جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نواب

حوزه‌نیوز/ حجت الاسلام والمسلمین نواب با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) فرموده‌اند «تعامل کنید»گفت : ما قصد نداریم هیچ فرد سنی شیعه شود و نمی‌خواهیم خود سنی‌زده شویم، در عین اینکه اعتقادات هریک محفوظ است، تعامل و گفت‌وگو کنیم و ایجاد ارتباط که راه را باز می‌کند به فرموده امام صادق(ع) «آزادی باعث گسترش تشیع می‌شود».

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، در نشست علمی «مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی؛ بایسته‌ها و ضرورت‌ها» که در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از یک میلیارد و 500 نفر مسلمان در جهان ‌250 میلیون نفر شیعه هستیم ما نمی‌توانیم واقعیت را تغییر دهیم باید بپذیریم عده‌ای در جهان با اعتقاداتی متفاوت از ما زندگی می‌کنند، آیا باید با آنها جنگید؟ و همیشه در کشمش بود؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: این ماجرا در زمان اهل بیت(ع) هم بوده است، اما این 250 میلیون نفر شیعه نبوده و در اقلیت بودند اما اهل بیت(ع) با آنها تعامل کردند، این یک میلیارد و 500 ملیون نفر مسلمان ثمره سکوت امیرمؤمنان علی(ع) است؛ قدرت اسلام مرهون امام علی(ع) است ایشان سکوت کردند که اسلام پایدار ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: سابقا تنها در 20 تا 30 کشور شیعه داشتیم در حالی‌که امروز در 84 کشور جهان شیعه داریم این رشد جمعیت به برکت تلاش‌های امام راحل(ره) و انقلاب حاصل شده است.

وی افزود: 250 میلیون نفر شیعه هستیم و دنیا رو به گسترش است؛ با تعامل، شیعه به وجود می‌آید نه با تخالف، با دعوا شیعه به‌وجود نمی‌آید، با گفت‌وگو و رفاقت شیعه حاصل می‌شود.

دشمن از نفوذ شیعه هراس دارد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: سعودی‌ها و سنی‌های اصیل به هیچ وجه تمایل ندارند ما به آنها نزدیک شویم چون می‌ترسند و می‌گویند شیعه اهل منطق و گفت‌وگو است و با حرف‌هایش تأثیر می‌گذارد، در مجموع دشمنان اصلا نمی‌خواهند با شیعه ارتباط داشته باشند و گفت‌وگو و مذاکره کند.

وی ابراز کرد: متأسفانه ما از اهل‌سنت مجسمه و مترسکی ساختیم و می‌ترسیم، در حالی‌که واقعیت این چنین نیست آنها هم مانند ما نماز و روزه به جا می‌آورند، امام صادق(ع) حتی پشت سر اهل سنت نماز می‌خواندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب متذکر شد: امام جعفر صادق(ع) با این رفتارشان سبب شدند آن هفت نفر شرکت کننده در تشیع جنازه حضرت زهرا(س)، هفتاد نفر شهید کربلا، هفتصد نفر شاگردان خود ایشان، امروز به 250 میلیون نفر شیعه برسد.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) فرموده‌اند «تعامل کنید»، تصریح کرد: با «لعن» کسی از گسترش تشیع استقبال نمی‌کند، ولی با گفت‌وگو استقبال می‌کنند، بنابراین مذاهب اسلامی را بشناسید با آنها تعامل کنید، با آنها حرف بزنید و اردوهای مشترک بروید.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب متذکر شد: ما قصد نداریم هیچ فرد سنی شیعه شود و نمی‌خواهیم خود سنی‌زده شویم، در عین اینکه اعتقادات هریک محفوظ است، تعامل و گفت‌وگو کنیم و ایجاد ارتباط که راه را باز می‌کند به فرموده امام صادق(ع) «آزادی باعث گسترش تشیع می‌شود».

وی خطاب به دانش‌پژوهان مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد گفت: این مرکز محل نشر و گسترش تشیع است و شما در این مرکز با ارتباط با مذاهب دیگر به توسعه تشیع کمک می‌کنید، اهل فن هم معتقدند که ارتباط و گفت‌وگو سبب گسترش تشیع می‌شود.

۳۱۳/۲۸

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدهنری IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید.آقای نواب فرموده اند؛ سعودی‌ها و سنی‌های اصیل به هیچ وجه تمایل ندارند. میشه لطف کنید از ایشون سؤال کنید سنی های اصیل چه گروهی هستند وغیر اصیل کدامند؟