چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام زائری

حوزه/ حجت الاسلام محمدرضا زائری گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری در جمهوری اسلامی به بازخوانی تجربه مدیریت اجتماعی امام موسی صدر نیاز است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمدرضا زائری، در همایش «گفتگو، مدارا، هم زیستی» با موضوع بازخوانی الگوی مدیریت اجتماعی امام موسی صدر در تالار شهر مشهد با طرح این سوال که در شخصیت امام موسی صدر می توان نکته ای مورد انتقاد قرار داد، گفت: ما به هر کسی غیر از معصوم انتقاد داریم. انتقاد طبیعت انسانی است که می اندیشد و فکر می کند.

وی افزود: به طور طبیعی اگر آثار، شخصیت و تجربه امام موسی صدر را ببینم، انتقاد هم دارم ولی نکته مهم این است که وقتی این تجربه تاریخی متمایز را مقایسه می کنم به جرات به این باور می رسم که در تاریخ معارصر، تجربه و نمونه ای موفق و جامع تر از آن در عرضه اسلام و حوزه بین الملل با همه ابعادش پیدا نمی کنم.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد:  امروز بیش از هر زمان دیگری در جمهوری اسلامی به بازخوانی تجربه مدیریت اجتماعی امام موسی صدر نیاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه امام موسی صدر از موضع یک فقیه به جامعه وارد شد در حالی که برخی ناخواسته از او تنها به عنوان یک انسان چیز فهم که دارای ارتباط اجتماعی است یا د می کنند، اظهار کرد: وجه ممیز وی این است که از موضع یک عالم، فقیه و مجتهد وارد بحث شده است و باورش این است که دین می تواند برای انسان امروز پاسخگو باشد.

حجت الاسلام زائری با اشاره به اهمیت توجه به مردم از دیدگاه یک طلبه و عالم دین، تاکید کرد: امروز جامعه دچار مشکلاتی است که یک فرد روحانی می تواند در این شرایط یا بی خبر از فساد و گرانی باشد و یا اینکه مردم را فرزندان پیامبر(ص) بداند و به عنوان پدر معنوی آنان به طور دغدغه مندانه ای به هدایت ایشان پرداخته و به رسالت خویش عمل کند. امام موسی صدر با این نگاه با جوانان بزهکار مواجه می شود و به سراغ آنها می رود و جذب شان می کند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که امروز فقه به جای اینکه بیشتر پاسخگو و حل کننده مشکل باشد، تقلید فقیهان پیشین است و بسیاری از بزرگان، تکرار کننده فقاهت فقیهان پیش از خود هستند که در نتیجه چنین فقیهی در عمل تنها یک مقلد است.

سخنران این همایش در ادامه با این بیان که دین رسول الله(ص) انسان ساز است، از ماجرای شیعه شدن یک مسیحی در لبنان نزد امام موسی صدر گفت و توضیح داد: امام موسی صدر چرایی آن را از وی پرسید و متوجه شد که می خواهد زنش را طلاق دهد و به همین علت می خواست مسلمان بشود که این عالم فقیه آنان را آشتی داد تا به زندگی شان برگردند.

وی با اشاره به مسلمان نماهایی که در جامعه وجود دارند، جایگاه فقیه در این شرایط را مهم خواند و ابراز کرد: تفکر امام موسی صدر از موضع فهم قرآن بود و از منظر قوت و به طور فعالی می گوید که در تعامل با دیگری کامل می شوم و خود را در گفتگوی با او، کشف می کنم.

حجت الاسلام زائری با اشاره به گفتگویی که در ابتدای انقلاب با توده ای ها و سایرین شکل می گرفت، اظهار کرد: این امر فرصتی برای ما به وجود می آورد که با نسل بعد از خود متفاوت شدیم. متاسفانه بعد از آن فرصتی ایجاد نکردیم که با یکدیگر حرف بزنیم و چالش داشته باشیم و به طور مثال امروز یک طلبه در چالش و گفتگوی جدی قرار نگرفته و بسیاری از سوال ها بی پاسخ مانده و فرصتی برای تبادل و درست حرف زدن میان نظرهای مختلف نبوده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha