جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حاخام حمامی لاله‌زار

حوزه/ مرجع دینی کلیمیان ایران با اشاره به بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، میقات چهل‌ روز و چهل ‌شب موسى(ع) در تورات را یادآور شد و گفت: در این چهل سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي همفکری و همزیستی ادیان در ایران نمونه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حاخام حمامی لاله‌زار، مرجع دینی کلیمیان ایران در همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، از اشتراکات و نگاه وحدت‌نگر بین ادیان الهی یاد کرد و گفت: همزیستی ادیان پایه‌های اشتراک بسیار زیادی دارد و مهمترین آنها اعتقاد به خداوند یگانه است. اعتقاد به خداوندی که رحمت آن شامل حال همه مخلوقاتش است.

وی اظهار کرد: در تورات به ما دستور داده شده که در راه و روش خدای یگانه قدم برداریم. نکته دوم کرامت انسانی است. در هر دینی انسان با ارزش‌ترین مخلوق است. خداوند انسان را اشرف مخلوقات آفریده است و وقتی انسان مورد احترام قرار می‌گیرد، باید خداگونه رفتار کند.

مرجع دینی کلیمیان ایران در ادامه ویژگی خاص انسانی را حق شناسی دانست و گفت: انسان در هر سرزمینی که زندگی می‌کند، برای آبادانی سرزمین خود باید تلاش کند. این نکته در تاریخ طولانی سزمین کهن ایران وجود داشته است، هرچند مشکلاتی وجود داشته اما پیروان ادیان در ایران دارای زندگی مسالمت‌آمیز بوده‌اند.

حاخام حمامی لاله‌زار افزود: همه اقوام و اقشار مختلف در شادی‌های یکدیگر شریک بودند و در غم‌ها و ناراحتی‌ها نیز، همدم بودند که در پی آن انقلاب شکوهمند اسلامی و بعد از آن، دفاع مقدس به ظهور رسید.

وی با اشاره به بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، میقات چهل‌روز و چهل‌شبه موسى(ع) در تورات را یادآور شد و گفت: در حقیقت عدد چهل سمبل آغازین تکامل، مظهر کمال و پختگی است. در این چهل سال همفکری و همزیستی ادیان در ایران نمونه است.

حاخام حمامی لاله‌زار تأکید کرد: این همزیستی مسالمت آمیز همواره جا برای پیشرفت و عظمت بالا وجود دارد و امیدواریم با پشت سر گذاشتن این چهل سال، به درجات بالا و نمونه برسیم و سمبل مقدس در راستای صلح و آشتی برای تمام جهانیان باشیم. 313/42

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha