شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ انقلاب در عین این که از حوزه آغاز شد و حوزه حق بزرگی بر انقلاب دارد و مبانی حکومتی آن را تدوین نموده است، حوزه نیز باید خود را مدیون انقلاب بداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جلسه طلاب و فضلای نائین، خور، بیابانک و فرخی که امشب در مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حضور طلاب و فضلای این شهر به مناسبت های مختلف این ایام اشاره نمود و اذعان داشت: مشئله عزاداری و ایام فاطمیه و مسئله شهاردت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و رسیدن به بلوغ اربعینی انقلاب و نیز تجلیل یاد مرحوم نائینی یکی از اصولیون بزرگ اسلام از مهمترین مناسبت های پیش رو به شمار می رود.

وی در ادامه به آیاتی از سوره بقره اشاره نمود و اذعان داشت: خداوند متعال می فرمایند حکمت را به همه انسان ها نمی دهم، بلکه حکمت تنها از آن من یشاء است که به عنوان خیر کثیر اعطا می گردد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این که بر اساس روایات اسلامی خیر کثیر حکمتی است که در طاعت خداوند متعال و معرفت و اطاعت از امام علیه السلام خلاصه می شود، اذعان داشت: غیر از علوم حوزوی و کتاب و سنت راهی برای دستیابی به معرف الهی وجود ندارد و راه معرفت خداوند فقط از مسیر آشنایی بر قرآن و سنت پیامبر و ائمه معصوم علیهم السلام است و تمام درس و بحث ها از فروع این موضوع به شمار می رود و همه در مسیر معرف الله تعریف می گردد.

وی افزود: نمی شود کسی وارد دروس حوزوی شود و بگوید نصیبی از معرف الله نداشته است؛ اگر هدف، الهی باشد، خداوند متعال این عنایت را به انسان می کند که ضمن شناخت امام زمان(عج) و حجت الهی، بنای بر اطاعت از حضرت داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر این که حوزه سربازی و فریاد بر اطاعت از حضرت و لباس خدمت به امام زمان(عج) است؛ خاطرنشان کرد: همیشه باید قدردان طلبگی خود باشیم و از آن صیانت کنیم؛ چراکه شرافت این لباس به این موضوع است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) با بیان این که علما یک روز از طلبگی را با هیچ منصبی عوض نمی کردند، اظهار داشت: ارزش طلبگی و امور حوزوی اعم از تحصیل و تحقیق و تدریس بسیار بالاست؛ حوزه ما غیر از معرفت و اطاعت از امام، سرُّ و باطن دیگری ندارد و همه حقیقت حوزه در این دو موضوع خلاصه می شود.

وی افزود: همواره باید قدردان حوزه های علمیه بوده، مراقب آنچه که به این حقایق آسیب می زند باشیم، اگر سطح علمی حوزه را تنزل دهیم، معرفت به خداوند و قدرت فهم به آیات الهی کاهش خواهد یافت؛ هر اندازه انسان خود را در اصول قوی تر کند، قدرت فهم او از آیات الهی قوی تر خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که اصول انسان را مجهز می کند تا انسان کتاب خداوند متعال را درست و دقیق بفهمد، اذعان داشت: کسی که با روش های اصولی و اجتهادی به آیات الهی رجوع کند، نکات دقیق و محکمی را از آیات الهی برداشت خواهد نمود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) تصریح کرد: تمام طلاب، بزرگان، اساتید و محققین حوزه باید همُّ و غمِّ خود را حفظ میراث عظیم علمای گذشته دانسته و با نپختگی هجمه های جاهلانه ای را بر علوم حوزوی وارد نسازند.

وی با اشاره به اینکه کسی که اصول بلد نباشد، فقه و عقائد را خوب نخواهد آموخت، اظهار داشت: اصولی می تواند بفهمد که محتوای آیات الهی با کدام یکی از آیات دیگر یا روایات سازگاری داشته در ارتباط است.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: مرحوم میرزای نائینی امتیازی داشت که جا دارد همایش های مختلفی را برای بازشناسی این مؤلفه ها برگزار کرد و امروز همه ما بر سر سفره نائینی ها نشسته ایم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ضمن تاکید بر حفظ و صیانت از میراث حوزوی خاطرنشان کرد: متاسفانه دست هایی وجود دارد که نه تنها با حوزه و مرجعیت مخالف است، بلکه با ریشه این نهاد که معارف حقه الهی و اموزه های اهل بیت علیهم السلام است، مخالف هستند.

وی با بیان این که مخالفان حوزه و مرجعیت به دنیال ضربه زدن به ریشه های ولایی امامت ائمه اطهار علیهم السلام هستند، اذعان داشت: هیچ انسانی با تحول که مقابله با درجا زدن و توقف در زمان است، مخالفت نمی کند؛ برای پاسخ دادن به نیازهای جدید باید بر مباحث گذشته احاطه داشته باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی اذعان داشت: هیچ راهی جز این که درس ها عمیق تر از گذشته و طلاب قوی تر از گذشته در مسائل ورود نمایند، نداریم؛ امروز باید بیدار باشیم و نگذاریم میراث گذشتگان دستخوش غفلت قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فاطمیه و پیوند عمیق آن با حفظ امامت اشاره نمود و اظهار داشت: فاطمه زهرا سلام الله علیها برای حفظ امامت به شهادت رسید و خطبه فدکیه منشوری از دین، رسالت، قرآن و امامت را در بر می گیرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) با اشاره به این که تمام وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها خیر و برکت بود، ابراز داشت: فاطمه زهرا سلام الله علیها از بدی ها و انحراف ها مبرا بوده و در اعلا درجه توحید سیر می کردند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها در تما عرصه ها و اندیشه ها مراتب معنوی هم کفو امیرالمومنین علی علیه السلام بود، اذعان داشت: هر اندازه معرفت خود و جامعه و مردم به ویژه نسل جوان را به فاطمه زهرا سلام الله علیها نزدیک کنیم، نتایج ارزشمندی را در بهبود اوضاع اجتماعی خواهیم داشت.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها فریاد برای امامت بوده، جدای از سیاست نیست، اذعان داشت: عزداری فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی این که ما نیز برای حفظ امامت آماده شهادت هستیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) در بخش پایانی سخنان خود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: انقلاب اسلامی با مسائل مختلفی روبرو بود که هر کدام به تنهایی برای خاموشی یک انقلاب کافی بود که با مدیریت امام خمینی (ره) و درایت های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی استمرار پیدا کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حوزه هیچ گاه نباید وظیفه خود را در بقاء،، حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی فراموش کند، اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی نبود، دیگر مذهبی نمی ماند که بخواهد مروج مذهبی باقی بماند؛ انقلاب در عین این که از حوزه آغاز شد و حوزه حق بزرگی بر انقلاب دارد و مبانی حکومتی آن را تدوین نموده است، حوزه نیز باید خود را مدیون انقلاب بداند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) با تأکید بر این که فهم جامعه از دین تحولات عمیقی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی فهم دنیا را نسبت اسلام تغییر داده و شیعه را به جهانیان معرفی نمود.

وی بر توجه به نیازهای انقلاب اسلامی تأکید نمود و اذعان داشت: باید مسائل شخصی، حزبی و جناحی را کنار گذاریم؛ روحانیت برای اساس انقلاب است و نباید ایشان را محدود به جناح های سیاسی نمود.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با بیان این که انقلاب لطفی الهی است که باید نسبت به آن حساس باشیم، اذعان داشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، تاکید نمودند که حوزه باید انقلابی بماند؛ لذا حوزویان باید به این راهبرد توجه نموده و بر اساس آن برنامه ریزی نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha