جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رسول رسولی پور

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی گفت: امام موسی صدر در سپهر اجتماعی، سیاسی و دین شناسی الگوست و به طور عملی تعامل و ارتباط را ایجاد و در زمینه قسط و عدالت به عنوان پدر جامعه، تلاش می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، رسول رسولی پور، در همایش «گفتگو، مدارا، هم زیستی» با موضوع بازخوانی الگوی مدیریت اجتماعی امام موسی صدر، در تالار شهر مشهد با اشاره به دین شناسی گفتگویی امام موسی صدر ابراز کرد: او در 20 سال زندگی اش 100 هزار کیلومتر در لبنان سفر کرد یعنی هر سال 20 بار همه لبنان را رفته است. در واقع نوع نگرش و کنش این شخصیت در دینداری با برخی دیگر از عالمان دینی متفاوت است.

وی با بیان اینکه مدل های زیادی در الهیات و دین شناسی داریم، اما مدلی که امام صدر معرفی می کند، متفاوت است که به نگاه فرد به دیگری بر می گردد، توضیح داد: با این دیدگاه، هویت نه در شخص و سلف است، بلکه در ارتباط با آن قرار می گیرد که هویت تعاملی نام دارد. امام موسی صدر نیز دین شناسی اش بر همین اساس می باشد و شخصیتی نیست که تنها در منزل بنشیند و راجع به دین و خدا تفکر کند.

این استاد فلسفه با بیان اینکه قرآن معنی حقیقی ایمان را با عمل صالح همراه می داند، ابراز کرد: در 12 جلد موسوعه امام موسی صدر، 32 مرتبه به سوره ماعون اشاره شده که دقیقا نشان می دهد دین شناسی او مناسکی نیست زیرا در این سوره می خوانیم که به محرومین توجه باید داشت.

وی افزود: این امر نشان می دهد که دین شناسی او ماعونی است و تحقق مناسک را در حل معضلات اجتماعی جامعه می داند و به همین علت می گوید که ادیان در خدمت انسان هستند، بر خلاف آنچه در گذشته انسان را در خدمت دین می دانستند.

رسولی پور با بیان اینکه یکی از تهمت هایی که به موسی صدر زده می شود، سکولار بودن اوست، گفت: ایشان از موضع یک فقیه به لبنان وارد شده نه اینکه از دیدگاه خاص انسانی و نوع دوستی باشد. در واقع امام موسی صدر اعلام می کند که سکولار نیست و البته تلاش می کند که شیعیان را به طبقه ای موثر و نقش آفرین تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه موسی صدر اهل رواداری به معنی حذف شخصیت خودش نیست بلکه با همه ویژگی های فومی و فرهنگی بر این باور است که هدف ادیان چیزی جز حل مشکلات انسان نیست . دین شناسی دیالوگی صدر این است که دین کرامت انسان است و در قرآن میز اشاره شده که همه آدمیان کرامت دارند و کسی که خود را متدین و رهبر دینی می داند باید آن را حفظ کند به جای اینکه حذفش کند

این استاد دانشگاه یکی دیگر از مولفه های دین شناسی دیالوگی امام موسی صدر را تعامل و گفتگو و اعتماد به دیگری دانست و ابراز کرد: تعامل از روی ضعف نیست، بلکه نشان دهنده تشخیص این ضرورت است که انسان برای رشد و کمالش باید با دیگران گفتگو کند که البته این دیگری، بیگانه، اجنبی و دشمن نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید به این فکر کرد که همه ما به تعبیر دین شناسان جهانی بر یک قایق سوار هستیم و در روی زمین ناچار به تعامل می باشیم و نمی توان با جهان قطع ارتباط کرد، اظهار کرد: امام موسی صدر این امر را نشان داد و می خواست که همه فرقه ها امکان ظهور و بروز و توزیع توانایی ها و ظرفیت ها را داشته باشند.

رسولی پور تاکید کرد: این شخصیت در سپهر اجتماعی، سیاسی و دین شناسی الگوست و به طور عملی تعامل و ارتباط را ایجاد و در زمینه قسط و عدالت به عنوان پدر جامعه، تلاش می کند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha