارتش حکومت پهلوی شده بود.

 این شبکه از جهت اطلاعاتی خدمات مؤثری برای انقلاب اسلامی انجام داد. شهید یوسف کلاهدوز، قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب در آغاز جنگ، شهید تیمسار حسن اقارب پرست، و شهید نامجو، نمایندة حضرت امام در شورای عالی دفاع پس از شهید چمران، از جمله اعضای این شبکه بودند.

مسئولیت این شبکه در اصفهان با مرحوم پرورش بود. وی ضمن انجام وظایف محوله، در سال 1357 از اطلاعات این شبکه برای حفاظت از جوانان و مردم انقلابی اصفهان استفاده‌‌های فراوان برد. تعداد بسیار کم شهدای شهر اصفهان در سال 1357 از الطاف الهی و نتایج اقدامات این شبکه نفوذی در ارتش و ساواک و موارد مشابه بود.

در سال‌های 1350 تا 1357دشمنان نهضت اسلامی تلاش می‌کردند به بهانه‌های مختلف، مسلمانان انقلابی را به جان یکدیگر بیندازند. اما رهبری حضرت امام خمینی همواره با رهنمود‌هایشان از افتادن پیروان خود در دام‌های دشمن و اصلی کردن مسائل فرعی جلوگیری می‌کردند.

 موضع‌گیری‌های استاد سید علی اکبر پرورش در طول این سال‌ها و در تبعیت از امام خمینی در جریانات منافقین، کتاب شهید جاوید و شهادت آیت‌الله شمس‌آبادی و باند مهدی هاشمی و جریانات انجمن حجتیه، بسیاری از دوستان و شاگردانش را از لغزش در مسیر مورد نظر دشمن باز داشت.

استاد سید اکبر پرورش در ادامة مبارزات مردم در بسیاری از تظاهرات‌ مردم اصفهان در ماه‌های محرم و صفر، از جمله تاسوعا و اربعین حسینی در مسجد جامع و میدان امام اصفهان سخنران اصلی بود.

 قطعنامة راهپیمایی عاشورا که حاوی اعلام عزل محمدرضا پهلوی و قطعنامة اربعین که حاوی اعلام رأی اعتماد مردم اصفهان به حضرت امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و کشور بود، با هماهنگی وی و شهید بهشتی تنظیم و قرائت شد.

سازماندهی تظاهرات روز اربعین که همزمان با حضور سرلشکر خسروداد فرمانده هوانیروز کل کشور در اصفهان و احتمال کشتار مردم اصفهان بود، با ملاحظة همة جوانب سیاسی و نظامی و تحت نظر استاد انجام گرفت و بزرگ‌ترین تظاهرات قبل از پیروزی با موفقیت کامل در اصفهان انجام گرفت.

 

مسئولیت‌ها

مرحوم پرورش بعد از پیروزی انقلاب وارد حزب جمهوری اسلامی شد و در کنار حضرات آیات، بهشتی، خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، ‌و دیگر بزرگان، به عضویت در شورای مرکزی حزب در آمد.

آن مرحوم در بارة حضورش در حزب جمهوری اسلامی می‌گوید: «در جلسات تبیین مواضع اعتقادی شرکت می‌کردم و حظ و بهرة معنوی می‌بردم.» وی با غالب شهدای هفتم تیر روابط نزدیکی داشت و از ابتدای تشکیل حزب مسئولیت تشکیلات‌ آن را در اصفهان و استان‌های همجوار بر عهده گرفت.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و فعالیت در این مجلس در کنار بزرگان انقلاب و تلاش برای تدوین قانونی که مد نظر امام خمینی بود، یکی از افتخارات مرحوم سید علی اکبر پرورش است.

وی در اولین دورة مجلس شورای اسلامی از سوی مردم اصفهان به نمایندگی برگزیده شد و در هفته‌های اولیة شروع جنگ تحمیلی از سوی مجلس شورای اسلامی برای عضویت در شورای عالی دفاع برگزیده شد. در طول عضویت در شورای عالی دفاع ، ضمن حمایت از نیروهای مردمی بسیج و سپاه در جهت هماهنگی ارتش و سپاه تلاش کرد.

مرحوم پرورش در طول دوران ریاست جمهوری بنی صدر و در هنگامی که تنش‌های سیاسی داخلی همزمان با جنگ افزایش می‌یافت، به تبعیت از حضرت امام خمینی در جهت حفظ وحدت و آرامش در تاریخ 24 آذر 1359در مجلس می‌گوید: «ما از انقلاب همه‌مان اعتبار یافتیم. با وحدت است که می‌توانیم به انقلاب اسلامی اعتبار بدهیم. ما همه از پدر پیر انقلاب احترام پیدا کردیم، با وحدت است و با توجه با خواسته‌ای اوست که می توانیم به پدر پیر انقلاب احترام بگذاریم.»

مرحوم پرورش پس از برکناری بنی‌صدر از ریاست جمهوری در خرداد 1360و انتخاب شهید رجایی به ریاست جمهوری به سمت وزیر آموزش و پرورش انتخاب می‌شود.

در دوره‌های سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی ضمن انجام وظایف نمایندگی، برای دفاع از اصول ناب اسلام محمدی و انقلاب اسلامی اقدام می‌کرد.

در مجلس سوم با دفاع از نظارت استصوابی شورای نگهبان و اعلام آمادگی برای مناظره با مخالفان آن از جمله مواضع و اقدامات استاد پرورش بود.

در مجلس چهارم نیز با صبر و حوصله، سیر امور فرهنگی، دینی، اداری و مالی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در هیئت تحقیق و تفحص بررسی کرد. این گزارش زمینة تحولات اساسی و تغییر مدیریت صدا و سیما را فراهم ساخت.

وی در سال‌های بعد از 1375 فعالیت‌های بنیادین فرهنگی و سیاسی را دنبال می‌کرد. تصدی مسئولیت امور فرهنگی سازمان اکو و قائم مقامی دبیرکل هیأت مؤتلفه اسلامی، از جمله مسئولیت‌های پایانی عمر ایشان بود.

 همچنین یکی از تلاش‌های اساسی استاد پروش تا پیش از دورة طولانی بیماری، تلاش برای سازماندهی مجدد نیروهای پیرو خط امام و رهبری بود.

استاد سید علی اکبر پرورش پس از چند سال رنج از بیماری طاقت‌فرسا، سرانجام در روز جمعه ۶ دی ماه ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید صدوقی اصفهان به رحمت الهی پیوست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha