سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار

حوزه/ مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه گفت: امروز بیش از شش هزار نفر از طلاب در این مرکز پرونده داشته، علاقمندی های آنان شناسایی شده و قریب به ۲۷۰۰ نفر از این عزیزان جذب نهادهای گوناگون شده اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار در «پنجمین نشست نمایندگان طلاب با معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه» که در دبیرخانه مجمع برگزار شد، اظهار داشت: مجمع نمایندگان یادگار امام خمینی(ره) بوده و نمایندگان آن برگزیده طلاب، روحانیون و بدنه حوزه هستند که این ویژگی را نهادهای دیگر ندارند.

وی ابراز داشت: این مجمع دارای ظرفیت های بالایی است که باید استفاده بیشتری از ظرفیت موجود در این مجمع انجام داد؛ همیشه باید این سؤال برای نمایندگان وجود داشته باشد که چه باید انجام دهیم و تا به امروز چه کرده ایم؟ نباید به وضعیت موجود قانع بود و شکر این نعمت بزرگ به این است که دائما مأموریت های مجمع را بازخوانی کرده و فعالیت های مناسب داشته باشیم.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه در طول تاریخ کارنامه و شناسنامه درخشانی را دارا بوده و تراثی برای ما باقیمانده که انصافا با این سابقه کهن هرکه نگاه کند، مایه مباهات و افتخار در ابعاد گوناگون علمی، اخلاقی، مردم داری، سیاست و مبارزه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار تصریح کرد: باید هویت اصلی حوزه های علمیه را برای طلاب بازگو کرد تا همگان بدانند که تاریخ حوزه چه بوده و برای ادامه راه افتخار نمایند؛ طلبه نباید از اینکه در حوزه حضور دارد، احساس حقارت کند؛ بلکه باید حرکت های عظیم را با اهداف بلند ادامه دهد.

وی بیان داشت: مسئولین و مدیران تمام نهادهای حوزوی باید متفاوت از قبل هم فکر کرده و هم عمل نمایند؛ امروز فکر چهل سال و پنجاه سال گذشته جواب نمی دهد؛ ما معتقدیم این ظرفیت در مکتب اهل بیت علیهم السلام وجود دارد که جوابگوی تمام زمان ها بوده و این حرکت را با افتخار بر اساس مکتب معصومین ادامه دهد که مدیران باید برای تحقق آن فکر نمایند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: در موفقیت این راه بزرگ و پرافتخار عوامل زیادی نقش دارد که یکی از آن عوامل، ساختار و تشکیلات است، تا بتوان به اهداف برنامه ریزی شده رسید.

* راه اندازی معاونت امور طلاب در زمان مدیریت آیت الله مقتدایی

 حجت الاسلام والمسلمین ملک دار ابراز داشت: یکی از بخش های ساختاری حوزه، معاونت امور طلاب و دانش آموختگان بود که قریب به 9 سال قبل در زمان مدیریت آیت الله مقتدایی با مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی شد.

وی خاطرنشان ساخت: معاونت امور طلاب و دانش آموختگان پس از حضور آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه به مرکز امور طلاب و دانش آموختگان تغییر پیدا کرد و کارهای بیشتری به آن محول شده است.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از مدیریت های زیرمجموعه این مرکز، مدیریت دانش آموختگان است که سه مأموریت «شناسایی طلاب»، «ظرفیت شناسی یا ایجاد ظرفیت از بیرون» و «پشتیبانی از روحانیون شاغل در سازمان های گوناگون» را دنبال می نماید.

* تشکیل پرونده بیش از شش هزار طلبه در سامانه دانش آموختگان حوزه

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار بیان داشت: امروز بیش از شش هزار نفر از طلاب در این مرکز پرونده داشته، علاقمندی های آنان شناسایی شده و قریب به 2700 نفر از این عزیزان جذب نهادهای گوناگون شده اند؛ البته این تعداد غیر از عزیزان مبلغی است که در اقصی نقاط کشور حضور داشته و فعالیت این عزیزان زیرمجموعه معاونت تبلیغ می باشد.

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت های مرکز امور طلاب و دانش آموختگان، احصاء مأموریت ها و کارویژه های روحانیت بوده است که بحمدالله انجام شده و به عنوان یک سند بالادستی تدوین گردیده است تا بتوان در موضوعات گوناگون همچون نهایی شدن رشته های مختص حوزه ورود داشته باشد.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه ابراز داشت: تعریف رشته ها بر اساس کارویژه روحانیت یکی از اهداف شناسایی کارویژه ها بوده تا بتوان بر اساس آن، رشته ها را راه اندازی نمود و طلاب را تربیت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار خاطرنشان ساخت: آموزش های مهارتی و کاربردی یکی از استفاده های دیگر از کارویژه های روحانیت بوده؛ همچنین پذیرش و ورودی های حوزه از دیگر استفاده های این کارویژه بوده تا بتوان بر اساس آن طلاب جدید را جذب کرد.

وی تصریح کرد: آیت الله اعرافی تأکید بسیاری بر این مطلب دارند که تمام مباحث حوزوی بر اساس کارویژه روحانیت تعریف شده و بر اساس آن برنامه ریزی شود تا بتوان بر اساس نیازهای جامعه حرکت کرد.

* تعریف ۲۶۳ کارویژه برای روحانیت

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بیان داشت: امروز 263 کارویژه برای روحانیت تعریف شده که 76 کارویژه در عرصه حوزه، 60 کارویژه در عرصه جامعه و در عرصه نظام (مجریه، مقننه، قضائیه و حاکمیتی) قریب به 127 کارویژه تعریف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار اظهار داشت: راه اندازی کانون دانش آموختگان، از دیگر فعالیت ها بوده تا بتوان طلاب را گردهم آورد و از ظرفیت موجود آنان بر اساس شهر، مدرسه و محل خدمت استفاده کرد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کانون دانش آموختگان در 20 استان کشور فعالیت خود را آغاز کرده و از سوی مدیر حوزه های علمیه ابلاغ شده است و به دنبال توسعه آن در سطح کشور هستیم.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: راه اندازی مرکز رشد حوزه های علمیه از دیگر فعالیت ها بوده تا از طرح ها و ایده های نو و جدید طلاب و فضلا پشتیبانی، حمایت و بهره برداری شود که در این راستا مقدمات کار فراهم شده و فعلا به دلیل مباحث بودجه ای کمی کارها با کندی به پیش می رود و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این آغاز فعالیت این مرکز را به صورت رسمی اعلام نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار تصریح کرد: ساماندهی دانش آموختگان حوزوی از دیگر فعالیت های مدیریت دانش آموختگان این مرکز بوده تا بتوانیم خروجی های مناسبی از حوزه برای جامعه داشته باشیم.

* پنج مأموریت اصلی طلاب

وی بیان داشت: «تدریس»، «تحصیل»، «تحقیق»، «تبلیغ» و «مدیریت»، پنج مأموریتی است که اگر طلاب و فضلا مشغول به آن باشند، می تواند از خدمات حوزه استفاده نموده و رئیس محترم مرکز خدمات حوزه نیز موافق با این طرح بوده و برنامه ریزی های لازم را انجام داده اند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های جدید، کسانی که 15 سال از دوره تحصیل آنان گذشته و زیر 60 سال هستند، در طرح ساماندهی دانش آموختگان وارد خواهند شد تا برای آنان تعیین تکلیف شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار ابراز داشت: «شناسایی، پالایش و رصد وضعیت دانش آموختگان»، «مشاوره و هدایت خدمت»، «نظام آموزش های مهارتی و مدیریتی»، «شناخت فرصت های موجود و خلق فرصت های جدید با تعیین اولویت»، «سیاست های تشویقی و بسته های حمایتی از طلابی که قصد خروج از قم را دارند» و «سازوکار اعزام و عملیات اجرایی» شش محور ساماندهی دانش آموختگان است که به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس این طرح، نقشه راه ساماندهی دانش آموختگان را تعریف کرده، هرکدام از محورها را به بسته های گوناگون تبدیل نموده و به معاونت ها و نهادهای گوناگون حوزوی اعلام نموده ایم.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تصریح کرد: بخش دیگر کار، شناخت فضای فعالیت برای طلاب و فضلاست که در این راستا تفاهم نامه هایی با نهادها و ارگان های گوناگون بسته شده تا بتوان در این فضاها ورود کرد.

*‌ امضای تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار بیان داشت: یکی از این نهادها، دانشگاه فرهنگیان است که تفاهم نامه ای با رئیس این دانشگاه بسته شده تا طلاب و فضلا بتوانند از این طریق در آموزش و پرورش ورود کرده و فعالیت داشته باشند.

وی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در این راستا انجام داده ایم، موضوع جذب 10 درصد از نیروهای آموزش و پرورش از حوزه های علمیه بوده که کارهای آن انجام شده و این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده که اگر در این شورا به تصویب برسد، تبدیل به قانون خواهد شد.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه افزود: البته یکی از مشکلات موجود این است که جاهای مختلف در گزارشات خود بیان می کنند که طلبه می خواهیم؛ اما وقتی می گوییم که چند تا طلبه می خواهید، پاسخی ندارند؛ به عنوان مثال یکی از مسئولین در مصاحبه ای اعلام کرد که 200 طلبه می خواهیم، اما نداریم؛ بنده تماس گرفتم و گفتم با چه شرایطی طلبه می خواهید؟ که پس از مدتی اعلام کردند که نه بودجه جذب نیرو و نه اجازه جذب داریم که پاسخ دادم اگر اجازه ندارید، چرا در مصاحبه های خود اعلام می کنید؟ آن وقت از آن طرف در فضای مجازی بودجه حوزه را اعلام کرده و بعد می گویند با این بودجه، 200 طلبه ندارند که به فلان نهاد بدهند یا متدینین اعلام می کنند که چرا روحانیونی ندارید که به فلان نهاد بدهید، در حالی که اصل این قضیه درست نبوده و فقط اعلام های نادرست انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار ابراز داشت: طرح پشتیبانی و ارتباط با دانش آموختگان از دیگر فعالیت های مدیریت دانش آموختگان است، تا بتوانیم ارتباط دانش آموختگان با حوزه را مجدد وصل نماییم؛ به عنوان مثال ارسال هفته نامه افق حوزه، مجله مبلغان، برگزاری همایش شاغلین در برخی استان ها، آموزش های غیرحضوری و ... از کارهایی بوده که در این راستا آغاز شده و خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرده ایم.

* طلاب از چه پایه ای دانش آموخته به حساب می آیند؟

وی در پاسخ به این سوال که طلاب از چه پایه ای جزو دانش آموختگان به حساب می آیند، خاطرنشان ساخت: طلاب بعد از پایه ششم جزو دانش آموختگان به حساب می آیند؛ البته اگر ادامه تحصیل دهند که مشغول به فعالیت تحصیلی خواهند بود؛ اما اگر متوقف باشند، به سراغ آنان رفته تا در یکی از کارکردهای ویژه روحانیت ورود نمایند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تصریح کرد: تقاضای ما از نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم این است که نظرات و پیشنهادات خود را به مرکز امور طلاب ارسال کرده و مشتاق حضور نمایندگان محترم برای استفاده از نظرات مشورتی عزیزان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار بیان داشت: هر معاونتی برای طرح ها و برنامه های خود دارای یک شوراست که مرکز امور طلاب نیز به دلیل تنوع فعالیت ها، دارای سه کمیسیون «دانش آموختگان»، «امور طلاب» و «بهداشت و سلامت» بوده و از نمایندگان محترم هم می توانیم در این کمیسیون ها استفاده نماییم.

پس از اتمام سخنان حجت الاسلام والمسلمین ملک دار، حجت الاسلام علیزاده، مدیر سلامت و تسهیلات و حجت الاسلام میرمطلبی مدیر دانش آموختگان به برخی از سؤالات نمایندگان طلاب و فضلا پاسخ دادند.

* نگاهی بر نظرات و پیشنهادات نمایندگان طلاب

همچنین در این جلسه نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز به ایراد نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که «برنامه ریزی بهتر برای حضور طلاب شرکت کننده در دروس آزاد در برنامه های راهیان نور»، «برگزاری اردوهای طلاب به صورت خانوادگی»، «دقت بیشتر نسبت به مباحث کمی و کیفی اردوهای راهیان نور»، «استعدادیابی طلاب برای ورود به رشته های تخصصی»، «حضور به صورت ناشناس در میان طلاب استان ها و دریافت انتقادات و پیشنهادات»، «اعلام آگهی جذب و استخدام در حوزه»، «دریافت مشورت بیشتر از مجمع نمایندگان طلاب»، «ورود طلاب به رشته های تخصصی بر اساس کارویژه های روحانیت»، «روزآمدسازی آموزش های ویژه حوزوی»، «توجه بیشتر به مباحث معیشتی طلاب»، «اعلام آمادگی کمیسیون طرح و برنامه مجمع نمایندگان»، «ارزیابی دائم و همه ساله از وضعیت تحصیلی طلاب»، «تقویت مباحث ورزشی در حوزه»، «تقویت مباحث اربعین»، «معرفی طلاب برای وام از کانال نمایندگان طلاب»، «ایجاد معاون پارلمانی حوزه در مجلس»، «تسهیل وصل شهریه مراجع عظام تقلید» و ... بخشی از نظرات و پیشنهادات بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha