پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ درس اخلاق استاد قرائتی در مدرسه علمیه معصومیه(س)

حوزه/ در دوران جوانی هر جا می رفتم کودکان به دنبال من راه می افتادند. برخی به من خرده می گرفتند که چرا به فکر آینده خودت نیستی و به کارهای رسمی نمی پردازی؟ گفتم همانطور که پزشک اطفال داریم، طلبه اطفال نیز نیاز جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، با اشاره به اهمیت طلبگی، گفت: طلبگی مهمترین شغل در دنیاست چون سر و کار طلاب با قرآن است. قرآنی که سراسر حکمت و علم بوده و هر حرف آن دارای نکات ارزشمندی می باشد.

 

مجرمین به سخره شما خواهند پرداخت

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: طبق آیات سوره مبارکه مطففین برخی شما را اذیت خواهند کرد وبه شما متلک خواهند انداخت، به این صورت که به گاهی به شما می خندد. گاهی از کنار شما عبور می کنند و چشمک می زنند، گاهی در جمع خودشان در مورد شما لطیفه تعریف می کنند و وقتی شما را از دور می بینند می گویند وی منحرف است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ضمن توصیه طلاب به صبر و استقامت در چنین مواقعی، خاطرنشان ساخت: طبق ادامه همان آیات، این مومنین خواهند بود که در روز قیامت به مجرمین خواهند خندید و مجرمین همان کسانی اند که در دنیا مومنین را مسخره می کردند.

 

همه علوم نافع نیستند

وی با برشماری گونه های مختلف علم افزود: اینطور نیست که همه علوم نافع باشند و طبق فرموده قرآن، ما سه نوع علم داریم. علم مفید، علم مضر و علم بی فایده. بهترین علم نافع نیز علم قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است و طبق فرموده مرحوم آیت الله العظمی بروجردی آنچه که اهمیت دارد این است که این علم به عمل تبدیل شود و به درد مردم بخورد.

 

مهمترین وظیفه طلاب

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: آیت الله سبحانی یکبار نقل می کردند که من خدمت امام خمینی رسیدم و به ایشان گفتم اینکه ما گاهی به تبلیغ می رویم باعث دوری ما از تحقیق و پژوهش می شود. امام فرمودند همه تحقیقات و پژوهش های شما برای این است که برای مردم تبلیغ کنید وگرنه صرف تحقیق و پژوهش فضیلتی ندارد.

 

اصل در داستان اصحاب کهف

وی افزود: در علوم حوزوی ما نباید به دنبال حواشی باشیم. مثلا اینکه اصحاب کهف چند نفر بودند اهمیتی ندارد. منظور از نقل این داستان در قرآن کریم این است که اگر افرادی در جوامعی مانند جوامع غربی تنها افتادند و اگر تنها باشند در جامعه ذوب می شوند، همفکران خود را پیدا کنند و برای جمع خود زندگی مستقلی تشکیل دهند تا از مضرات آن جامعه دور باشند.

 

تعطیلات حوزه علمیه باید کم شود

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در رابطه با تعطیلات زیاد حوزه های علمیه و تعطیلی تابستان گفت: من بارها گفته ام که باید از آیات قرآن کریم استفاده کرد. قرآن کریم فرموده فقط در زمان نماز جمعه کارها را تعطیل کنید نه کل یک یا دو روز را در هفته. برای تابستان نیز بحث ییلاق را مطرح کرده ام که اگر برخی شهر ها گرم هستند، نباید به این علت عمر طلاب را تلف کرد بلکه باید آنها را به مناطق خنک منتقل نمود.

 

ما فقط مسئول گریاندن نیستیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مردم حوزه علمیه و طلاب را مخصوص گریاندن می شناسند گفت: ما به50 درصد دین عمل کرده‌ ایم و برنامه ای برای خنداندن مردم به صورت حلال نداریم. مردم ما تا کی برای خنده به دلقک بازی ها رجوع کنند؟ چرا حوزه علمیه نباید سایتی برای خنده حلال راه اندازی کند تا مردم برای خندیدن به آن مراجعه کنند؟

 

خاطره ای از دوران جوانی

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان خاطره ای از دوران جوانی خود اظهار داشت: در آن ایام من هر جا که می رفتم کودکان به دنبال من راه می افتادند. برخی به من خرده می گرفتند که چرا به فکر آینده خودت نیستی و به کارهای رسمی نمی پردازی؟ من از همان موقع می گفتم همانطور که پزشک اطفال داریم، طلبه اطفال نیز نیاز جامعه است و من خودم را وقف این راه کرده ام و ذره ای از این کار پشیمان نیستیم.

 

توصیه به طلاب پایه های اول

وی در توصیه ای به طلاب جوان گفت: منتظر نمانید تا مدرک بگیرید یا سطوح بالای حوزه را بگذرانید و بعد مشغول تبلیغ شوید. شماهر باری که به مناطق خود می روید باید برای اعضای خانواده و دوستان خود تبلیغ های یک نفره و چند نفره داشته باشید و زمانی را به امر تبلیغ اختصاص دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha