سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه ای که بخواهد از انقلاب اسلامی صیانت کند، باید قدرت تولید مبانی عقلی و گفتمان سازی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در پژوهشکده علامه طباطبایی قم برگزار شد، اظهار داشت: وقتی سخن از صیانت انقلاب اسلامی به میان می‌آوریم، طبعا هر نهادی مسئولیت‌های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه وجود کاستی در حوزه در کنار دستاوردها، طبیعی است، افزود: وقتی سخن از حوزه به عنوان یک نهاد بزرگ و تاریخی به میان می‌آید، از این نهاد در صیانت از انقلاب انتظار ویژه ای می‌رود و در طول این ۴۰ سال اخیر در بخش ماموریت‌های خاص خود، گام‌های بلندی برداشته که بخشی از این دستاوردها در نمایشگاهی که در هفته پژوهش دائر بود، ارائه شد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: دانش و معرفتی که از اساس انقلاب است، باید متناسب با نیازها نو بازسازی شود، چرا که رمز موفقبت ما در انقلاب اندیشه ای بود که امام راحل بنیان نهاد و همین اندیشه سرآغاز تحول بزرگ در حوزه علمیه بود.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: ما برای بازسازی دانش و گفتمان جدید، نیازمند توسعه اندیشه های خود در بخش های برون مرزی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه معارف عقلی و کلامی باید متناسب با نیاز امروز جامعه بازسازی و عرضه کنیم و در برابر هجمه سنگین در علوم عقلی پاسخگو باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز وقتی ما وارد فضای مجازی بشویم، شاهد این خواهیم بود و در حوزه معرفت شناسی مباحثی مطرح می‌شود که انقلاب اسلامی را هدفگذاری کرده، امروز ما تولید علم بالایی داریم اما کافی نیست.

آیت‌الله اعرافی مطرح کرد: فقه ما ریشه دار و عمیق بوده و دستگاه عقلی در آن بسیار مستحکم است، اما در عین حال ما به فقه معاصر و توجه به نیازهای نو محتاج هستیم که در این زمینه گام هایی برداشته شده، اما باید بیشتر کار کنیم، چرا که اگر نتوانیم به پرسش های جدید پاسخ دهیم عقب خواهیم ماند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: توجه به علوم انسانی و اجتماعی بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و بدون تردید رمز ماندگاری ما این است که در حوزه علوم انسانی سخنان دقیق و درستی مطرح کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون دانشجوی ما در شعب گوناگون علمی در حال تحصیل هستند و ما بدون اینکه متعصبانه برخورد کنیم، باید بدانیم شالوده مفاهیم علوم انسانی که تدریس می‌شود، از مبانی غربی ناشی می‌شود.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: استمرار جریان انقلاب نیازمند حضور اسلام در بن مایه های فکری علوم انسانی و اجتماعی بوده و اگر می‌خواهیم در فراتر از مرزها نیز انقلاب اسلامی را عرضه کنیم، باید این خلا را پر کنیم.

وی یادآور شد: در بخش های زیادی در حوزه فکری کشور، کارهای بزرگی صورت گرفته، اما در تولید علوم انسانی و اسلامی تنها حوزه علمیه می‌تواند به موثرترین شکل ورود کند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه ای که بخواهد از انقلاب اسلامی صیانت کند، باید قدرت تولید مبانی عقلی و گفتمان سازی را داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha