شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابوذر ابراهیمی ترکمان

حوزه/ هیئت کاتولیک فرانسه شركت‌كننده در نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رييس اين سازمان ديدار كردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، ابوذر ابراهيمی‌تركمان در سخنان آغازين خود در اين ديدار ضمن یادکرد اولین قرارداد فرهنگی بین ایران و فرانسه و هجرت امام(ره) به پاریس و جهانی شدن انقلاب اسلامی، انجام گفت‌وگوهای دينی با اندیشمندان کاتولیک فرانسه را بسيار مهم و با اهميت دانست.

وی با تأکید بر ايجاد بسترهای گفت‌وگوی دينی بين پيروان اديان گفت: زمانی که گفت‌وگو نیست، خلاء به وجود نمی‌آید بلکه افراط‌گرایی رشد می‌یابد. شاید برخی از مردم فکر کنند اگر گفت‌وگو نباشد خلاء است، اما به نظر می‌رسد وقتی گفت‌وگو نباشد، ذهن انسان برای دشمن سازی فعال می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کلام الله می‌بینیم که خداوند علاوه بر گفت‌وگو با ملائک حتی با شیطان نیز، گفتوگو می‌کند و این نکته نشان دهنده اهمیت و درستی این شیوه برای مواجهه با موافقان و مخالفان است.

وی ادامه داد: در بین فعالیت‌های فرهنگی این سازمان در خارج از کشور، بحث گفت‌وگوی دینی میان ادیان الهی یکی از مهمترین راهکارهای دستیابی به فهم مشترک بین ادیان برشمرده می‌شود که تاکنون با کشورهای گوناگون جهان گفت‌وگوی دینی برگزار شده است.

ابراهيمی‌تركمان با بیان اینکه افراط‌ گرایی نتیجه فقدان گفت‌وگوهاست، گفت: گفت‌وگو منجر به آشنایی ذهنیت یکدیگر می‌شود و این آشنایی سبب تداوم روابط و درک و شناخت همه ادیان و فرهنگ‌ها خواهد شد.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: باید بر مشترکات تأکید کنیم و به گفت‌وگویی بیاندیشیم که بتواند جامعه خودمان و جامعه جهانی موجود و معتقد به ادیان مختلف را از معنویت و اخلاق ادیان بهره‌مند سازد.

کاردینال جین نوئل آولین، رییس کل شورای دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه هم در سخنانش، بر ضرورت گفت‌وگوی دینی بین ایران و فرانسه بر پایه ایمان و همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید کرد و گفت: گفت‌وگوی دینی که بین دو کشور وجود دارد، تنها یک اندیشه راهبردی نیست بلکه وظیفه ماست.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه گفت: این گفت‌وگوها می‌تواند دیدگاه‌های مشترک بین ادیان را توسعه دهد. در واقع، گفت‌وگو خدمتی است که با دیگران می‌توان داشته باشیم و در کتاب عیسی مسیح(ع) همواره بدان اشاره شده است؛ بنابراین گفت‌وگوی دینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر پایه این گزارش؛ دور نخست گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه روز دوشنبه(17 دی‌ماه) با موضوع «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» و با حضور هیأتی 4 نفره به سرپرستی کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رییس کل شورای دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه و اندیشمندان مسلمان از جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح ‌شد.

در این گفت‌وگوی دو روزه، موضوعاتی چون «متون اسلام و مسيحيت كاتوليك در زمينه حفظ و حراست از محيط زيست»، «خشونت و افراط‌گرايی عاملي براي تخريب محيط زيست»، «مسئوليت رهبران و پيروان اديان براي حفظ محيط زيست كدام است؟» و «چگونه مي‌توان در مسير ترويج سلامت و پايداري محيط زيست قدم برداشت؟» بررسی می‌شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha