پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حداد عادل

حوزه/ عضو شوراي عالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: انقلاب اسلامي از آن جهت كه از جوهر دين و اعتقاد به خدا و حاكميت خدا دفاع مي‌كند، به همه اديان الهي تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در تهران، غلامعلي حدادعادل، در همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان این که پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، پيروزي همه پيروان اديان الهي است، گفت: پيروزي يك ملتي كه براي برپايي حكومت ديني قيام كند و بخواهد حاكميت خدا را در جهان عملي و محقق كند، براي هر انسان معتقد به خدا و براي پيروان همه اديان، يك پيروزي است.

وي افزود: انقلاب اسلامي از آن جهت كه از جوهر دين و اعتقاد به خدا و حاكميت خدا دفاع مي‌كند، به همه اديان الهي تعلق دارد.

حدادعادل در ادامه با تأكيد بر اينكه هر انسان عاقلي براي اعتقادات خويش دليل و منطق و برهان دارد، گفت: اين مقام حق و منطق و حقيقت و عقل و خرد است كه پيروان اديان سعي مي‌كنند استدلال منطقي براي اعتقادات خود بياورند. و اين ساحت منطق در اعتقادات است.

وي افزود: ساخت ديگر در باب اديان، ساحت واقعيت است. اينكه در طول تاريخ و در جهان با تكثر اديان مواجه بوده‌ايم، يك واقعيت است. اين واقعيت براي پيامبران اديان هم بوده است و نمي‌توان واقعيت تعدد و تكثر اديان را منكر شد. ما چه معتقد باشيم و چه نباشيم، نمي‌توانيم وجود اديان مختلف در جهان را ناديده بگيريم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: نگاه به تكثر و تعدد اديان مي‌تواند دو نوع باشد؛ اينكه به فكر پيدا كردن اختلافات در بين اديان مختلف اسلامي، يهودي، مسيحي و زرتشتي باشيم كه اين ساحت اختلافات است؛ و يا اينكه نگاه وحدت‌نگر و وحدت‌بين و وحدت‌ياب بين اديان داشته باشيم كه اين ساحت، ساحت اشتراك است. اشتراك بين اديان را نبايد فراموش كرد و نبايد نگاه ما، نگاه اختلافي باشد.

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اشتراكات بين اديان الهي گفت: نخستين اشتراك، اعتقاد به خداست. اينكه همه به يگانگي خداوند متعال؛ يعني به حقيقت متعالي، امر متعالي و امر مقدس، اعتقاد داريم. اين اعتقاد به ما اعلام مي‌كند كه طبيعت و آفرينش در نظرم قرار دارد و زندگي معنا دارد. متأسفانه يك گمشده امروز جهان «معناي زندگي» است و اين معنا را تنها دين مي‌تواند ارايه دهد. وجه ديگر وحدت‌بين در ما پيروان اديان الهي، اخلاقي بودن است و مهم‌ترين پشتوانه اخلاق، اعتقاد به خداست تا اخلاق را نسبي نكنيم. وجه اشتراك بين اديان به پايداري اخلاق كمك مي‌كند.

وب ادامه داد: امروز در تهران كه مركز جمهوري اسلامي ايران است، بيش از 80 معبد براي پيروان اديان غير از اسلام، وجود دارد و به فعاليت خود بر اساس آموزه‌هاي ديني خود مي‌پردازد. از طرفي ما به عنوان مسلمانان معتقد، خودمان را متعهد از دفاع از اقليت‌هاي ديني مي‌دانيم و اگر كسي بخواهد در ايران تعرضي به پيروان ديگر اديان كند، فرزندان ما، سربازان ما و خود ما، مداقع حريم آنها خواهيم بود.

حدادعادل در پایان تأكيد كرد: اين رفتار البته دو سويه بوده است. مهرباني‌ها هميشه از سوي دو طرف اعمال مي‌شده است. اگر جمهوري اسلامي با پيروان اديان ديگر مهرباني كرد، فرزندان رشيد پيرو اديان الهي هم از اين سرزمين با اهداي خون خود و با فدا كردن جان خود دفاع كردند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha