جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد مهدی مجاهدی

حوزه/ استاد نظریه‌های سیاسی مقایسه‌ای گفت: پویایی ها و مکانیزم هایی در تجربه سیاسی امام موسی صدر هست که برای بن بست های سیاسی اساسی روزگار ما در سراسر جهان می تواند راهگشا باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر محمد مهدی مجاهدی در همایش «گفتگو، مدارا، هم زیستی» با موضوع بازخوانی الگوی مدیریت اجتماعی امام موسی صدر در تالار شهر مشهد، گفت: پویایی ها و مکانیزم هایی در تجربه سیاسی امام موسی صدر هست که برای بن بست های سیاسی اساسی روزگار ما در سراسر جهان می تواند راهگشا باشد.

این استاد دانشگاه به مفهوم مدارا از نگاه این اندیشمند دینی پرداخت و گفت: امام موسی صدر در موارد زیادی به نسبت عدالت اشاره کرده و به عنوان یک نظریه پرداز تنها نبود؛ بلکه تجربه تاسیسی از خود برجا گذاشت که موضوع اندیشمندان سیاسی می تواند باشد.

وی با بیان اینکه امام موسی صدر تجربه‌ای تاسیسی از خود بر جا گذاشته که می تواند موضوع بحث اندیشمندان سیاسی باشد، ابراز کرد: امام موسی صدر معتقد است که برای جلوگیری از سوء استفاده از دین به منظور کسب امتیازهای سیاسی و اقتصادی باید عدالت اجرا شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه عبادت به جای عدالت در نظام زیست مسلمانی نشسته که این جانشینی امری نامبارک است، گفت: البته عبادت در کانون دین ورزی است؛ اما نباید فراموش کرد که عدالت معنای همه آن مناسباتی است که تجربه دین ورزی باید در مقیاس اجتماعی از خود بر جای بگذارد، عبادت به جز خدمت خلق نیست و مدیریت سیاسی نیز همچنین است و بین آن و عدالت همسویی وجود دارد.

استاد نظریه‌های سیاسی مقایسه‌ای در ادامه به تمایز میان مدارا و رواداری پرداخت و با بیان اینکه به نظر می رسد که تجربه سیاسی امام موسی صدر نمونه ای از رواداری است، توضیح داد: مدارا بر محور تحمل درد، تفاوت و صبوری شکل می گیرد. در واقع شما با دیگری که متفاوت است مدارا می کنید و در واقع در برابر کسی که زورمندتر باشد، سرکشی نمی کنید و یا در مقابل فرد ضعیف نیز به عللی، مدارا می کنید ولی رواداری به گونه ای است که با وجود تفاوت ها افراد چنان با یکدیگر زندگی می کنند که انگار برابر هستند و این ارتباط بر محور تحمل شکل نمی گیرد.

مجاهدی با تاکید بر اینکه رواداری که بر مدار قدردانی از دیگری استوار است، افزود: رواداری بر این حقیقت استوار است که ما به عنوان آدمی باید فرض بگیریم که همه در حال رشد هستیم و این امر به جز کشف و حذف خطا نیست و معنا بخشی زندگی و رشد ما نیز در پذیرش نقادانه دیگری است.

وی با بیان اینکه باید در تجریه ضبط شده امام موسی صدر ببینیم که چگونه روادارانه کار می کرد و سه رکن «به رسمیت شناختن دیگری»، «بازنمایی» و «بازتوزیع» را مدنظر قرار می داد، ابراز کرد: این امر که امام موسی صدر برای این سه رکن در سطح اخلاق و دین مدرای به دنبال عدالت ورزی است، به مطالعه جدی نیازدارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن دیگری به معنای فراموشی از خود نیست، یاداور شد: آنچه در زندگی امام موسی صدر دیده می شود این است که مناسبات قدرت را چنان تحت تاثیر قرار داد تا شیعیان به وضع قابل قبولی ارتقا یابند.

وی با بیان اینکه سیاست های پست مدرن رواداری آن قدر بر شناسایی و بازشناسی دیگری تکیه و در فروپاشی سلف، مبالغه کرد که امواج برگشت آن در قالب جنبش های اجتماعی پوپولیستی و مردم فریب، آمریکا، اروپای غربی و خاورمیانه را با خود می برد، اظهار کرد: اگر «سلف» و هویت خود، فراموش شود، چیزی باقی نخواهد ماند که شما در آن موضع قرار بگیرید و دیگری را بازشناسی کنید.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha