شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
مستند بهتان برای حفظ نظام

حوزه/ بهتان‌های اربابان زر و زور و نوچه‌های آنان علیه جمهوری اسلامی هم انکارناپذیر است؛ چه بسیار مواردی که در حافظه‌ی تاریخ مضبوط شده و امید است فعالان رسانه‌ای در مقابله‌ای هنرمندانه، این وقایع تاریخی را به تصویر بکشند تا معلوم شود کدام جبهه برای حفظ نظام(!) دست به هرکاری از جمله تهمت پراکنی می‌زند و در این بین کارنامه‌ی سیاه ‌BBC قابل تطهیر نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از طلاب حوزه علمیه قم درباره مستند اخیر BBC تحت عنوان «بهتان برای حفظ نظام» یادداشتی را به رشته تحریر درآورده که بدین شرح است:

باسمه تعالی

برخی از نکاتی‌ که درباره‌ی مستند اخیر BBC تحت عنوان «بهتان برای حفظ نظام» به نظر قابل تأمل می‌نماید مرور می کنیم و بدیهی است که نقد مستند به طور مفصل نیاز به شرایط مناسبی دارد.

محتوای مستند را می توان به دو بخش تقسیم کرد: یک بخش تحلیلی و فقهی و یک بخش تاریخی و نقلی.

این مختصر، به ابعادی از بخش اول می‌پردازد.

۱. پس از دیدن مستند، چندباره به این نکته‌ی واضح پی بردم که باطل چیزی جز «تبلیغات»، آن هم در سایه‌ی حربه‌های رسانه‌ای ندارد. همان حقیقتی که امیرالمومنین(ع) درباره‌ی آن فرمودند: «یؤخذ من هذا ضغث و من ذاک ضغث فیمزجان».

و نیز چند باره به این نکته‌ی واضح پی بردم که خواص به حدی ضعیف عمل کردند که «۵۰ دقیقه مغالطه» به راحتی در ذهن مردم اثر کرده است؛ کما اینکه با دنبال کردن هشتگ #بهتان_برای_حفظ_نظام در توییتر یا اینستاگرام شاهد آن هستیم.

 

۲. مسئله‌ای که در این مستند و با پیش کشیدن آن حدیث معروف مطرح می شود، «جواز بهتان علیه بدعت گذار در دین» است که در کمال خباثت، آن را همسان با «جواز بهتان علیه مخالفین نظام» جلوه می‌دهند!

گویا اگر قائل باشیم که علیه بدعت گذار می توان تهمت زد، می توانیم علیه مخالفین جمهوری اسلامی هم تهمت برانیم در حالی که این دو مقوله کاملا از هم جداست.

 

۳. در ادامه‌ی مستند شاهد اظهارات تنی چند از (به اصطلاح) اسلام شناسانِ منتقد هستیم که به زعم خود در حال مناقشه در سنت هستند.

غافل از اینکه مستندات بحث مفصل «مصلحت سنجی» (که تنها یکی از مصادیق آن بهتان زدن به بدعت‌گذار است) محدود به یک روایت نیست که با مناقشه در استظهارات آن، بتوان اصل مسئله را رد کرد.

 

۴. نکته‌ی قابل توجه اینکه موازنه‌ی موارد تزاحم در ارزش‌ها، هم در دستگاه‌های حقوقی و هم در دستگاه‌های اخلاقی موجود است؛ در دین اسلام نیز اهم ملاکات همانا صیانت از دین و صراط مستقیم است.

 

۵. اشتباه دیگری که در این مستند رخ داده است (کما اینکه این اشتباه، در روش و منش امثال سروش و پسرش نیز موجود است) این است که برای نقادی یک مبنا یا استظهار، به صرف نقل قول از مخالفین آن اکتفا می‌شود.

در حالی که مخالفت شهید مطهری(ره) یا ادعای علامه مجلسی درباره‌ی اینکه معنای «مبهوت کردن با استدلال» اظهر است، لزوما نمی تواند یک مبنای فقهی را رد یا اثبات کند؛ نحن ابناء الدلیل.

 

۶. وجود تندروی‌ها و بی‌تقوایی‌ها در عرصه‌ی اجرا انکارناپذیر و قطعا محکوم است؛ اما اینکه اشتباهاتی در برخورد با مخالفان و معاندان وجود داشته باشد به این معنا نیست که بنای نظام بر این برخوردها و مبنای آن، صحت تمامی این روش‌ها باشد و این مغالطه‌ای است آشکار.

 

۷. از این نکات که بگذریم بهتان‌های اربابان زر و زور و نوچه‌های آنان علیه جمهوری اسلامی هم انکارناپذیر است؛ چه بسیار مواردی که در حافظه‌ی تاریخ مضبوط شده و امید است فعالان رسانه‌ای در مقابله‌ای هنرمندانه، این وقایع تاریخی را به تصویر بکشند تا معلوم شود کدام جبهه برای حفظ نظام(!) دست به هرکاری از جمله تهمت پراکنی می‌زند و در این بین کارنامه‌ی سیاه ‌BBC قابل تطهیر نیست که آخرین مورد آن عبارت است از مستند «بهتان برای حفظ نظام».

 

یادداشت از: مجتبی علیزاده

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha